Πέμπτη, 9 Μαρτίου 2017

Πίνακας με λωρίδες βέλκρο

Για να τον φτιάξετε θα χρειαστείτε: μια πλαστική τάβλα κοπής καλυμμένη με βέλκρο και λωρίδες βέλκρο σε διαφορετικά χρώματα και μεγέθη (για τις έγχρωμες λωρίδες πάρτε άσπρο βέλκρο και βάψτε το με ανεξίτηλους μαρκαδόρους). Ο πίνακας αυτός αρχικά κατασκευάστηκε προκειμένου να χρησιμοποιηθεί από έναν μαθητή με πολύ περιορισμένη κινητικότητα στα άνω άκρα (εγκεφαλική παράλυση) και προβλήματα συμπεριφοράς. Στόχος ήταν ο μαθητής να εκτελεί αριθμητικές πράξεις πάνω στον πίνακα, χρησιμοποιώντας καρτελάκια αριθμών, καρτελάκια μαθηματικών συμβόλων (+, - , χ), αλλά και τις λωρίδες βέλκρο στη θέση των γραμμών των πράξεων (που αντιστοιχεί στο =). Εκτός από τη συγκεκριμένη χρήση στο πέρασμα των χρόνων, ο πίνακας αυτός έχει βρει πάρα πολλές εφαρμογές, τις περισσότερες από τις οποίες τις έδειξαν οι ίδιοι οι μαθητές μας. 

Δείτε μερικούς τρόπους με τους οποίους οι μαθητές του ΚΕΑ “εκμεταλλεύτηκαν” και συνεχίζουν να εκμεταλλεύονται τον πίνακα αυτό. 

- Χαλάρωση παιδιών με Διαταραχή στο Φάσμα του Αυτισμού. Η προσπάθεια που καταβάλλει το παιδί προκειμένου να ξεκολλήσει τις λωρίδες από τον πίνακα φαίνεται να δρα χαλαρωτικά στην ένταση και το άγχος. Σε δύο παιδιά, καταφέραμε να αντικαταστήσουμε την επικίνδυνη συνήθεια να σκίζουν πλαστικές σακούλες όταν αγχώνονται ή κουράζονται.


- Ενδυνάμωση των άνω άκρων, ιδίως των δαχτύλων και βελτίωση του οπτικοκινητικού συντονισμού. Οι λωρίδες τοποθετούνται οριζόντια, κάθετα, διαγώνια προκειμένου να αυξάνεται ο βαθμός δυσκολίας της άσκησης. 

- Βελτίωση οπτικής διάκρισης και παρατηρητικότητας (όταν οι λωρίδες που καλείται να εντοπίσει και να βγάλει το παιδί έχουν ίδιο ή παραπλήσιο χρώμα με την επιφάνεια στην οποία είναι κολλημένες (πχ μαύρη λωρίδα σε μαύρη επιφάνεια).

- Ανάπτυξη της αίσθησης της αφής: Με κλειστά τα μάτια το παιδί καλείται να εξερευνήσει με τα χέρια του τον πίνακα και να εντοπίσει τις λωρίδες. 

- Διδασκαλία χρωμάτων- μεγεθών (σε μεγαλύτερες ηλικίες). Το παιδί βλέπει το μεγάλο και το μικρό, συγκρίνει λωρίδες διαφορετικών μεγεθών, τις ταξινομεί από την μεγαλύτερη στη μικρότερη και το αντίστροφο. Μαθαίνει να διακρίνει και να ονομάζει τα χρώματα. Μπορούμε να δημιουργήσουμε λωρίδες από παραπλήσια χρώματα (πχ γαλάζιο , μπλε) προκειμένου να μάθει το παιδί διαφορετικές αποχρώσεις, αλλά και να εξασκήσει την ικανότητα οπτικής διάκρισης. 

- Διδασκαλία κλασμάτων: δημιουργούνται λωρίδες με ίδιο αρχικό μήκος και στη συνέχεια κόβονται (εκτός από μια) σε διαφορετικό αριθμό ισομεγεθων κομματιών (πχ στα 2, στα 3, στα 4, στα 5). Ο μαθητής μπορεί να τοποθετεί τις λωρίδες (τα κομμάτια τους ουσιαστικά) δίπα στην άκοπη λωρίδα για να κατανοεί το κλάσμα, να βρίσκει ισοδύναμα κλάσματα, να κατανοεί/ να ελέγχει ποιο κλάσμα είναι μεγαλύτερο ή μικρότερο κοκ. 


- Διδασκαλία των εννοιών μακρύ-κοντό, χοντρό – λεπτό, παράλληλο- κάθετο, ίσιο – πλάγιο. 

- Ανάπτυξη δημιουργικότητας/ φαντασίας: τα παιδιά μπορούν να σχηματίσουν σχήματα και σχέδια με τις λωρίδες σαν ζωγραφική, δημιουργώντας τα δικά τους έργα τέχνης που ως αφηρημένα είναι ανοιχτά στις προσωπικές ερμηνείες των ίδιων και των συμμαθητών τους. Πρόκειται για μια δραστηριότητα που επιλέγουν πολύ συχνά τα παιδιά με πολύ μικρή κινητικότητα στα άνω άκρα. 


- Δυνατότητα χρήσης του σαν πίνακα αφής για τυφλούς μαθητές για τη διδασκαλία των γεωμετρικών σχημάτων σε αρχικό επίπεδο (ορθογώνιο, τετράγωνο, τρίγωνο, ρόμβος), την εξάσκηση της ικανότητας οπτικής διάκρισης (βασικής για την εξερεύνηση του χώρου και τη μετέπειτα εκπαιδευτική τους πορεία). 

- Εξοικείωση του παιδιού με αυτισμό ή νοητική καθυστέρηση με την έννοια του πίνακα βέλκρο προκειμένου στη συνέχεια να το εντάξουμε ως “εργαλείο”(πίνακα επικοινωνίας- προγράμματος με καρτελάκια δραστηριοτήτων που θα προστίθενται και θα αφαιρούνται από την οικογένεια, τους εκπαιδευτικούς, το ίδιο το παιδί). 

Ιωάννα Αγγέλου
Ειδική Παιδαγωγός - Νηπιαγωγός

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου