Δευτέρα 3 Νοεμβρίου 2014

Τι μπορούμε να κάνουμε τα παζλ που τους λείπουν κομμάτια;

Πολλές φορές χάνονται ή καταστρέφονται κάποια κομμάτια από τα παζλ των παιδιών, ιδίως στις μικρές ηλικίες. Τα «χαλασμένα» παζλ είναι κάτι πολύ συνηθισμένο στα παιδιά με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες με δυσκολίες στην οργάνωση ή με κινητικές διαταραχές. Το ίδιο συνηθισμένο φυσικά είναι και στα ζωηρά παιδιά ή στα ακατάστατα. Υπάρχει κάποιος τρόπος να μην τα πετάξουμε, αλλά να τα χρησιμοποιήσουμε; Φυσικά! Δείτε 10 απλές ιδέες.

Παίξτε το παιχνίδι του κρυμμένου θησαυρού: σκορπίστε τα κομμάτια μέσα στο δωμάτιο του παιδιού (ενώ εκείνο δεν βλέπει) και ζητήστε του να τα βρει. 

Κάνουμε καδράκια για φωτογραφίες και ζωγραφιές μας: Κολλήστε τη φωτογραφία ή τη ζωγραφιά του παιδιού σε χοντρό χαρτόνι ή κάποια πλαστική βάση και κολλήστε γύρω γύρω κομμάτια παζλ, σαν να κάνετε το περίγραμμα της κορνίζας. 

Βάλτε τα στο πάτωμα και ζητήστε από τα παιδιά να τα μετακινήσουν σπρώχνοντάς τα με διάφορα μέρη του σώματός τους πχ με τη μύτη, με τη φτέρνα, με τον αγκώνα για να τα συγκεντρώσουν σε κάποιο σημείο (πχ σε έναν κύκλο που έχετε ζωγραφίσει). 

Φτιάξτε έργα τέχνης: Κάντε ένα κολάζ/ ζωγραφική χωρίς μολύβι. Πάρτε τα κομμάτια και κολλήστε τα σε χαρτόνι, δημιουργώντας σχέδια με τα κομμάτια μόνο ή συνδυάζοντάς τα με σχέδια με μαρκαδόρο. 

«Ψάρεμα»: Ρίξτε τα κομμάτια σε μια επιφάνεια και προσπαθηστε να τα πιασετε με ένα τσιμπιδάκι. 

Γράψτε πίσω από τα κομμάτια λέξεις και χρησιμοποιήστε τις σε παιχνίδια που θα σκεφτείτε εσείς. Για παράδειγμα, μπορείτε να γράψετε ή να ζωγραφίσετε ζωάκια, να ρίξετε τα κομμάτια σε ένα σακουλάκι αδιαφανές. Κάθε παιδί τραβάει με τη σειρά ένα κομμάτι και πρέπει να κάνει τη φωνή αυτού του ζώου ή να μιμηθεί την κίνησή του κοκ

Αξιοποιήστε τα για να μάθει το παιδί σας ορθογραφία. Βρείτε τόσα κομμάτια (που να ενώνονται μεταξύ τους) όσα και τα γράμματα της λέξης που παιδεύει το παιδί. Μπερδέψτε τα και ζητήστε του να τα ενώσει για να σχηματίσει τη λέξη. Αν το παιδί έχει μικρότερες δυσκολίες ή είναι μεγαλύτερο σε ηλικία, μπορείτε να βάλετε και γράμματα άσχετα, τα οποία το παιδί πρέπει να απορρίψει (έστω και με τη δοκιμή πχ να προσπαθήσει να ενώσει το ε με το π στη λέξη παιδί και να καταλάβει ότι δεν γράφεται έτσι). Το ίδιο μπορείτε να κάνετε σχηματίζοντας κάποιες λέξεις με σειρές κομματιών, τις οποίες στη συνέχεια θα «σπάσετε» σε μεμονωμένα γράμματα. Μπερδεψτε τα και ζητήστε από το παιδί να βρει ποια λέξη μπορεί να σχηματίσει (έχει την ίδια φιλοσοφία με το scrabble ή το κυβόλεξο).

Ζητήστε από το παιδί να φτιάξει το κομμάτι που λείπει με χαρτόνι: Βάλτε το να σκεφτεί πώς μπορεί να καταλάβει το σχήμα του κομματιού για να το αναπαράγει και μετά να ζωγραφίσει αυτό που λείπει. Έχει πολύ μεγάλο ενδιαφέρον να δείτε πώς θα σκεφτεί και πώς θα εργαστεί το παιδί, ιδίως αν είναι μικρό σε ηλικία. 

Βάλτε μια λεκανίτσα σε ένα σημείο και παίξτε μπάσκετ: Βάλτε τα παιδιά να προσπαθούν να βάζουν τα κομμάτια μέσα στη λεκανίτσα πετώντας τα από κάποια απόσταση. 

Κάντε κολιέ: βάλτε τα παιδιά να τρυπήσουν τα κομμάτια (με διακορευτή αν είναι από λεπτό χαρτόνι) ή με έναν στυλό αν είναι από πιο χοντρό. Περάστε από μέσα σκοινάκι και κάντε το κολιέ ή διακοσμητικό κρεμαστό.



Σίγουρα υπάρχουν πολλές άλλες ιδέες για τα παζλ που τους λείπουν κομμάτια. Περιμένουμε να ακούσουμε τις δικές σας !!!

Ιωάννα Αγγέλου 
Ειδική Παιδαγωγός

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου