Υπάρχουν πολλοί λόγοι για τους οποίους οι μαθητές του δημοτικού που μαθαίνουν ή σκέφτονται με διαφορετικό τρόπο από την πλειοψηφία των συνομηλίκων τους μπορεί να ολοκληρώνουν βιαστικά τις εργασίες που έχουν για το σπίτι. Παιδιά με δυσκολίες στις εκτελεστικές λειτουργίες ή Διαταραχή Ελλεμματικής Προσοχής και Υπερκινητικότητας μπορεί είναι ιδιαίτερα επιρρεπή στο να κάνουν πάρα πολύ γρήγορα τις εργασίες τους.
Δείτε τι μπορείτε να τα βοηθήσετε για να δουλεύουν πιο αργά και πιο αποτελεσματικά:
1. Ορίστε ένα συγκεκριμένο χρονικό διάστημα για τις ασκήσεις και το διάβασμα στο σπίτι.
Αφιερώνετε συγκεκριμένο αριθμό ωρών για το σχολικό διάβασμα κάθε εβδομάδα. Μπορείτε να κάνετε ένα συμβόλαιο με το παιδί για να δημιουργήσετε το πρόγραμμα. Με αυτό τον τρόπο τα παιδιά συνηθίζουν την ιδέα των ασκήσεων στο σπίτι και απουσιάζει το κίνητρο να επιταχύνουν τη δουλειά τους για να πάνε να παίξουν.
Ο εμπειρικός κανόνας για το δημοτικό σχολείο είναι 10 λεπτά εργασίας ανά τάξη κάθε μέρα. Έτσι, εάν το παιδί σας πηγαίνει στην τρίτη δημοτικού, θα πρέπει να αφιερώνει περίπου 30 λεπτά την ημέρα στις εργασίες του. Εάν τελειώνει νωρίς, μπορεί να διαβάζει, να γράφει γράμματα στους παππούδες τους ή να παίζει εκπαιδευτικά παιχνίδια στο διαδίκτυο.
2. Χρησιμοποιήστε χρονόμετρα.
Μπορείτε να χρησιμοποιείτε έναν υπολογιστή, μια εφαρμογή τηλεφώνου, ένα χρονόμετρο ή ακόμα και ένα χρονόμετρο αυγών. Χωρίζετε τις εργασίες του παιδιού σας σε χρονικά μέρη. Ρυθμίζετε το χρονόμετρο να ειδοποιεί στο τέλος κάθε εργασίας. Βάζετε το χρονόμετρο για κάθε εργασία. Ενθαρρύνετε το παιδί σας να εργάζεται χωρίς διακοπή μέχρι να ακούσει/ δει το τέλος του χρόνου. Έχοντας μια οπτική και ηχητική υπενθύμιση το παιδί καταλαβαίνει πόσο χρόνο πρέπει να διαρκέσει κάθε εργασία. Του υπενθυμίζει επίσης ότι έχει συγκεκριμένο χρόνο στη διάθεσή του, γεγονός που το βοηθά να συγκεντρωθεί.
3. Βοηθήστε το παιδί σας να βρίσκεται στη σωστή νοητική/ ψυχολογική κατάσταση για να κάνει τις εργασίες του.
Αν το παιδί σας είναι κουρασμένο ή αγχωμένο από τα γεγονότα της ημέρας, μπορεί να βιαστεί να ολοκληρώσει την εργασία του για να ξεμπερδεύει. Όταν το βλέπετε κουρασμένο ή ανήσυχο, μην το βάζετε να διαβάσει. Αφήστε το να τρέξει έξω ή να παίξει ήσυχα για ένα καθορισμένο χρονικό διάστημα για να αποσυμπιεστεί. Έτσι, όταν έρθει η ώρα να ασχοληθεί με τις εργασίες του, θα έχει περισσότερη ενέργεια και θα μπορεί να δώσει τον καλύτερο εαυτό του. Αν το παιδί σας παίρνει φάρμακα για τη ΔΕΠΥ και τείνει είναι τρομερά κουρασμένο αμέσως μετά το σχολείο, ενημερώστε το γιατρό του μήπως η φαρμακευτική αγωγή χρειάζεται προσαρμογή.
4. Παρέμβετε στο διάβασμα αν το παιδί σας πρέπει να δουλέψει με πιο αργό ρυθμό.
Εάν παρατηρήσετε ότι το παιδί σας βιάζεται, μην περιμένετε να τελειώσει για να παρέμβετε. Προσπαθήστε να το βοηθήσετε να καταλάβει ότι πρέπει να δουλεύει πιο αργά και πιο προσεκτικά. Κάντε του ερωτήσεις την ώρα των εργασιών του πχ "Κάνεις την καλύτερη δουλειά σου;" ή "Θα μπορεί ο δάσκαλος να το διαβάσει;" Είναι πιο εύκολο και για τους δυο σας να του ζητάτε να διορθώσει τη δουλειά του πριν τελειώσει — αντί να του ζητήσετε να την ξανακάνει όλη από την αρχή αργότερα. Έτσι το βοηθάτε να αποκτήσει και καλές συνήθειες διαβάσματος στο μέλλον.
5. Ενθαρρύνετε το παιδί να ελέγχει τη δουλειά του.
Υπενθυμίστε στο παιδί σας να ελέγξει την εργασία του για λάθη απροσεξίας και προχειρότητα πριν θεωρήσει ότι έχει τελειώσει. Μπορείτε να δημιουργήσετε μια λίστα ελέγχου μαζί: Ακολούθησε τις οδηγίες; Είναι σωστά γραμμένες οι λέξεις; Χρησιμοποίησε το κεφαλαία όταν ήταν απαραίτητο; Διαβάζονται εύκολα αυτά που έγραψε; Με αυτό τον τρόπο το παιδί σας μαθαίνει να ελέγχει τις ασκήσεις του, να παραδίδει εργασίες με λιγότερα λάθη και να αισθάνεται περήφανο για τη δουλειά του.
6. Βοηθήστε τα παιδιά να σπάνε τις εργασίες τους σε μικρότερα κομμάτια.
Στην τέταρτη και πέμπτη τάξη, οι εργασίες για το σπίτι αρχίζουν να απαιτούν καλύτερη διαχείριση χρόνου και οργανωτικές δεξιότητες. Αντί για ένα φύλλο χαρτί που πρέπει να συμπληρώσουν για την επόμενη μέρα, τα παιδιά έχουν περισσότερες και μεγαλύτερες εργασίες που καλούνται να παραδώσουν το επόμενο χρονικό διάστημα.
Βοηθήστε το παιδί σας να καταλάβει πόσο χρόνο θα χρειαστεί για να ολοκληρώσει τις εργασίες του. Δημιουργήστε ένα ημερολόγιο μελέτης όπου η αρχική εργασία θα αναλύεται σε περισσότερα μικρά έργα που το παιδί θα πρέπει να ολοκληρώνει κάθε μέρα. Αυτό θα το βοηθήσει να καταλάβει ότι για να ολοκληρώσει μια σύνθετη εργασία εγκαίρως θα πρέπει να δουλεύει σιγά σιγά, με σταθερό ρυθμό.
7. Δώστε στο παιδί σας τη βοήθεια που χρειάζεται.
Μερικά παιδιά αφήνουν αναπάντητες ερωτήσεις στις ασκήσεις για το σπίτι ή βιάζονται να τις τελειώσουν επειδή είναι απογοητευμένα από την ίδια την εργασία. Μπορεί να έχουν μαθησιακές δυσκολίες που επηρεάζουν τις δεξιότητές τους στην ανάγνωση, τη γραφή ή τα μαθηματικά. Αν πιστεύετε ότι κάτι τέτοιο μπορεί να ισχύει για το παιδί σας, μιλήστε με τον/την εκπαιδευτικό του για να συζητήσετε τις ανησυχίες σας. Μαζί μπορείτε να αποφασίσετε ποιο θα είναι το επόμενο βήμα. Μπορεί να θέλετε να ζητήσετε αξιολόγηση. Το παιδί σας μπορεί να χρειάζεται εξειδικευμένη βοήθεια σε έναν τομέα. Όσο πιο γρήγορα λάβει τη βοήθεια που χρειάζεται, τόσο πιο γρήγορα θα μπορέσει να επικεντρωθεί στη μάθηση.
8. Υπενθυμίστε στο παιδί τα δυνατά του σημεία.
Τα παιδιά που δεν τα πήγαν καλά στο σχολείο μπορεί να μην έχουν αυτοπεποίθηση και να πιστεύουν ότι δεν είναι ικανά να κάνουν καλά τις εργασίες τους στο σπίτι. Μπορεί να βιάζονται, επειδή πιστεύουν ότι δεν έχει νόημα να προσπαθήσουν παραπάνω. Υπενθυμίστε στο παιδί σας τα δυνατά του σημεία. Μιλήστε του για κάτι για το οποίο δούλεψε σκληρά στο παρελθόν και τα κατάφερε. Αυτό θα μπορούσε να ενισχύσει την αυτοπεποίθησή του και να το κάνει να προσεγγίσει τις εργασίες του με πιο θετικό τρόπο.
Απόδοση του άρθρου 8 tips to help grade-schoolers slow down on homework
Ιωάννα Αγγέλου
Ειδική Παιδαγωγός (Παν. Θεσσαλίας)
Νηπιαγωγός (Α.Π.Θ.)
MEd - Μεταπτυχιακό Δίπλωμα στην Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου