Πόλη πιλότος πρωτοβουλιών στον τομέα της τεχνολογικής εκπαίδευσης θα γίνει η Θεσσαλονίκη, στο πλαίσιο της λειτουργίας των νέων τεχνολογικών λυκείων, που θα ξεκινήσει τον ερχόμενο Σεπτέμβριο.
Στα νέα τεχνολογικά λύκεια της Θεσσαλονίκης, που θα αντικαταστήσουν τα επαγγελματικά λύκεια (ΕΠΑΛ) και τις επαγγελματικές σχολές (ΕΠΑΣ), η τοπική αυτοδιοίκηση θα έχει ενεργό ρόλο στη διαμόρφωση της λίστας ειδικοτήτων που θα διδάσκονται. Οι προτάσεις θα σχετίζονται με τις ανάγκες απασχόλησης και τις αναπτυξιακές δυνατότητες της τοπικής αγοράς. “Υπάρχουν χώροι, όπως η οινοποιία, την οποία γνωρίζει ο δήμαρχος, όπου υπάρχει προσφορά σε τεχνικά επαγγέλματα, όμως τα παιδιά κάνουν επιλογές που δεν συνδέονται με την αγορά εργασίας και το σχέδιο που έχει η κάθε περιοχή για την ανάπτυξή της”, δήλωσε η υπουργός Παιδείας Άννα Διαμαντοπούλου σε χθεσινή συνάντηση που είχε με τον δήμαρχο Θεσσαλονίκης Γιάννη Μπουτάρη και μέλη της εκπαιδευτικής κοινότητας στο νέο δημαρχείο Θεσσαλονίκης. Η κ. Διαμαντοπούλου παρουσίασε στους διευθυντές των ΕΠΑΛ και ΕΠΑΣ το σχεδιασμό για τη λειτουργία του νέου τεχνολογικού λυκείου. “Με το δήμο Θεσσαλονίκης μπορούμε να ξεκινήσουμε μια τέτοια προσπάθεια για την αναβάθμιση της τεχνολογικής παιδείας”, τόνισε η υπουργός.
Ο δήμος Θεσσαλονίκης, επίσης, θα συμβάλλει στην ανάπτυξη των σχέσεων του σχολείου με τις επαγγελματικές δυνάμεις της πόλης και την τοπική αγορά. Επανέρχεται η “επαγγελματική μαθητεία”, η οποία είχε καταργηθεί και οι σπουδαστές θα ασκούνται σε τοπικές επιχειρήσεις. “Θέλουμε να γίνουμε όλοι γιατροί και δικηγόροι, και λείπει από την επαγγελματική κατάσταση ένα ενδιάμεσο στάδιο. Πρέπει να περάσει στην κοινωνία, στους γονείς, στους συγγενείς των παιδιών η άποψη ότι δεν είναι ντροπή να είσαι ηλεκτρολόγος ή καβίστας (αρχιεργάτης σε οινοποιείο) που είναι και καλύτερα αμειβόμενος και δεν απαιτείται να σπαταλήσει χρόνια στα θρανία, για να μάθει παπαγαλία γράμματα που στην ουσία είναι άχρηστα για αυτό που θέλεις να κάνεις”, υπογράμμισε ο Γιάννης Μπουτάρης, διαβεβαιώνοντας ότι “ο δήμος Θεσσαλονίκης θα είναι πρωτοπόρος στην ανάπτυξη των τεχνολογικών λυκείων, η Θεσσαλονίκη θα πρωτοστατήσει στη λειτουργία τους και θα αγκαλιάσουμε τα προγράμματα του υπουργείου Παιδείας”.
Στην ευθύνη της πρώτης διεύθυνσης δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης Θεσσαλονίκης λειτουργούν 14 ΕΠΑΛ και 5 ΕΠΑΣ, με 3.900 μαθητές, 900 καθηγητής και 32 ειδικότητες. Σε έρευνα του υπουργείου Παιδείας διαπιστώθηκε ότι, όπως στη Θεσσαλονίκη έτσι και σε ολόκληρη τη χώρα, υπάρχει κακή οργάνωση της επαγγελματικής εκπαίδευσης όσον αφορά τις ειδικότητες και το ανθρώπινο δυναμικό, με αποτέλεσμα να υπάρχει υπερπροσφορά σε κάποιες ειδικότητες που δεν ανταποκρίνεται στην προσφορά εργασίας. Ωστόσο, σύμφωνα με μελέτη του CEDEFOP που επικαλέστηκε η υπουργός Παιδείας, ακόμη και στην περίοδο κρίσης που διανύουμε, αυξάνονται θέσεις εργασίας σε επαγγέλματα συγκεκριμένων δεξιοτήτων. “Στην Ελλάδα, όμως, το 78% των παιδιών πάνε σε γενικά λύκεια και μόνο το 22% σε επαγγελματικά λύκεια. Αντίθετα, στην Ελβετία, το 75% των παιδιών επιλέγουν επαγγελματική κατάρτιση και το 25% γενική”, τόνισε η κ. Διαμαντοπούλου.
Οι μαθητές που θα φοιτούν στα τεχνολογικά λύκεια, σύμφωνα με την υπουργό, θα έχουν επαγγελματικά δικαιώματα από το τέλος της τρίτης χρονιάς, θα έχουν τη δυνατότητα να πάνε στο τέταρτο έτος και να αποκτήσουν επιπλέον δικαιώματα, όπως προβλέπεται στην Ευρώπη και στη συνέχεια να εισαχθούν στα ΤΕΙ. Εάν θέλουν να δώσουν εξετάσεις για τα ΑΕΙ, θα εντάσσονται σε ειδικές τάξεις, για να έχουν φροντιστηριακή υποστήριξη. “Από τα παιδιά που φοιτούν στα επαγγελματικά λύκεια μόνο το 3% δίνουν εξετάσεις για τα πανεπιστήμια. Επομένως, μας ενδιαφέρει το 97% να έχουν όλα τα προσόντα για την αγορά εργασίας”, είπε η υπουργός.
Πηγή: Μακεδονία
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου