Η τάση μετανάστευσης προς τον κυβερνοχώρο αυξάνεται όλο και περισσότερο. Οι τεχνολογίες της πληροφορίας και των επικοινωνιών (ΤΠΕ) αποτελούν μέρος της καθημερινής μας ζωής και διέπουν πολλές από τις δραστηριότητές μας, όπως είναι το περιβάλλον εργασίας μας, οι ημερήσιες επαφές μας και οι σχέσεις μας με τους άλλους, η διευθέτηση διοικητικών θεμάτων, κλπ. Επιπλέον, οι ΤΠΕ αποτελούν βασική προτεραιότητα και σημαντικό παραινετικό παράγοντα στον χώρο της πολιτικής, της οικονομίας και φυσικά της εκπαίδευσης, που είναι και το κύριο θέμα της παρούσας έκδοσης. Παρόλα αυτά, η ψηφιακή ισότητα θα πρέπει να προωθηθεί περαιτέρω προκειμένου να βελτιωθεί η κοινωνική ένταξη σε αυτή και μέσω αυτής της μεταναστευτικής διαδικασίας.
Πολλοί συμφωνούν σήμερα ότι οι περισσότερες ιδέες για την ψηφιακή ανισότητα ή τον ονομαζόμενο ψηφιακό διαχωρισμό θα πρέπει να επανεξεταστούν, καθώς η παροχή εξοπλισμού, λογισμικού και πρόσβασης στο Διαδίκτυο δεν εγγυώνται ούτε βελτιώνουν από μόνες τους την ηλεκτρονική ένταξη (e inclusion). Στην ουσία, θα πρέπει να βεβαιωθούμε ότι αυτά τα εργαλεία έχουν ενσωματωθεί αποτελεσματικά στις κοινότητες, τους φορείς και τις κοινωνίες, και ότι χρησιμοποιούνται από τους πολίτες που εμπλέκονται σε θετικές κοινωνικές πρακτικές (Warschauer, 2003 ).
Το 2010 έχει ανακηρυχθεί Ευρωπαϊκό Έτος για την καταπολέμηση της φτώχειας και του κοινωνικού αποκλεισμού. Στόχος της παρούσας έκδοσης eLearning Papers είναι να συνεισφέρει σε αυτό το θέμα παρουσιάζοντας ορισμένα από τα πλεονεκτήματα και τις ευκαιρίες που παρέχει η μάθηση μέσω ΤΠΕ στην κοινωνική ένταξη. Οι συγγραφείς των δημοσιεύσεων εξηγούν με ποιο τρόπο μπορούν να αναπτυχθούν περισσότερες ΤΠΕ κατά του κοινωνικού αποκλεισμού μέσω καινοτόμων ιδεών.
Στα άρθρα τις παρούσας έκδοσης εξετάζονται πέντε διαφορετικές ομάδες πληθυσμού, οι οποίες ρέπουν προς τον κοινωνικό αποκλεισμό. Πρόκειται για τις ομάδες μειονοτικών γλωσσών, τα μειονεκτούντα παιδιά, τους δυσλεκτικούς, τα άτομα με διαταραχές όρασης και τους μαθητές που εγκαταλείπουν πρόωρα τη σχολική εκπαίδευση.
Στο πρώτο άρθρο, η Melinda Dooly σκιαγραφεί τον τρόπο με τον οποίο η μάθηση μέσω ΤΠΕ μπορεί να συμβάλει στην ενίσχυση των ομάδων μειονοτικών γλωσσών, κυρίως από ολιστικής απόψεως. Πρόκειται, κατά κάποιο τρόπο, γι’ αυτό που περιγράφουν στη δική τους δημοσίευση ο Juarez Bento da Silva και οι λοιποί συγγραφείς, οι οποίοι εξηγούν με ποιο τρόπο στη Βραζιλία 200 μηχανήματα βίντεο πόκερ μετατράπηκαν σε εκπαιδευτικά εργαλεία προκειμένου να χρησιμοποιηθούν για να μειωθεί ο κίνδυνος φτώχειας και να τονωθεί η κοινωνική ένταξη των παιδιών του Δημοτικού σχολείου.
Τα δύο άρθρα που ακολουθούν αναφέρονται στη σωματική αναπηρία και την κοινωνική ένταξη. Στην Ισπανία, ο Εθνικός Οργανισμός Τυφλών Ισπανών (ONCE) δημιούργησε την ομάδα για πρόσβαση στο εκπαιδευτικό υλικό, στόχος της οποίας είναι να κάνει έρευνα, να προσφέρει κατάρτιση και να αξιολογήσει τις επιδόσεις των μαθητευόμενων ατόμων με διαταραχές όρασης στον τομέα της προσβασιμότητας, όπως περιγράφει στο άρθρο της η Ana Isabel Ruiz López. Οι συγγραφείς Giovanni Torrisi και Sonia Piangerelli παρουσιάζουν το διεθνές σχέδιο ICTBell που βασίζεται στην κοινωνική ένταξη των δυσλεκτικών μέσω των ΤΠΕ.
Η τελευταία δημοσίευση αυτής της έκδοσης, γραμμένη από τον Franco Alvaro, έχει θέμα το φαινόμενο της πρόωρης εγκατάλειψης του σχολείου από τους νεαρούς μαθητές. Το Ευρωπαϊκό σχέδιο e-Motion χρησιμοποιεί καινοτόμους τεχνικές που θα αλλάξουν τον τρόπο με τον οποίο μαθαίνουν τα μέλη αυτής της ομάδας, κυρίως με τη χρήση της ηλεκτρονικής μουσικής.
Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι οι παρούσες πρωτοβουλίες θα συμβάλλουν στις συζητήσεις που διεξάγονται και προάγονται στα πλαίσια του Ευρωπαϊκού Έτους για την καταπολέμηση της φτώχειας και του κοινωνικού αποκλεισμού.
Πηγή: elearningPapers
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου