Πολλά παιδιά με Μαθησιακές Δυσκολίες δυσκολεύονται κατά την παραγωγή γραπτού λόγου. Τα κείμενά τους, μεταξύ των άλλων, είναι ιδιαίτερα δυσανάγνωστα, καθώς εκτός από τον άσχημο γραφικό χαρακτήρα, τα διαστήματα ανάμεσα στις λέξεις είναι πολύ μεγάλα, πολύ μικρά ή ακόμα και ανύπαρκτα. Το αποτέλεσμα είναι η παραγωγή κειμένων που δεν μπορούν να διαβαστούν ούτε από τα ίδια τα παιδιά.
Τι μπορούμε να κάνουμε για να βοηθήσουμε τους μαθητές αυτούς; Πώς μπορούμε να τους μάθουμε να αφήνουν σωστές απόστάσεις ανάμεσα στις λέξεις που γράφουν; Δείτε μερικές απλές ιδέες.
- Δώστε στα παιδιά να καταλάβουν γιατί πρέπει να γράφουν αφήνοντας κενά ανάμεσα στις λέξεις. Δώστε τους να διαβάσουν δύο κείμενα, το ένα με κενά ανάμεσα στις λέξεις και το άλλο χωρίς. Ρωτήστε τα ποιο κείμενο μπορούν να διαβάσουν πιο εύκολα και ζητήστε τους να υποθέσουν γιατί συμβαίνει αυτό. Καθοδηγήστε τα με ερωτήσεις για να εστιάσουν στον παράγοντα της απόστασης μεταξύ των λέξεων.
- Δημιουργήστε ένα κείμενο όπου σε κάποια σημεία θα υπάρχουν κανονικά οι αποστάσεις μεταξύ των λέξεων και σε κάποια άλλα όχι. Μπορείτε να χρησιμοποιήσετε και ένα κείμενο του ίδιου του παιδιού. Διαβάστε το δυνατά, φροντίζοντας όπου δεν υπάρχουν κενά μεταξύ των λέξεων να τις διαβάζετε όλες μαζί σαν να είναι μια. Τα παιδιά το βρίσκουν ιδιαίτερα διασκεδαστικό και αρχίζουν να καταλαβαίνουν με αυτό τον τρόπο το ρόλο και την αξία των κενών.
- Πάρτε καρτέλες μεμονωμένων λέξεων και τουβλάκια ή ζωάκια πλαστικά και σχηματίστε με τις καρτέλες προτάσεις, αφήνοντας κάθε φορά ανάμεσα στις λέξεις τόση απόσταση, ώστε να μπορείτε να τοποθετήσετε ένα ζωάκι ή ένα τουβλάκι
- Εξηγήστε στα παιδιά ότι τα διαστήματα ανάμεσα στις λέξεις πρέπει να είναι τόσο μεγάλα ώστε να χωράει ένα μικρό στρογγυλό αυτοκόλλητο. Υπάρχουν αυτοκόλλητα με χαρούμενες φατσούλες που είναι ιδανικά για αυτή την περίπτωση. Στην αρχή, στα πρώτα στάδια της διδασκαλίας, μπορείτε να δώσετε στα παιδιά μια σελίδα με πολλά αυτοκόλλητα και να τους ζητάτε να κολλάει ένα από αυτά κάθε φορά που τελειώνουν μια λέξη για να δουν πού πρέπει να γράψουν την επόμενη. Όσο περνάει ο καιρός και το παιδί συνηθίζει την απόσταση, μπορούμε να ζητάμε να γράφει χωρίς αυτή την υπενθύμιση και να ελέγχει στο τέλος, όταν ολοκληρώνει, αν έχει αφήσει τα κατάλληλα κενά χρησιμοποιώντας πάλι τα αυτοκόλλητα.
Αντί για αυτοκόλλητα ανάμεσα στις λέξεις, μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε κάτι γευστικό, αλλά υγιεινό που στο τέλος το παιδί μπορεί να το φάει. Σταφίδες, σπυράκια ροδιού, μη ψημένα και αλατισμένα σαν φιστίκια κοκ. Μετά από αρκετή εξάσκηση με αυτή τη μέθοδο αυτή, το παιδί μπορεί να ελέγχει αν έχει αφήσει σωστή απόσταση ανάμεσα στις λέξεις χρησιμοποιώντας το μολύβι ή το μικρό δάχτυλο του χεριού με το οποίο δεν γράφει.
- Δημιουργήστε ένα μνημονικό βοήθημα για να θυμίζετε στα παιδιά να αφήνουν κενά ανάμεσα στις λέξεις. Μπορείτε να εκτυπώσετε σε ένα κομμάτι χαρτί την πρόταση «Πρέπει να αφήνω κενά ανάμεσα στις λέξεις», έχοντας βάλει αυτοκόλλητα με χαμογελαστές φατσούλες ανάμεσα στις λέξεις.
- Γράψτε με μεγάλη γραμματοσειρά, σε χαρτόνι, ένα αστείο σύντομο κείμενο (πχ ένα σημείωμα για λύτρα) με τις λέξεις κολλημένες μεταξύ τους. Ζητήστε από το παιδί να κόψει τις λέξεις με το ψαλίδι και να τις κολλήσει σε ένα άλλο χαρτόνι, δημιουργώντας το κείμενο με τον σωστό τρόπο.
- Γράψτε προτάσεις ή σύντομες παραγράφους χωρίς κενά και ζητήστε από τα παιδιά να χωρίσουν τις λέξεις μεταξύ τους με μαρκαδόρους διαφόρων χρωμάτων ή να υπογραμμίζουν κάθε λέξη με μαρκαδόρο διαφορετικού χρώματος.
- Γράψτε προτάσεις χωρίς κενά μεταξύ των λέξεων. Στην επόμενη σειρά, ακριβώς από κάτω, τραβήξτε μεγάλες γραμμές με μεταξύ τους κενά, έτσι ώστε σε κάθε γραμμή να γράφει το παιδί μια λέξη.
Πχ ΤηνΤρίτηπήγαμεεκδρομή.
____ ________ _________ __________.
- Υπαγορεύετε προτάσεις στα παιδιά, λέγοντας την λέξη κενό ανάμεσα στις λέξεις. Πχ Η κενό μαμά κενό πήγε κενό για κενό ψώνια. Μπορεί να φαίνεται απλή τεχνική, αλλά πολλοί εκπαιδευτικοί αναφέρουν ότι βοηθάει το παιδί.
- Αν είστε νηπιαγωγός ή διδάσκετε στην Α΄Δημοτικού, μπορείτε να κάνετε διάφορα βιωματικά και κινητικά παιχνίδια προκειμένου να συνειδητοποιήσουν τα παιδιά αφενός ότι μεταξύ των γραμμάτων μια λέξης δεν αφήνουμε μεγάλες αποστάσεις και αφετέρου ότι μεταξύ των λέξεων αφήνουμε κενά. Μπορείτε για παράδειγμα να γράψετε σε χαρτόνια γράμματα μεμονωμένα που όταν συνδιαστούν μεταξύ τους να σχηματίζουν το όνομα κάποιων παιδιών. Δώστε σε κάθε μαθητή και από ένα γράμμα. Τα παιδιά που έχουν τα γράμματα ενός ονόματος πρέπει να πιαστούν μεταξύ τους και να κολλήσει το ένα πάνω στο άλλο. Κάθε «όνομα» όμως πρέπει να απέχει από το άλλο. Μια άλλη ιδέα είναι να γράψετε τις λέξεις μιας πρότασης σε χαρτόνια. Τοποθετήστε το ένα χαρτόνι δίπλα στο άλλο, τη μια λέξη δηλαδή δίπλα στην άλλη, αφήνοντας κενό μεταξύ τους. Βάλτε τα παιδιά να τρέχουν και να πηδούν στα κενά των λέξεων, διασχίζοντας με αυτό τον τρόπο όλη την πρόταση.
Υπάρχουν πολλοί τρόποι για να διδάξουμε στα παιδιά μας τις αποστάσεις μεταξύ των λέξεων. Περιμένουμε και τις δικές σας ιδέες !!!
Ιωάννα Αγγέλου
Ειδική Παιδαγωγός
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου