Συνήθως τα παιδικά δωμάτια είναι γεμάτα από παιδικά παιχνίδια, τα οποία απειλούν να επεκταθούν σε όλο το σπίτι, δημιουργώντας ένα πραγματικό χαός. Τι μπορούμε να κάνουμε όμως προκειμένου να μην χαθεί ο έλεγχος; Πώς μπορεί το παιδικό δωμάτιο και το σπίτι γενικότερα να είναι σε γενικές γραμμές συμμαζεμένα χωρίς να στερούνται τα παιδιά την χαρά του παιχνιδιού;
- Χωρίστε τα παιχνίδια σε κουτιά.
Οργανώστε τα παιχνίδια σε κουτιά πλαστικά ή χάρτινα, μικρά ή μεγάλα. Δεν χρειάζεται να είναι αγορασμένα σε κουτιά. Ακόμα και τα πιο «άχαρα» κουτιά συσκευασίας μπορούν να μεταμορφωθούν με ένα χαρούμενο αυτοκόλλητο χαρτί και μια ετικέτα που θα δηλώνει με εικόνα ή λέξεις (ανάλογα με την ηλικία του παιδιού) το περιεχόμενό του πχ Lego, αυτοκινητάκια, κούκλες κοκ.
Μην κάνετε το λάθος να βάζετε πολλά διαφορετικά παιχνίδια σε ένα μεγάλο κουτί πχ κούκλες μαζί με playmobil, τουβλάκια, αυτοκινητάκια, μαρκαδόρους. Όταν το παιδί θελήσει να παίξει με ένα από αυτά, είναι πολύ πιθανό να αδειάσει όλο το περιεχόμενο στο πάτωμα προκειμένου να εντοπίσει αυτό που θέλει πχ το κόκκινο αυτοκινητάκι.
- Φτιάξτε χαμηλές βιβλιοθήκες και ράφια στα οποία θα μπορεί το παιδί να έχει πρόσβαση από μόνο του. Θα πρέπει να είναι όλα έτσι τοποθετημένα ώστε να μπορεί να τα πάρει και να τα βάλει στη θέση τους χωρίς δυσκολία και χωρίς βοήθεια κάποιου ενήλικα. Να κάνετε σαφές στο παιδί πού μπαίνει το καθετί, είτε με τη χρήση φωτογραφιών, είτε εικόνων, είτε χρωμάτων. Πχ τα κουτιά με τα παιχνίδια μπορούν να μπαίνουν στο κάτω- κάτω ράφι, ενώ τα βιβλία στο πιο πάνω. Μην το αφήνετε να τα μπερδεύει και να τα τοποθετεί στην πρώτη θέση που βρίσκει για ευκολία.
-Πετάξτε τα κατεστραμμένα παιχνίδια και δωρίστε σε ιδρύματα ή φιλανθρωπικές οργανώσεις όσα δεν παίζει πια ή δεν του αρέσουν. Δύο φορές το χρόνο καθίστε με το παιδί σας και ξεχωρίστε μαζί τα παιχνίδια που έχουν καταστραφεί για να τα παίζετε ή ίσα δεν τα θέλει για να τα χαρίσετε σε παιδιά που θα τα χαρούν. Είναι πολύ σημαντικό να είναι δίπλα το παιδί σας γιατί ένα παιχνίδι που έχει γίνει κομμάτια μπορεί να έχει ιδιαίτερη συναισθηματική αξία για αυτό και να θέλει να το κρατήσει. Πολλά από τα χαλασμένα παιχνίδια (πχ παζλ που να τους λείπουν κομμάτια, αυτοκίνητα χωρίς ρόδες) μπορείτε να τα φυλάξετε σε μια κούτα στην αποθήκη ή στο πατάρι και να τα χρησιμοποιήσετε για κατασκευές, έργα τέχνης και γενικά άλλες δραστηριότητες.
Με αυτό το «ξεκαθάρισμα» το παιδί έρχεται σε επαφή με τις έννοιες της σωστής διατήρησης των παιχνιδιών, της οργάνωσης, της ανακύκλωσης, αλλά και της προσφοράς στον συνάνθρωπο.
- Εναλλάξτε τα παιχνίδια.
Αν δεν έχετε στη διάθεσή σας αρκετό χώρο, αφήστε κάποια από τα παιχνίδια κάτω και τα υπόλοιπα τοποθετήστε τα στο πατάρι ή στην αποθήκη. Μετά από 1-2 εβδομάδες μαζέψτε όσα είχατε αφήσει στο παιδικό δωμάτιο, κρύψτε τα – αποθηκεύστε τα- και κατεβάστε άλλα. Με αυτό το μικρό κολπάκι, εκτός από οικονομία χώρου, βοηθάμε το παιδί να μην βαριέται τα παιχνίδια του και του χαρίζουμε στιγμές ενθουσιασμού και χαράς.
- Μάθετέ τους να συμμαζεύουν.
Το πιο σημαντικό βήμα στην όλη διαδικασία είναι να μάθετε τα παιδιά σας να προσέχουν τα παιχνίδια τους και να τα τακτοποιούν. Μην τα μαζεύετε εσείς αντί για αυτά. Επιμένετε από πολύ μικρή ηλικία να μαζεύουν τα παιχνίδια με τα οποία δεν παίζουν πια. Στην αρχή αυτό θα γίνεται με την λεκτική υπενθύμμιση και την πρακτική βοήθεια του ενήλικα. Όσο μεγαλώνει, όμως, το παιδί τόσο πιο ανεξάρτητο θα γίνεται στο συγκεκριμένο τομέα.
- Μην τους αγοράζετε άπειρα παιχνίδια και βιβλία.
Πολλές φορές «κακομαθαίνουμε» τα παιδιά μας, θέλοντας να τους προσφέρουμε όσες περισσότερες γνώσεις, ερεθίσματα και ευτυχισμένες στιγμές μπορούμε. Αγοράζουμε άπειρα παιχνίδια και βιβλία που αρέσουν σε εμάς ή που μπορούν να παιχτούν για πολύ μικρό χρονικό διάστημα ή πολύ λίγες φορές. Μια λύση είναι ο δανεισμός. Αν έχετε φίλους με παιδιά μπορείτε να δημιουργήσετε ένα σύστημα δανεισμού βιβλίων και παιχνιδιών μεταξύ σας. Το ίδιο μπορεί να γίνει και με την δανειστική βιβλιοθήκη της γειτονιάς σας ή με το σχολείο των παιδιών σας. Πολλά φροντιστήρια ή άλλου τύπου εκπαιδευτικές μονάδες (όπως για παράδειγμα το δικό μας κέντρο ειδικής αγωγής) δίνουν τη δυνατότητα δανεισμού παιχνιδιών, βιβλίων και άλλου τύπου εκπαιδευτικού υλικού.
Ιωάννα Αγγέλου
Ειδική Παιδαγωγός - Νηπιαγωγός
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου