Κτίρια χωρίς υποδομές και με σοβαρές υλικοτεχνικές ελλείψεις, φιλοξενούν παιδιά με ειδικές ανάγκες, που στερούνται της ειδικής φροντίδας που αξίζουν, λόγω και περιορισμένης κατάρτισης των φροντιστών τους.
Σε απαράδεκτες συνθήκες διαβιούν παιδιά που φιλοξενούνται στα επτά ειδικά σχολεία στην Κύπρο. Συγκλονιστικές καταγγελίες γονέων κατατέθηκαν στην Επιτροπή Παιδείας της Βουλής. Κτίρια χωρίς υποδομές και με σοβαρές υλικοτεχνικές ελλείψεις, φιλοξενούν παιδιά με ειδικές ανάγκες, που στερούνται της ειδικής φροντίδας που αξίζουν, λόγω και περιορισμένης κατάρτισης των φροντιστών τους.
Σε δηλώσεις του, ο πρόεδρος της Επιτροπής Παιδείας Νίκος Τορναρίτης, ανέφερε ότι στην Κύπρο λειτουργούν επτά ειδικά σχολεία και σε αυτά εντοπίζονται σημαντικά προβλήματα με κυρίαρχα τα θέματα των κτιριακών εγκαταστάσεων και της στήριξης των συγκεκριμένων παιδιών κατά τις απογευματινές ώρες.
Στο κοινωνικό περιθώριο
«Δεν υπάρχει ουσιαστική στήριξη από πλευράς θεραπείας, δεν υπάρχει ουσιαστική στήριξη από πλευράς κοινωνικοποίησης», τόνισε ο κ. Τορναρίτης, εκφράζοντας την πεποίθηση ότι πρέπει να επεκταθεί το υποχρεωτικό ολοήμερο σχολείο και στα ειδικά σχολεία. Δεν είναι δυνατό, είπε, η κυπριακή πολιτεία να εφαρμόζει δύο μέτρα και δύο σταθμά σε σχέση με τα δημόσια σχολεία του τόπου. Δεν είναι δυνατό να τοποθετείς στο περιθώριο αδύναμες ομάδες των συμπολιτών μας.
Έχει συσταθεί επιτροπή από το Υπουργείο Παιδείας, όπως είπε, το οποίο θα καταλήξει σύντομα σε αποφάσεις όσον αφορά στην επέκταση του ολοήμερου σχολείου, την κτιριακή υποδομή των συγκεκριμένων σχολείων, την υλικοτεχνική υποστήριξη και την ανθρώπινη διάσταση του θέματος που αφορά στη φυσιοθεραπεία, εργοθεραπεία, λογοθεραπεία, τους θεραπευτές.
«Αυτά δεν μπορούν να συνεχίσουν να υπάρχουν και να εφαρμόζονται στην ευρωπαϊκή Κύπρο του 2011», υπογράμμισε ο Νίκος Τορναρίτης, υποδεικνύοντας ότι έφτασε η ώρα, που «από τις βιτρίνες πρέπει να περάσουμε στα έργα ουσίας, στήριξης, στο κοινωνικό κράτος που όλοι επαγγελλόμαστε».
Συγκλονιστικές μαρτυρίες γονέων
Γονείς παιδιών με ειδικές ανάγκες κατέθεσαν με πόνο ψυχής, ενώπιον της Επιτροπής Παιδείας, σοβαρές δυσκολίες που αντιμετωπίζουν οι ίδιοι και τα παιδιά τους εξαιτίας της έλλειψης των συνθηκών που απαιτούνται, για θεραπείες και ανάπτυξη των δυνατοτήτων των παιδιών.
Συγκεκριμένα, γονιός ανέφερε ότι:
«Δεν αντέχω να στέλνω το παιδί μου στο σχολείο, να το παραλαμβάνει το λεωφορείο η ώρα 08:00, να το κατεβάζει στο σχολείο η ώρα 09:00 και να το παραλαμβάνει η ώρα 12:30 και να μας το επιστρέφει πίσω στο σπίτι τρεις φορές την εβδομάδα άρρωστο, λόγω των υποδομών του σχολείου».
Άλλη καταγγελία που στάλθηκε και στο Υπουργείο Παιδείας αφορά λεωφορείο το οποίο είναι δύο μέρες στο μηχανικό, μία μέρα στο σχολείο και ξανά από την αρχή. Οι γονείς ζήτησαν για τους λόγους αυτούς χρονοδιάγραμμα για υλοποίηση τόσο του ενιαίου ολοήμερου σχολείου όσο και της ρύθμισης όλων των υλικοτεχνικών υποδομών που χρειάζονται τα ειδικά σχολεία.
Να στελεχωθούν επαρκώς
Η Επίτροπος Προστασίας των Δικαιωμάτων του Παιδιού, Λήδα Κουρσουμπά, υπογράμμισε την αναγκαιότητα καλύτερης αξιοποίησης των υποδομών των σχολείων αυτών και επαρκούς στελέχωσής τους με επιστημονικό προσωπικό, ψυχολόγους, φυσιοθεραπευτές και λογοθεραπευτές.
Τα σχολεία αυτά, ανέφερε, κλείνουν η ώρα μία και η υποδομή τους δεν αξιοποιείται τα απογεύματα, με αποτέλεσμα οι γονείς να αναγκάζονται να μεταφέρουν τα παιδιά τους σε ιδιώτες για θεραπείες ενώ θα μπορούσαν να χρησιμοποιούν τις υποδομές των σχολείων τους. Η κ. Κουρσουμπά ανέφερε, επίσης, ότι τα σχολεία αυτά δεν πρέπει να κλείνουν κατά τη διάρκεια των γιορτών και του καλοκαιριού, γιατί κάτι τέτοιο συμβάλλει αρνητικά στην εξέλιξη της θεραπείας των παιδιών, που για κάποιες μέρες δεν τυγχάνουν καμίας ειδικής φροντίδας.
Αναγκαία η θέσπιση του Ολοήμερου
Ο πρόεδρος της Παγκύπριας Ομοσπονδίας Συνδέσμων Γονέων Παιδιών με Ειδικές Ανάγκες, Χρήστος Αυγουστίνος, έκανε λόγο για δυσμενή διάκριση του θέματος ενιαίου ολοήμερου σχολείου, γιατί, όπως εξήγησε, βρισκόμαστε στο τρίτο πιλοτικό πρόγραμμα της λειτουργίας των Ολοήμερων Σχολείων και το Υπουργείο Παιδείας δεν σκέφτηκε να βάλει ένα Ειδικό Σχολείο στο πολιτικό του πρόγραμμα.
Υπάρχουν, κατήγγειλε, σχολεία τα οποία θα ήταν καλά να χρησιμοποιηθούν για αποθήκες. Από το καλοκαίρι, συνέχισε, δημιουργήθηκαν υδροθεραπευτικές πισίνες και δεν λειτουργούν. Πολλοί Σύνδεσμοι, είπε ο κ. Αυγουστίνος, επωμίζονται έργο το οποίο θα έπρεπε να ήταν έργο του Υπουργείου Παιδείας, όπως η μεταφορά των μαθητών.
Γονείς, αρμόδιοι φορείς και βουλευτές ζητούν από το Υπουργείο Παιδείας όπως επεκταθεί ο θεσμός του ολοήμερου και στα ειδικά σχολεία, και να περιοριστούν οι αργίες, που προκαλούν σοβαρά προβλήματα στην εκπαίδευση και θεραπεία των παιδιών.
«Να αποφευχθεί το γκέτο»
Η βουλευτής του ΑΚΕΛ Στέλλα Μισιαούλη ανέφερε ότι τα παιδιά με ειδικές μαθησιακές και αναπηρικές ανάγκες χρειάζονται ειδική μεταχείριση. Πρέπει, ανέφερε, να αποφεύγεται η δημιουργία γκέτο και η ιδρυματοποίηση, προσθέτοντας ότι πρέπει να γίνει μεθόδευση ώστε να βοηθηθεί η κοινωνική ένταξη των παιδιών αυτών. Η κ. Μισιαούλη αναφέρθηκε στην αναγκαιότητα δημιουργίας ειδικών κέντρων στήριξης, προσθέτοντας ότι η Βουλή θα «επιβάλει» το διάλογο σε περίπτωση που αυτός δεν διεξαχθεί.
«Επανασχεδιασμός του θεσμικού πλαισίου»
Τη διαπίστωση ότι δεν προσφέρονται οι απαραίτητες θεραπείες τις οποίες χρειάζονται αυτά τα παιδιά, όπως φυσιοθεραπεία και εργοθεραπεία, εξέφρασε ο βουλευτής του ΔΗΚΟ Αντώνης Αντωνίου, ο οποίος εισηγήθηκε να γίνει ένας επανασχεδιασμός του θεσμικού πλαισίου που διέπει τη λειτουργία των ειδικών σχολείων, ώστε αυτά να ανταποκρίνονται στις πραγματικές ανάγκες των παιδιών αυτών.
Χαρακτήρισε επιβεβλημένο να λειτουργήσουν τα ειδικά σχολεία στα πρότυπα του υποχρεωτικού ολοήμερου σχολείου, γιατί με αυτό τον τρόπο θα εξυπηρετηθούν καλύτερα οι ανάγκες των παιδιών αυτών, που σήμερα δεν γίνεται. Με τη λειτουργία του, κατέληξε, θα συμπληρώνουν τα παιδιά το θεραπευτικό τους πρόγραμμα και θα δοθεί η ευκαιρία στους ίδιους τους γονείς να αξιοποιήσουν καλύτερα το χρόνο τους και να μην υφίστανται επιπρόσθετη οικονομική επιβάρυνση.
Πηγή: sigmalive
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου