Παρασκευή 21 Ιουνίου 2024

UNICEF: Πολιτικές τεχνητής νοημοσύνης και παιδιά

Ως μέρος του έργου της για τεχνητή νοημοσύνη για παιδιά, η UNICEF έχει αναπτύξει πολιτικές καθοδήγησης τόσο για την προώθηση των δικαιωμάτων των παιδιών στις πολιτικές και πρακτικές τεχνητής νοημοσύνης των κρατών και του ιδιωτικού τομέα, όσο και για την ευαισθητοποίηση σχετικά με το πώς τα συστήματα τεχνητής νοημοσύνης μπορούν να υποστηρίξουν ή να υπονομεύσουν αυτά τα δικαιώματα. Οι πολιτικές αυτές διερευνούν συστήματα τεχνητής νοημοσύνης και εξετάζουν τους τρόπους με τους οποίους επηρεάζουν τα παιδιά.

Με βάση τη Σύμβαση για τα Δικαιώματα του Παιδιού, η καθοδήγηση προσφέρει εννέα στοιχεία για μία Παιδοκεντρική Τεχνητή Νοημοσύνη:
  • Υποστηρίξτε την ανάπτυξη και την ευημερία των παιδιών
  • Εξασφαλίστε τη συμπερίληψη των παιδιά
  • Δώστε προτεραιότητα στη δικαιοσύνη και τη μη διάκριση για τα παιδιά
  • Προστατέψτε τα δεδομένα και το απόρρητο των παιδιών
  • Εξασφαλίστε ασφάλεια για τα παιδιά
  • Παρέχετε διαφάνεια, επεξήγηση και υπευθυνότητα στα παιδιά
  • Ενισχύστε τις κυβερνήσεις και τις επιχειρήσεις με γνώση της τεχνητής νοημοσύνης και των δικαιωμάτων των παιδιών
  • Προετοιμάστε τα παιδιά για τις παρούσες και μελλοντικές εξελίξεις στην τεχνητή νοημοσύνη
  • Δημιουργήστε υποστηρικτικό περιβάλλον
Για να υποστηριχθούν τα παραπάνω παρέχεται ένας κατάλογος διαδικτυακών πόρων και ένα σύνολο πρακτικών εργαλείων εφαρμογής, όπως:


Οδικός χάρτης για τους υπεύθυνους χάραξης πολιτικής https://www.unicef.org/innocenti/media/1341/file/UNICEF-Global-Insight-policy-guidance-AI-children-2.0-2021.pdf




Για να δείτε πώς εφαρμόστηκε στην πράξη η καθοδήγηση, διαβάστε για τις οκτώ περιπτωσιολογικές μελέτες.


Γιατί όμως τώρα;

Η τεχνητή νοημοσύνη (AI) είναι κάτι πολύ περισσότερο από τα αυτοοδηγούμενα αυτοκίνητα και τους έξυπνους βοηθούς στο τηλέφωνό σας. Τα συστήματα τεχνητής νοημοσύνης χρησιμοποιούνται όλο και περισσότερο από τις κυβερνήσεις και τον ιδιωτικό τομέα, για παράδειγμα, για τη βελτίωση της παροχής υπηρεσιών εκπαίδευσης, υγειονομικής περίθαλψης και πρόνοιας.

Ενώ η τεχνητή νοημοσύνη είναι πλεονέκτημα για την καινοτομία, ενέχει επίσης κινδύνους για τα παιδιά και τα δικαιώματά τους, όπως για την ιδιωτική τους ζωή και την ασφάλειά τους. Αλλά οι περισσότερες πολιτικές, στρατηγικές και κατευθυντήριες γραμμές για την τεχνητή νοημοσύνη κάνουν ελάχιστες και επιφανειακές αναφορές στα παιδιά. Για να συμβάλει στην κάλυψη αυτού του κενού, η UNICEF συνεργάστηκε με την κυβέρνηση της Φινλανδίας και διερεύνησε προσεγγίσεις για την προστασία και την προάσπιση των δικαιωμάτων των παιδιών σε έναν εξελισσόμενο κόσμο τεχνητής νοημοσύνης.

Πώς αναπτύχθηκε ο οδηγός

Δημόσια διαβούλευση

Το προσχέδιο κατευθυντήριων γραμμών πολιτικής (έκδοση 1.0) κυκλοφόρησε τον Σεπτέμβριο του 2020. Στη συνέχεια, η UNICEF ζήτησε πληροφορίες από ενδιαφερόμενα μέρη που ασχολούνται με τομείς που σχετίζονται με την τεχνητή νοημοσύνη και τα δικαιώματα των παιδιών. Αυτό περιλάμβανε προγραμματιστές και προγραμματιστές τεχνητής νοημοσύνης, εταιρείες, κυβερνητικές υπηρεσίες, την κοινωνία των πολιτών, διεθνείς οργανισμούς, ακαδημαϊκούς, ενήλικες και παιδιάς. Τα ενδιαφερόμενα μέρη κληθηκαν να εκφράσουν τις απόψεις τους σχετικά με το προσχέδιο καθοδήγησης και να υποβάλουν σχόλια και σχόλια έως τις 16 Οκτωβρίου 2020.

Τα παραπάνω αποτελέσματα αναλύθηκαν και ενσωματώθηκαν στην έκδοση 2.0. Προκειμένου να διασφαλιστεί η συνεχής ευθυγράμμιση των συστημάτων τεχνητής νοημοσύνης με τα δικαιώματα και τις συνθήκες των παιδιών, ο οδηγός αυτό πρέπει να θεωρείται ως μια αρχική συνεισφορά στην παιδοκεντρική τεχνητή νοημοσύνη και ότι παρόμοιοι οδηγοί θα συνεχίσουν να προσαρμόζονται και να εμπλουτίζονται με την πάροδο του χρόνου με πρακτικές ιδέες.

Μελέτες περιπτώσεων και εφαρμογή

Προκειμένου ο οδηγός να αντιμετωπίσει τις ποικίλες πολυπλοκότητες εφαρμογής, πρέπει να χρησιμοποιηθεί από τους υπεύθυνους χάραξης πολιτικής, τους δημόσιους οργανισμούς και τις επιχειρήσεις για επικύρωση και τοπική προσαρμογή. Καλούνται οι κυβερνήσεις και ο επιχειρηματικός τομέας να εφαρμόσουν δοκιμαστικά το προσχέδιο στον τομέα τους και να μοιραστούν τα ευρήματά τους σχετικά με τον τρόπο χρήσης, τι λειτούργησε και τι όχι, έτσι ώστε οι πραγματικές τους εμπειρίες να βελτιώσουν το έγγραφο. Σε αυτό το πνεύμα, η UNICEF έχει συνεργαστεί με μια ομάδα κυβερνητικών και επιχειρηματικών «πιλοτικών εταίρων» για την ανάπτυξη περιπτωσιολογικών μελετών σχετικά με τον τρόπο εφαρμογής του οδηγού.


Απόδοση του άρθρου Policy guidance on AI for children

Ευλαμπία Αγγέλου
Διερμηνέας Ελληνικής Νοηματικής Γλώσσας
Ανεξάρτητη Ερευνήτρια

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου