Τετάρτη 14 Οκτωβρίου 2015

Ψηφίδες: «Ένα βαλιτσάκι γεμάτο χρώματα και δημιουργία».

Τα πιο απλά παιχνίδια είναι συνήθως και αυτά που όχι μόνο κερδίζουν την καρδιά των παιδιών αλλά τα βοηθάνε κιόλας στην ανάπτυξη τους (γνωστική, σωματική, κοινωνική, συναισθηματική). Ένα τέτοιο απλό κλασικό παιχνίδι που τα τελευταία χρόνια έχει χαθεί από το προσκήνιο είναι και οι ψηφίδες. Ήμασταν από τους τυχερούς και το βρήκαμε σε μια πολύ καλή έκδοση, κατάλληλη και για παιδιά με αναπηρία, γεγονός που μας χαροποίησε ιδιαιτέρως και έκανε τη ζωή των μαθητών μας πιο πλούσια. 

Το παιχνίδι είναι ένα βαλιτσάκι γεμάτο χρώματα και δημιουργία. Περιλαμβάνει ένα ταμπλό με τρύπες και ψηφίδες τριών μεγεθών και έξι χρωμάτων που τοποθετούνται μέσα στις τρύπες, φτιάχνοντας διάφορα σχέδια. Όσο και απλό και μονοδιάστατο και αν φαίνεται αυτό το παιχνίδι, αξίζει να δούμε λίγο πώς μπορεί να βοηθήσει τα παιδιά προσχολικής ηλικίας, καθώς τα μεγαλύτερα παιδιά με κάποια μορφή αναπηρίας (Δημήτρη και Θάνο ευχαριστούμε που μας δώσατε ένα κομμάτι της παιδικής σας ζωής). 

Α) Ανάπτυξη των προμαθηματικών και μαθηματικών εννοιών.
Μέσα από τα σχέδια που καλείται το παιδι να παράγει, να συνεχίσει ή να αναπαράγει μπορεί να έρθει σε επαφή με: 
1) την έννοια του μοτίβου (με βάση το χρώμα και το μέγεθος, το παιδί καλείται να συνεχίσει την αλληλουχία των ψηφίδων, αποκαλύπτοντας τον «κανόνα» που κρύβεται πίσω της.
2) την έννοια του μεγέθους (μικρό, μεσαίο, μεγάλο).
3) την έννοια του χρώματος (ονομασία και αναγνώριση χρωμάτων).
4) την έννοια της ταξινόμησης με κριτήριο το χρώμα ή το μέγεθος.
5) την έννοια της συμμετρίας (δημιουργώντας το άλλο μισό, συμμετρικό τμήμα ενός σχεδίου).
6) την έννοια των σχημάτων – ονομασία, ιδιότητες. (τρίγωνο, τετράγωνο, ορθογώνιο, ρόμβος κτλ).

Β) ανάπτυξη της λεπτής κινητικότητας και οπτικοκινητικού συντονισμού. 
(Τα μικρά κομμάτια ίσως δυσκολέψουν τα παιδιά με περιορισμένη λεπτή κινητικότητα στα άνω άκρα, τα μικρά παιδιά και παιδιά με εγκεφαλική παράλυση ή άλλη μορφή αναπηρίας).

Γ) Ανάπτυξη της αίσθησης της αφής (σε τυφλούς, αμβλύωπες, αλλά και βλέποντες μαθητές). Το παιδί μπορεί να αισθανθεί σχήματα στο ταμπλό. Φτιάξτε περιγράμματα διαφορών σχημάτων, γεμίστε τα με τις ψηφίδες ή αφήστε τα άδεια, και ζητήστε από τα παιδιά να τα αγγίξουν και να καταλάβουν τι είναι. Ένας άλλος τρόπος είναι η χρήση λίγων ψηφίδων σε συνδυασμό με λαστιχάκια. 

Δ) Ανάπτυξη κοινωνικών δεξιοτήτων: ζητήστε από 2 παιδιά να συνεργαστούν και να δημιουργήσουν μια κοινή εικόνα. Τα παιδιά θα κληθούν να μοιραστούν τα ίδια αντικείμενα, να συζητήσουν ποιο σχέδιο θα δημιουργήσουν και με ποιο τρόπο δουλεύοντας παράλληλα σε πολύ περιορισμένο χώρο. 

Ε) ανάπτυξη της δημιουργικότητας: αφήστε τα παιδιά να δημιουργήσουν δικά τους σχέδια ελεύθερα.
 

Στ) Χαλάρωση, διασκέδαση μέσα από μία δημιουργική απασχόληση που μπορεί να κάνει ευχάριστο τον ελεύθερο χρόνο των παιδιών.

Προσοχή! Το παιχνίδι δεν είναι κατάλληλο για τα παιδιά που βάζουν τα αντικείμενα στο στόμα τους.(κίνδυνος πνιγμού)

Ιωάννα Αγγέλου
Ειδική Παιδαγωγός - Νηπιαγωγός

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου