Έχουν κάποιοι μαθητές σας δυσκολίες στην έκθεση; Η παραγωγή γραπτών κειμένων φαίνεται να αποτελεί πρόβλημα για το 65% των παιδιών με ΔΕΠ/Υ, τα οποία έχουν ενδιαφέρουσες ιδέες αλλά δυσκολεύονται να τις μεταφέρουν στο χαρτί. Έχουν δυσκολία και στο να αρχίσουν να γράφουν αλλά και στο να συνεχίσουν. Το να συγκρατούν ιδέες στο μυαλό τους και να οργανώνουν τις πληροφορίες είναι μεγάλη πρόκληση.
Δείτε μερικές στρατηγικές που μπορούν να βοηθήσουν τους μαθητές σας.
1) Δώστε του αρκετό χρόνο: Τα παιδιά με ΔΕΠ/Υ, ιδίως αυτά με τις έντονες δυσκολίες προσοχής χρειάζονται περισσότερο χρόνο για να επεξεργαστούν τις πληροφορίες. Να είστε σίγουροι ότι έχουν στη διάθεσή τους αρκετό χρόνο για να ολοκληρώσουν τις εργασίες τους.
2) Βοηθήστε το να επιλέξει θέμα: Οι μαθητές που «κολλάνε» προσπαθώντας να διαλέξουν θέμα έκθεσης, μπορεί να δαπανήσουν όλο το χρόνο και την ενέργειά τους ακόμα πριν αρχίσουν να γράφουν. Βοηθήστε το να αποφασίσει γράφοντας 4 πιθανά θέματα σε ισάριθμες κάρτες, δείξτε του τις και ζητήστε του να απορρίψει μία. Συνεχίστε με τον ίδιο τρόπο μέχρι να μείνει μόνο ένα θέμα. Αν το παιδί δεν μπορεί να αποφασίσει, αφήστε το στην τύχη, ρίχνοντας ένα νόμισμα.
3) Διδάξτε του να κάνει «καταιγισμό ιδεών»: Καθώς οι μαθητές με ΔΕΠ/Υ συχνά δεν μπορούν να κρατήσουν τις ιδέες στο μυαλό τους για μεγάλο χρονικό διάστημα, μπορείτε να λειτουργείτε εσείς σαν «γραμματέας» καταγράφοντας σε ένα χαρτί όλες τις ιδέες του παιδιού για το θέμα που του έχει δοθεί. Αποφύγετε να κάνετε κριτική για όσα λέει ή να του διορθώνετε τα γραμματικά και συντακτικά του λάθη, καθώς με αυτό τον τρόπο διακόπτετε την ροή των σκέψεών του. Το κόλπο είναι να συγκεντρώνετε στην αρχή όλες τις ιδέες και μετά να τις διορθώνετε ή να τις οργανώνετε.
4) Διδάξτε στο παιδί στρατηγικές οργάνωσης: Βάλτε τους μαθητές σας να καταγράφουν κάθε ιδέα που θέλουν να χρησιμοποιήσουν στην έκθεσή τους πάνω σε ένα χαρτάκι post it (μία ιδέα σε κάθε χαρτάκι). Με αυτό τον τρόπο μπορούν εύκολα να ομαδοποιούν τις ιδέες που σχετίζονται μεταξύ τους. Εναλλακτικά, τα χαρτάκια post it μπορούν να χρησιμοποιούνται για να καταγράφει το παιδί ποιος, τι πότε, πού και γιατί που χρειάζονται προκειμένουν να περιγράψει μια ιστορία.
5) Κατευθύνετε το γράψιμο: Αν ένας μαθητής δυσκολεύεται, καθίστε δίπλα του και μιλήστε του για το θέμα που πρέπει να γράψει. Δείτε μαζί ξανά τις σημειώσεις του από την «καταιγίδα ιδεών» και ρωτήστε το «πώς θα μπορούσες να γράψεις την πρώτη πρόταση στη δεύτερη παράγραφο;». Αν δεν μπορεί να βρει μια απάντηση, πείτε του «Ορίστε μια ιδέα για την πρώτη πρόταση. Πώς θα μπορούσες να το γράψεις με δικά σου λόγια;» Για να αποφύγετε να «κολλήσει» το παιδί, καταγράφετε τις σκέψεις όπως τις εκφράζει. Μέσω αυτής της διαδικασίας, οι δεξιότητές του θα βελτιώνονται συνεχώς με το πέρασμα του χρόνου και θα χρειάζεται όλο και λιγότερο τη βοήθειά σας.
6) Εξηγήστε του τη διαδικασία γραφής: Οι μαθητές με ΔΕΠΥ δυσκολεύονται να γράφουν μεγάλα κείμενα. Συχνά παράγουν πολύ μικρά κείμενα που στερούνται λεπτομερειών. Εξηγήστε πώς η χρήση επιθέτων και επιρρημάτων μπορεί να ενισχύσει τα γραπτά του. Δείξτε του επίσης πώς να χρησιμοποιεί ένα λεξικό. Αφού οι μαθητές σας κάνουν ένα αρχικό σχέδιο του γραπτού τους, ζητήστε τους να το διορθώσουν πριν το παραδώσουν.
Απόδοση του άρθρου The Write Stuff: Simple tips will improve your students’ composition skills. ADDITUDE MAGAZINE Τεύχος Φεβρουάριος-Μάρτιος 2007 - αναδημοσίευση
Ιωάννα Αγγέλου
Ειδική Παιδαγωγός - Νηπιαγωγός
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου