Τρίτη 4 Απριλίου 2023

«Μένουμε στο σχολείο» - Πρόγραμμα του ΑΠΘ καλεί τους Ρομά να καθίσουν στα θρανία

H Ελένη είναι μαθήτρια Β' γυμνασίου στην Ημαθία και ονειρεύεται να σπουδάσει Παιδαγωγικά. Η Ελένη είναι επίσης Ρομά και ζει στον οικισμό Αγίου Γεωργίου στην Αλεξάνδρεια. Είναι από τις λίγα κορίτσια της ηλικίας της που δεν έχει παντρευτεί και δεν έχει κάνει παιδί. Είναι τυχερή γιατί προέρχεται από μία οικογένεια που, όπως παραδέχεται η ίδια, της έχει μάθει την αξία της εκπαίδευσης. 

«Έχω τη μητέρα μου δίπλα μου που με υποστηρίζει σε όλα, με βοηθάει σε ό,τι και αν χρειάζομαι. Πάντα μου έλεγε ότι το παν είναι το σχολείο και στην οικογένειά μου γενικά είναι όλοι πολύ υποστηρικτικοί», σημειώνει στη Voria.gr η 14χρονη μαθήτρια, η οποία είναι και σημαιοφόρος στο σχολείο της στον οικισμό.

Σήμερα παρουσιάστηκε στο Κέντρο Διάδοσης Ερευνητικών Αποτελεσμάτων του ΑΠΘ ο απολογισμός του δίχρονου προγράμματος «Υποστηρικτικές παρεμβάσεις σε κοινότητες ΡΟΜΑ για την ενίσχυση της πρόσβασης και μείωση της εγκατάλειψης της εκπαίδευσης από παιδιά και εφήβους στην Κεντρική και Δυτική Μακεδονία», σκοπός του οποίου είναι να μείνουν τα παιδιά Ρομά στο σχολείο και να ολοκληρώσουν την εκπαίδευσή τους. Ακαδημαϊκοί, κοινωνικοί λειτουργοί, διαμεσολαβητές, ψυχολόγοι είναι μερικοί μόνο από τους ανθρώπους που δύο χρόνια τώρα προσπαθούν να γεφυρώσουν το χάσμα που υπάρχει στην ενσωμάτωση των Ρομά στην ελληνική κοινωνία με τη χρήση του πιο βασικού εργαλείου, της εκπαίδευσης. 

Οι περιοχές παρέμβασης του προγράμματος είναι η Θεσσαλονίκη, η Αλεξάνδρεια Ημαθίας, οι Σέρρες και η Πτολεμαΐδα και αφορούν οκτώ κοινότητες Ρομά. Το πιο ξεκάθαρο στοιχείο που αποδεικνύει ότι μέσα στα δύο χρόνια πραγματοποίησής του το πρόγραμμα έχει αποφέρει καρπούς είναι το γεγονός ότι τόσο ο αριθμός των συνεργαζόμενων σχολείων του προγράμματος όσο και οι μαθητές που εγγράφηκαν σε αυτά διπλασιάστηκε κατά το δεύτερο έτος της υλοποίησής του.

«Πριν το πρόγραμμα βαριόμουν, ήμουν όλη μέρα με το κινητό. Πίστευα ότι αυτό μου άρεσε περισσότερο, αλλά πλέον μέσω του προγράμματος έχω πάρει πάρα πολλές γνώσεις», σημειώνει η Ελένη η οποία είναι ένα από τα εκατοντάδες παιδιά του προγράμματος που ενθαρρύνονται να συνεχίσουν το σχολείο μέσα από εκπαιδευτικές παιδαγωγικές και εμψυχωτικές δραστηριότητες και δράσεις. Το πρόγραμμα περιλαμβάνει εκδρομές σε μουσεία και αρχαιολογικούς χώρους, συνεργασίες με δημοτικές βιβλιοθήκες και εφαρμόζει τις αρχές της διαπολιτισμικής εκπαίδευσης.

Εκτός από το να μείνουν τα παιδιά στο σχολείο, το πρόγραμμα ενθαρρύνει και υποστηρίζει επιπλέον τους ενήλικες Ρομά να επιστρέψουν στα θρανία για να ολοκληρώσουν την πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Η μητέρα της Ελένης, Θωμαή Μπούκλα, ήθελε από μικρή να πάει στο σχολείο, ωστόσο οι γονείς της δεν την άφηναν. Στα 32 της χρόνια, όμως, κατάφερε να πάρει το απολυτήριό της και πλέον δουλεύει στο κέντρο της κοινότητας ως διαμεσολαβήτρια, βοηθώντας έτσι, μεταξύ άλλων, άλλους Ρομά να γράψουν τα παιδιά τους στο σχολείο και να αντιμετωπιστεί το φαινόμενο της σχολικής διαρροής.

Ο πρόεδρος Ένωσης Ελλήνων Ρομά, Κωνσταντίνος Παϊτέρης, τόνισε κατά τη διάρκεια της παρουσίασης ότι η εκπαίδευση είναι ένα βασικό ζήτημα και τόνισε ότι το σλόγκαν «μένουμε στο σχολείο» δεν είναι απλώς απλή φράση. Όπως ανέφερε, γίνονται καθημερινά προσπάθειες από δασκάλους και εκπαιδευτικούς, κάτω από αντίξοες συνθήκες και χωρίς να έχουν συχνά όλα τα απαραίτητα εφόδια, με σκοπό να μείνουν τα παιδιά Ρομά στο σχολείο και να υπάρχει ποιοτική εκπαίδευση. Μεταξύ άλλων, ο πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Ρομά τόνισε ότι προσπάθειες όπως αυτή του προγράμματος πρέπει να είναι συνεχόμενες και να γίνουν σε περισσότερα σχολεία. «Πρέπει από το υπουργείο Παιδείας να αντιμετωπιστούν τα προβλήματα και τα πρόγραμμα να έχουν συνέχεια. Να πάρεις το παιδί από το νηπιαγωγείο μέχρι το λύκειο, ούτε καν μέχρι το γυμνάσιο. Το βάρος πρέπει να το επωμιστούμε όλοι μας. Είναι προς όφελος όλης της κοινωνίας», υπογράμμισε και πρόσθεσε ότι μας αφορά όλους η εκπαίδευση.

Πηγή: voria

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου