Τρίτη 4 Απριλίου 2023

Έρευνα δείχνει πως τα παιδιά παρακολουθούν δύο βίντεο ταυτόχρονα

Μια νέα έρευνα αποκάλυψε πώς τα παιδιά και οι έφηβοι παρακολουθούν βίντεο στο διαδίκτυο — συχνά βλέποντας δύο κλιπ ταυτόχρονα μέσω της δυνατότητας διαχωρισμένης προβολής και προτιμούν σύντομα, δραματικά βίντεο που απαιτούν λίγη προσοχή.

Σύμφωνα με μια ετήσια μελέτη για το «Children’s Media Life» από την Ofcom, το 96% των παιδιών ηλικίας τριών έως 17 ετών παρακολουθούν βίντεο σε ιστότοπους και εφαρμογές κοινής χρήσης βίντεο.

Ενώ το 58% αυτής της ηλικιακής ομάδας βλέπει περιεχόμενο βίντεο με ζωντανή ροή, το αντίστοιχο ποσοστό μεταξύ των ατόμων ηλικίας 16 έως 17 ετών αυξάνεται στο 80%.

Το YouTube παραμένει ο πιο δημοφιλής ιστότοπος ή εφαρμογή, που χρησιμοποιείται από σχεδόν το 88% των παιδιών ηλικίας από 3 έως 17 ετών.

Ωστόσο, το περασμένο έτος, οι εφαρμογές βίντεο σύντομης μορφής TikTok και Snapchat σημείωσαν επίσης σημαντικές αυξήσεις στη χρήση από παιδιά σε αυτό το ηλικιακό εύρος.

Στη μελέτη της για τις συνήθειες των μέσων κοινωνικής δικτύωσης, η Ofcom εντόπισε ότι η τάση της διαιρεμένης προβολής - που επιτρέπει την παρακολούθηση δύο βίντεο ταυτόχρονα - ήταν σε άνοδο μεταξύ των παιδιών ηλικίας τριών έως 17 ετών.

Οι αναρτήσεις μέσων κοινωνικής δικτύωσης χωρισμένης οθόνης επιτρέπουν στα παιδιά να παρακολουθούν περισσότερα από ένα βίντεο σύντομης μορφής ταυτόχρονα, σε μία οθόνη, δίπλα-δίπλα ή το ένα πάνω στο άλλο.

Μερικές φορές τα δύο βίντεο χωρισμένης οθόνης που παρακολουθούσαν παιδιά και έφηβοι είχαν σχέση, όπως οι ινφλουένσερς που αντιδρούσαν και έλεγαν την άποψή τους για θέματα επικαιρότητας. Αλλά υπήρχαν και άλλες περιπτώσεις, στις οποίες τα δύο βίντεο δεν είχαν εμφανή σχέση.

Σύμφωνα με την Ofcom, η τάση διαχωρισμού της οθόνης φαίνεται να είναι το επόμενο στάδιο εξέλιξης των συμπεριφορών “πολλαπλών οθονών” που παρατηρήθηκαν μεταξύ των παιδιών σε προηγούμενες μελέτες. Σε αυτές τις μελέτες, τα παιδιά ανέφεραν δυσκολίες στο να επικεντρωθούν σε μία δραστηριότητα που βασίζεται σε μία μόνο οθόνη κάθε φορά.

Η μελέτη καταλήγει επίσης, ότι τα παιδιά και οι έφηβοι έλκονται από δραματικά, σύντομης μορφής βίντεο στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.

Αυτά τα βίντεο έχουν σχεδιαστεί για να τραβούν και να διατηρούν την προσοχή των θεατών, αλλά απαιτούν ελάχιστη εστίαση ή προσπάθεια (παρακολούθησης/κατανόησης) από αυτούς.

Αυτά τα κλιπ είναι συχνά σύντομης μορφής, με ένα ξεχωριστό, διεγερτικό, στυλ επεξεργασίας, σχεδιασμένο να δημιουργεί μέγιστο δραματικό αποτέλεσμα. Αυτό περιλαμβάνει έντονη χρήση ασταθών, "jump-cut" επεξεργασιών, ταχέως μεταβαλλόμενες γωνίες κάμερας, ειδικά εφέ, κινούμενα σχέδια και ομιλία με γρήγορο ρυθμό.

Οι μορφές βίντεο «σχολιασμού» και «αντίδρασης» ήταν επίσης ελκυστικές για τους συμμετέχοντες.

Η έκθεση του Ofcom έδειξε επίσης ότι τα παιδιά είναι πολύ λιγότερο πιθανό να δημοσιεύσουν τα δικά τους βίντεο παρά να τα παρακολουθήσουν. Ενώ το 96% των παιδιών ηλικίας τριών έως 17 ετών παρακολουθεί βίντεο στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, μόνο το 32% από αυτά ανεβάζουν το δικό τους υλικό στο διαδίκτυο.

Αντίστοιχα, τα παιδιά στη μελέτη δήλωσαν ότι βλέπουν λιγότερο περιεχόμενο που δημιουργείται από τους φίλους τους και ακόμη και όταν το βλέπουν, αλληλεπιδρούν λιγότερο με αυτό.

Για αυτά τα παιδιά, η κοινωνική αλληλεπίδραση μεταξύ φίλων στο διαδίκτυο περιορίζεται πλέον κυρίως σε εφαρμογές συνομιλίας ή λειτουργίες μηνυμάτων εντός εφαρμογών και όχι σε δημόσιες ροές.

Οι συμμετέχοντες στη μελέτη μίλησαν επίσης για το ότι αισθάνονται όλο και πιο συνειδητοποιημένοι για το πώς απεικόνιζαν τους εαυτούς τους στο Διαδίκτυο – δημοσιεύοντας σπάνια, σε περιορισμένους κύκλους ή καθόλου.

Μερικά παιδιά δημιουργούσαν επεξεργασμένα ή φιλτραρισμένα βίντεο και φωτογραφίες, αλλά τα αποθήκευαν στα «πρόχειρά» τους, χωρίς να έχουν σκοπό να τα δημοσιεύσουν ποτέ.


Ευλαμπία Αγγέλου
Διερμηνέας Ελληνικής Νοηματικής Γλώσσας
Ανεξάρτητη Ερευνήτρια

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου