Κυριακή 5 Οκτωβρίου 2014

Τρέξε Μάρκο: Ο προγραμματισμός, παιχνίδι για παιδιά 6-12 ετών

H AllCanCode, μια καινοτόμος νεοφυής επιχείρηση που υποστηρίζει με θέρμη πως όλοι μπορούν να μάθουν να γράφουν κώδικα, θα κάνει μια επίδειξη της μυστικής της συνταγής στις 18 και 19 Οκτωβρίου 2014 στο κέντρο της Αθήνας. Ταυτόχρονα, αναλαμβάνει την πρόκληση να αποδείξει ότι τα παιδιά ακόμα και έξι μόλις ετών, τα οποία μπορούν να συμμετέχουν ενεργά στην εκδήλωση αυτή, μπορούν να συλλαβίσουν την δική της γλώσσα προγραμματισμού, χέρι-χέρι με τον «Μάρκο». 

Η συμμετοχή στην εκδήλωση που θα γίνει στον νεότευκτο κόμβος καινοτομίας και επιχειρηματικότητας, InnovAthens στην Τεχνόπολη Αθηνών, Πειραιώς 100, είναι δωρεάν.


Για το «Τρέξε Μάρκο», η AllCanCode έχει αναπτύξει την δική της, οπτική, γλώσσα προγραμματισμού και επιχειρεί να μετατρέψει την εκμάθηση των βασικών εννοιών της επιστήμης της πληροφορικής σε παιχνίδι. Αφηγείται ένα παραμύθι που έγραψε ειδικά για αυτό τον σκοπό ο βραβευμένος συγγραφέας παιδικής λογοτεχνίας κος Κώστας Χαραλάς (Το μυστήριο της Ανομβρίδας, Ο δράκος που τρώει τα παιχνίδια, Ο πιο καλός οδοντίατρος του κόσμου, Ο Αυτοκράτορας και ο υπήκοος, Η κυρία Ήξεις-Αφήξεις, Ο Ανεμόμυαλος, Η συγγνωμομηχανή κ.ά.) και εικονογράφησε η έμπειρη Έρση Σπαθοπούλου.

Αν και υπάρχουν «οπτικές» γλώσσες προγραμματισμού που απευθύνονται σε παιδιά, όπως η εξαιρετικά διαδεδομένη Scratch, η AllCanCode διέκρινε πως τα παιδιά δεν θα έπρεπε να περιορίζονται στην «άσκοπη μετακίνηση ενός sprite σε μια λευκή οθόνη», λέει στο tech.in.gr ο επικεφαλής του εγχειρήματος, κος Κώστας Καρολεμέας. Έτσι, αποφάσισε με την συνδρομή του μικρού -και άρα απαιτητικού- γιου του, να κάνει την μέθοδο προγραμματισμού με τα τουβλάκια drag and drop, μια περιπέτεια «επικών διαστάσεων», ένα παιχνίδι, που διασκεδάζει και επιβραβεύει το παιδί, ενώ ταυτόχρονα αναπτύσσει την αναλυτική και την συνθετική του σκέψη. 

Τρέξε Μάρκο, Τρέξε!

Οι επίδοξοι μικροί προγραμματιστές αναλαμβάνουν το ρόλο του Μάρκου και εμπλέκονται σε μια περιπέτεια όπου πρέπει να οδηγηθούν στον θησαυρό καθοδηγώντας τον ήρωα κυριολεκτικά βήμα προς βήμα. Μόνο που, αντί να σύρουν το ποντίκι (σε PC μέσω Web app) ή το δάκτυλό τους (ως app για Android και σύντομα, και σε iPad) στην οθόνη, όπως κάνουν συνήθως στα «άλλα» παιχνίδια, τα παιδιά καλούνται να τοποθετήσουν στην σειρά τις απαραίτητες εντολές για την κίνησή του. 

Το παιχνίδι έχει αναπτυχθεί έτσι ώστε τα παιδιά να διακρίνουν τι εξυπηρετούν πολλές δομές δεδομένων της αλγοριθμικής σκέψης και εισάγονται σταδιακά σε αυτές. Το κάνουν μάλιστα εύκολα και γρήγορα, αφού «είναι πολύ βαρετό να επανατοποθετείς την εντολή «προχώρα μπροστά» πέντε φορές, όταν μπορείς να πεις στον Μάρκο να την επαναλάβει 5 φορές». Αργότερα, διακρίνουν την χρησιμότητα των βρόχων (loop), των μεταβλητών (parameters) και των συνθηκών (when) ή του συνδυασμού των (repeat when) και, σε προχωρημένο επίπεδο, φτάνουν να υλοποιούν αλγόριθμους που οι σημερινοί προγραμματιστές διδάχτηκαν στα φοιτητικά τους χρόνια... 


Το AllCanCode app είναι οργανωμένο σε επίπεδα, χωρίς λογικά κενά, από την μία έννοια στην άλλη, είχαμε την ευκαιρία να διαπιστώσουμε πλάι σε ένα 9χρονο παιδί που δοκίμασε μια πρώιμη έκδοση της εφαρμογής και ολοκλήρωσε με ευχαρίστηση το πρώτο έως και το 10ο επίπεδο, χωρίς προηγούμενη εμπειρία στον προγραμματισμό. «Πότε θα δούμε τις επόμενες πίστες;!», είπε με αγωνία στον ψηλό προγραμματιστή ο μικρός Κωστής για να βεβαιωθεί ότι θα φέρει την αποστολή του εις πέρας. 

Το παιχνίδι απαιτεί λογική σκέψη και το πρώτο που καλείται να κάνει το παιδί είναι να διακρίνει το μοτίβο των γραφικών που σχεδίασε ο Game Designer, Βαγγέλης Μπαγιαρτάκης, και να φτιάξει το πρώτο του κομμάτι κώδικα με εντολές στην γλώσσα τους (η εφαρμογή είναι διαθέσιμη σε 13 γλώσσες). Σταδιακά, η πολυπλοκότητα αυξάνεται, αν και είναι φανερό ότι οι δημιουργοί της εφαρμογής έχουν δώσει ιδιαίτερη προσοχή στον ρυθμό με τον οποίο εισάγουν νέες έννοιες, ώστε να μην αποθαρρύνουν τα παιδιά.

Δεν είναι απαραίτητο να θέλετε να γίνει το παιδί σας προγραμματιστής,-τρια.Όπως έχουν πολλές φορές επισημάνει καθηγητές πληροφορικής στην Ελλάδα και αλλού, η επιστήμη της πληροφορικής διδάσκει μια διαφορετική μέθοδο επίλυσης προβλημάτων και αυτό το προσόν είναι χρήσιμο σε όλες τις επιστήμες.

Μπορείτε να κατεβάσετε το AllCanCode σε tablet με Android και το επίσημο appstore, Google Play Store. Σύντομα, η εφαρμογή θα είναι διαθέσιμη και σε άλλα καταστήματα εφαρμογών για Android, καθώς και για Apple iPad. Μπορείτε επίσης να παίξετε με το Μάρκο από το πρόγραμμα πλοήγησης στο Ίντερνετ, κάνοντας κλικ στο http://marco.allcancode.com/ και από τον Chrome, μέσω του Chrome Web Store


Τεχνόπολη Αθηνών, InnovAthens, Πειραιώς 100, Αθήνα
Σάββατο 18 και Κυριακή 19 Οκτωβρίου 2014
10:00-18:00 Στον χώρο τα παιδιά μπορούν να παίξουν το παιχνίδι σεατομικές συσκευές
12:00-14:00 Ομαδική εκπαιδευτική δραστηριότητα ανά 25-30 λεπτά
16:00-18:00 Ομαδική εκπαιδευτική δραστηριότητα ανά 25-30 λεπτά
Σε όλη την διάρκεια της παραμονής τους στον χώρο της εκδήλωσης τα παιδιά θα πρέπει να συνοδεύονται από τους γονείς τους. Στην εκδήλωση θα μοιραστούν αναμνηστικά δώρα και θα κληρωθούν συλλεκτικά μπλουζάκια.

Ευρωπαϊκή Εβδομάδα Κώδικα 2014
To διάστημα 11 - 17 Οκτωβρίου θα πραγματοποιηθούν σε όλη την Ευρώπη, εκατοντάδες εκδηλώσεις με σκοπό την προβολή την έννοια του προγραμματισμού σε παιδιά και μεγάλους. Η πρωτοβουλία έχει προσελκύσει την υποστήριξη κινημάτων προγραμματισμού και εκπαίδευσης, όπως τα CoderDojo και RailsGirls, καθώς και σημαντικών εταιρειών τεχνολογίας και πληροφορικής όπως οι Rovio (Angry Birds), Microsoft, Google, Telefonica, Liberty Global και Facebook Σε κάθε χώρα, ένας ή περισσότεροι πρεσβευτές της Code Week Europe προσφέρθηκαν να αποτελέσουν το βασικό σημείο επαφής για την Εβδομάδα Κώδικα και να διαδώσουν το όραμα της πρωτοβουλίας. Μέχρι στιγμής η χώρας μα είναι ανάμεσα στις πρώτες από άποψη εκδηλώσεων, επισημαίνει η AllCanCode. 

Δείτε τι άλλο γίνεται στην Ελλάδα την Εβδομάδα Κώδικα 2014 στοhttp://events.codeweek.eu/ και... καλή διασκέδαση!

Ανθή Παναγιωτάκη, @anthi
Πηγή: in.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου