Από τα 400 παιδιά, που θα συμμετάσχουν φέτος στις εισαγωγικές εξετάσεις στην Α’ Γυμνασίου του τμήματος εικαστικών του Καλλιτεχνικού Σχολείου της Αθήνας θα εισαχθούν μόλις 17.
Ανάλογες θα είναι οι συμμετοχές και στις άλλες δύο κατευθύνσεις: του χορού και του θεάτρου/κινηματογράφου.
Την αφοσίωση των παιδιών αυτών στην τέχνη, δεν αναιρεί το γεγονός ότι και την επόμενη σχολική χρονιά, το Καλλιτεχνικό Σχολείο της Αθήνας θα συνεχίσει να λειτουργεί σε ακατάλληλο κτίριο στους Αμπελοκήπους, έξι χρόνια μετά την ίδρυσή του, το 2018: ελλιπείς υποδομές, αίθουσες διδασκαλίας σε δώμα πολυκατοικίας, ανύπαρκτο προαύλιο, μαθήματα χορού σε μωσαϊκό, εκπαιδευτικοί ειδικοτήτων, που αναλαμβάνουν υπηρεσία ακόμη και στο τέλος Ιανουαρίου!
Η ανάγκη παρεμβάσεων, ώστε το κτίριο να καταστεί λειτουργικό και ασφαλές, είναι άμεση, όπως και η έγκαιρη τοποθέτηση των εκπαιδευτικών. Εξίσου επιτακτική, η ανάγκη να ‘τρέξουν’ οι διαδικασίες για τη μεταστέγασή του Καλλιτεχνικού Σχολείου σε νέο σχολικό συγκρότημα, σύμφωνα με τις απαραίτητες προδιαγραφές, για το οποίο η έγκριση έχει δοθεί από το 2019.
Το χρονικό της … ταλαιπωρίας
Το Καλλιτεχνικό Σχολείο Αθήνας συστεγάζεται με το 2ο Πρότυπο Λύκειο Αθήνας από το 2021, επί της οδού Παναγή Κυριακού, απέναντι από το νοσοκομείο ‘Έλενα Βενιζέλου’. Παρά την καλή διάθεση και από τις δύο πλευρές, η σχολική καθημερινότητα είναι γεμάτη δυσκολίες καθώς το κτίριο είναι πολύ μικρό και δεν πληροί τις απαραίτητες προδιαγραφές. Βελτιωτικές κινήσεις, προκειμένου να ξεπεραστούν τα προβλήματα, παρόλο που επανειλημμένα έχουν ζητηθεί, δεν έχουν γίνει ακόμη. Αποτέλεσμα; Τον Ιούνιο του 2025, όταν το Καλλιτεχνικό Σχολείο Αθήνας θα έχει συμπληρώσει την ανάπτυξή του με 3 τάξεις γυμνασίου, 3 τάξεις λυκείου και συνολικά 300 μαθητές, οι πρώτοι απόφοιτοι δεν θα έχουν καταφέρει να φοιτήσουν ποτέ σε κατάλληλο κτίριο.
Σημειώνεται πως από την ίδρυσή του το 2018, παρόλο που είχε αποφασιστεί από το Δημοτικό Συμβούλιο η στέγαση του Καλλιτεχνικού Σχολείου Αθήνας σε υφιστάμενο συγκρότημα στη συμβολή των οδών Πρασσά και Βαλτετσίου, η κήρυξή του κτιρίου, στη συνέχεια, σε διατηρητέο ‘πάγωσε’ τις διαδικασίες. Όσο η διαδικασία τροποποίησης των μελετών παραμένει σε εξέλιξη, δεν έχει υπάρξει καμία γνωστοποίηση μέχρι στιγμής στους μαθητές και τις οικογένειές τους σχετικά με το ακριβές χρονοδιάγραμμα των εργασιών και τον αναμενόμενο χρόνο ολοκλήρωσής τους και παράδοσης του συγκροτήματος της Πρασσά στο Καλλιτεχνικό Σχολείο.
Τί λένε ο διευθυντής και οι γονείς του σχολείου
«Διευθύνω ένα σχολείο ιδιαίτερης φύσης – καλλιτεχνικό – με κατευθύνσεις θέατρο/κινηματογράφο, εικαστικά και χορό. Δεν είχε γίνει εξαρχής καμία υλικοτεχνική πρόβλεψη για να υποστηριχθούν, με αποτέλεσμα να έρχονται μαθητές, οι οποίοι εισάγονται με εξετάσεις, κοπιάζουν δηλαδή και δεν υπάρχουν οι κατάλληλες αίθουσες για τα μαθήματά τους. Για παράδειγμα, ελλείψει κατάλληλης αίθουσας χορού, έχουμε συχνούς τραυματισμούς», αρχίζει να λέει ο κ. Διονύσης Μαρούλης, διευθυντής του Καλλιτεχνικού Σχολείου Αθήνας. Ωστόσο, όπως τονίζει ο ίδιος, «πρόκειται για ένα σχολείο, που παράγει πολιτισμό. Αν λυθούν τα προβλήματα που αντιμετωπίζουμε, μπορούμε να μεγαλουργήσουμε!».
Ως αρχιτέκτων, η κ.Ελίζα Παρασκευά, μέλος του ΔΣ του Συλλόγου Γονέων του Καλλιτεχνικού Σχολείου Αθήνας, έχει ασχοληθεί ιδιαίτερα με το κτιριακό ζήτημα: «Αν και η αρχική δέσμευση του δήμου Αθηναίων ήταν ότι το σχολείο μας θα συστεγαζόταν με το 2ο Πρότυπο Λύκειο μόνο για μία χρονιά, όλο κάτι προέκυπτε και η μεταστέγαση στο συγκρότημα της Πρασσά δεν προχωρούσε, με αποτέλεσμα να παραμένουμε στο ακατάλληλο για καλλιτεχνικό σχολείο, κτίριο. Σήμερα, εξακολουθούμε να βρισκόμαστε ‘στον αέρα’, αφού το κτίριο που θα πηγαίναμε, κηρύχθηκε ‘διατηρητέο’ – επιπλέον καθυστερήσεις…. Το Πρότυπο Λύκειο μας έχει παραχώρησει τρεις αίθουσες, οι οποίες είναι στο δώμα. Οι δικοί μας καθηγητές χρειάζεται να κατέβουν δύο ορόφους από το ένα κτίριο και να ανέβουν πέντε ορόφους στο διπλανό, για να φτάσουν στο δώμα να κάνουν μάθημα. Αντίστοιχα, τα παιδιά πρέπει να ανεβοκατεβαίνουν για τη σίτιση και για τα καλλιτεχνικά τους μαθήματα, στις αίθουσες, που βρίσκονται στο ισόγειο του άλλου κτιρίου.
Αναμφίβολα, μεγάλη η δυσλειτουργία. Μάλιστα, την επόμενη σχολική χρονιά, που θα προστεθεί η Γ’ λυκείου στο Καλλιτεχνικό, θα χρειαστεί να πάρουμε άλλες τρεις αίθουσες από το Πρότυπο. Τότε, θα έχουμε συνολικά 19 αίθουσες αντί των 25, που θα έπρεπε. Επιπλέον, οι αίθουσες των καλλιτεχνικών μαθημάτων – χορού, θεάτρου, εικαστικών – θα έπρεπε να είναι κατά πολύ μεγαλύτερες, κάτι που δεν ισχύει. Χώρια, που η αίθουσα χορού και ακατάλληλο δάπεδο έχει, και πλημμυρίζει μόλις βρέξει…».
Η ίδια αναφέρεται στις φιλότιμες μεν, ανεπαρκείς δε προσπάθειες που έχουν ως τώρα καταβληθεί από πλευράς Διεύθυνσης Β’θμιας Εκπαίδευσης, αφού δεν έχει βρεθεί ακόμη λύση. Δεν λείπουν, επίσης, οι κινητοποιήσεις από την πλευρά των γονέων, οι οποίοι διεκδικούν τα αυτονόητα.
Σε ό,τι αφορά τα προβλήματα του κτιρίου, στο οποίο στεγάζεται σήμερα το Καλλιτεχνικό, η κ.Παρασκευά, της οποίας η κόρη βρίσκεται στην κατεύθυνση θεάτρου/κινηματογράφου ενώ έχει και ένα μεγαλύτερο παιδί, μαθητή στο συστεγαζόμενο 2ο Πρότυπο Λύκειο, θα πει:
«Οι διάδρομοι μεταξύ των αιθουσών είναι μπαλκόνια με επισφαλή κάγκελα. Επίσης, δεν υπάρχει διαθέσιμος αύλειος χώρος για τα παιδιά παρά μόνο ένας εξωτερικός διάδρομος στην είσοδο του σχολείου, ο οποίος δεν προσφέρεται για επαρκή εκτόνωση των παιδιών σε υπαίθριο χώρο. Αναγκαία είναι, ακόμη, η άμεση αποκατάσταση του προβλήματος με τις αίθουσες του ισογείου, που πλημμυρίζουν… Να σημειωθεί, ακόμη, ότι τα δύο συστεγαζόμενα σχολεία, λειτουργούν σαν ενιαίο κτίριο από άποψη πυρασφάλειας. Ωστόσο, οι πόρτες ενδιάμεσα στα δύο κτίρια είναι κλειστές, πράγμα που δημιουργεί πρόβλημα σε περίπτωση που χρειαστεί να γίνει εκκένωση. Σε περίπτωση φωτιάς ή σεισμού, μόλις φέτος έγιναν κάποιες ασκήσεις. Μάλιστα, στην πρώτη άσκηση σεισμού, τα παιδιά που κάνουν μάθημα στο δώμα, βρέθηκαν κλειδωμένα στον πέμπτο όροφο. Μετά, το βρήκανε… Πυροσβεστήρες απέκτησε το σχολείο στη μέση της φετινής σχολικής χρονιάς – κι ας το ζητούσαμε για τρία χρόνια. Δηλαδή, τα προηγούμενα χρόνια λειτουργίας του, το Καλλιτεχνικό Σχολείο Αθηνών δεν είχε πυροσβεστήρες. Όσο για τα κουφώματα του σχολείου – πόρτες και παράθυρα – φεύγουν από τη θέση τους συχνά-πυκνά. Ευτυχώς, έχουμε στο σχολείο δύο καθηγητές, που ‘πιάνουν τα χέρια τους’ και δεν περιμένουμε να έρθει ο δήμος», καταλήγει η ίδια.
Όπως προκύπτει από τα προαναφερθέντα, το κτιριακό ζήτημα δημιουργεί τεράστια προβλήματα στη λειτουργία του σχολείου καθώς κάποιες φορές υπάρχουν υποχρεωτικά κενά γιατί δεν υπάρχει αίθουσα να γίνει το μάθημα. «Μαθήματα μπαλέτου τυχαίνει να γίνονται και απέναντι, στην πλατεία ή στους διαδρόμους και στα κλιμακοστάσια…. Ούτε κατάλληλος χώρος για σίτιση υπάρχει. Τα κουτιά με το φαγητό στιβάζονται σε μία άκρη της ‘αυλής’ κι από εκεί, διανέμονται στα παιδιά, τα οποία δεν έχουν που να καθίσουν για να φάνε. Ούτε, βέβαια, το φαγητό όσο βρίσκεται εκεί στιβαγμένο, προστατεύεται – μπαίνει θέμα υγιεινής», αναφέρουν αγανακτισμένοι γονείς.
Όπως επισημαίνει ο κ.Σοφοκλής Ζαφείρης, πρόεδρος του Συλλόγου Γονέων του Καλλιτεχνικού Σχολείου Αθήνας, «είναι αδήριτη ανάγκη να τελειώσει το θέμα του κτιρίου το συντομότερο δυνατό. Όσο για τις παρεμβάσεις στο κτίριο, που στεγάζεται αυτή τη στιγμή το Καλλιτεχνικό Σχολείο, ώστε να καταστεί πιο λειτουργικό και πιο ασφαλές, θα πρέπει να ολοκληρωθούν όλες μέσα στο καλοκαίρι. Εάν δεν συμβεί αυτό, ο,τιδήποτε συμβεί θα είναι υπεύθυνοι εκείνοι που δεν εκτέλεσαν τα έργα. Έχουν ήδη λάβει χώρα τραυματισμοί παιδιών στην αίθουσα χορού, πτώση παράθυρου επάνω σε καθηγήτρια, πόρτα, που βγήκε από τη θέση της και χτύπησε παιδί … ευτυχώς, δεν ήταν σοβαρά περιστατικά αλλά ο κίνδυνος παραμένει. Δεν γίνεται η ασφάλεια των παιδιών μας να είναι προϊόν ‘τύχης’…», καταλήγει.
Η κ.Παρασκευά αναφέρεται και στο πάγιο πρόβλημα των καλλιτεχνικών σχολείων, την καθυστερημένη έλευση των εκπαιδευτικών ειδικοτήτων: «Φέτος, οι καθηγητές χορού και κινηματογράφου ήρθαν τέλος Ιανουαρίου, οπότε τα παιδιά δεν έκαναν ως τότε μάθημα».
Στα πρακτικά προβλήματα του σχολείου, συγκαταλέγεται η απουσία ειδικής επιχορήγησης για την αναγκαία αγορά υλικών. Όπως εξηγεί ο διευθυντής, «για όλα τα καλλιτεχνικά σχολεία, δεν υπάρχει πρόβλεψη για επιχορήγηση, προκειμένου να προμηθευτούμε τα απαραίτητα υλικά ώστε να λειτουργήσουν τα εργαστήρια. Παίρνουμε τα ίδια χρήματα, που παίρνουν όλα τα άλλα σχολεία. Σκεφτείτε, πως μόνο για τις εξετάσεις των εικαστικών έχουμε εκατοντάδες υποψήφιους, χρειαζόμαστε ειδικές κόλλες…. Επιπλέον, στις εισαγωγικές εξετάσεις απασχολούνται επιτροπές από το πρωί ως αργά το απόγευμα, αμισθί – γιατί; ».
Σύμφωνα με την κ.Παρασκευά, «τα παιδιά εισπράττουν μεγάλη ματαίωση εξαιτίας του τρόπου λειτουργίας του σχολείου τους. Δεν έχουν δε άλλη επιλογή, επειδή – βάσει διεύθυνσης κατοικίας – μπορούν να δώσουν εξετάσεις μόνο στο συγκεκριμένο σχολείο.
Το θετικό είναι η εξαιρετική δουλειά, που κάνουν τα παιδιά με τους καθηγητές τους. Δεν ξέρω αν αυτό μας αποζημιώνει αλλά τουλάχιστον μας κρατάει για να μην απελπιστούμε εντελώς».
Τι απαντά ο δήμος Αθηναίων
«Οι εργασίες στο νέο σχολικό συγκρότημα της οδού Πρασσά όπου πρόκειται να μεταστεγαστεί το Καλλιτεχνικό Σχολείο Αθήνας, ξεκίνησαν πέρσι το καλοκαίρι χωρίς οικοδομική άδεια. Μετά τις εκλογές, σταμάτησαν και ακολούθησε συνεννόηση με το υπουργείο Πολιτισμού», εξηγεί ο Αντιδήμαρχος Υποδομών του δήμου Αθηναίων, κ. Ανδρέας Γραμματικογιάννης ενώ προσθέτει: «Στο μεγάλο κτίριο είχαν προχωρήσει οι μελέτες αλλά δεν είχαν ολοκληρωθεί γιατί στο μεταξύ κηρύχθηκε διατηρητέο ενώ στο άλλο κτίριο, οι μελέτες δεν είχαν προχωρήσει καθόλου. Στην παρούσα φάση, τις τροποποιούμε ώστε να εναρμονίζονται με την απόφαση του υπουργείου Πολιτισμού και ταυτόχρονα, ξεκινάμε τις μελέτες για το κομμάτι, για το οποίο δεν έχει γίνει τίποτε ως τώρα».
Σε ό,τι αφορά το χρονικό ορίζοντα για την ολοκλήρωση του έργου και την παράδοση του νέου σχολείου όπου θα στεγαστεί το Καλλιτεχνικό Σχολείο Αθήνας, ο κ.Γραμματικογιάννης απαντά: «Θα μπορούσα να κάνω λόγο για συγκεκριμένο χρόνο εάν δεν εμπλεκόταν το υπουργείο Πολιτισμού – ουσιαστικά, μεταφέρουμε από το δήμο Αθηναίων την πίεση στο υπουργείο, ώστε να τελειώσει όσο γίνεται πιο γρήγορα η διαδικασία με τις μελέτες. Αφού γίνει αυτό, μετά προχωράμε γρήγορα».
Πώς σχολιάζει ο ίδιος το θέμα του Καλλιτεχνικού Σχολείου; «Η ιστορία με το Καλλιτεχνικό είναι πονεμένη, επειδή ιδρύθηκε ένα σχολείο χωρίς να έχει βρεθεί ο κατάλληλος χώρος για να στεγάσει τις ανάγκες του – απαιτούνται ειδικές προδιαγραφές. Επομένως, όταν ξεκινάς να ιδρύσεις ένα καλλιτεχνικό σχολείο και δεν έχεις το κατάλληλο κτίριο, γίνεται αντιληπτό ότι δεν θα πάρεις σωστές αποφάσεις λόγω της μεγάλης πίεσης. Αυτή τη στιγμή, ασκείται και σε μας πολύ μεγάλη πίεση, που είναι απόλυτα δικαιολογημένη. Από την άλλη, είμαστε υποχρεωμένοι να τηρήσουμε κάποιες διαδικασίες».
Όσο για τις προθέσεις του δήμου Αθηναίων σε σχέση με τις παρεμβάσεις στο κτίριο, στο οποίο στεγάζεται σήμερα το Καλλιτεχνικό Σχολείο Αθήνας, ο Αντιδήμαρχος Υποδομών δηλώνει: «Η τεχνική υπηρεσία του δήμου θα μελετήσει τη λίστα με τα αιτήματα για τις παρεμβάσεις και θα γίνει προτεραιοποίηση των αναγκών, ώστε να προχωρήσουμε με τις εργασίες το καλοκαίρι. Δεν θα μετατρέψουμε το σχολείο σε καλλιτεχνικό, καθώς δεν έχει τις προδιαγραφές. Το θέμα είναι να το κάνουμε ανεκτό, λειτουργικό και ασφαλές όσο θα χρειαστεί μέχρι να φτιαχτεί το καινούριο κτίριο. Από κει και πέρα, θα καταβάλλουμε κάθε δυνατή προσπάθεια ώστε να επιταχύνουμε τις διαδικασίες και να πραγματοποιηθεί η μεταστέγαση του σχολείου στο συγκρότημα της οδού Πρασσά».
Πηγή: npress
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου