Παρασκευή 12 Φεβρουαρίου 2010

Πρώιμη ανίχνευση μαθησιακών δυσκολιών σε μαθητές του νομού

Ειδικό ερωτηματολόγιο στους εκπαιδευτικούς των νηπιαγωγείων του νομού μας απέστειλε το Κέντρο Διαφοροδιάγνωσης, Διάγνωσης και Υποστήριξης Τρικάλων, με το οποίο επιχειρείται μια πρώιμη ανίχνευση μαθησιακών δυσκολιών των νηπίων. Από τους νηπιαγωγούς ζητείται να επιλέξουν ποια από δέκα χαρακτηριστικά ισχύουν του υπό αξιολόγηση νηπίου και τα οποία παρατηρήθηκαν τουλάχιστον τους τελευταίους έξι μήνες.
Χαρακτηριστικά
Ειδικότερα γίνεται λόγος για δυσκολίες κατανόησης προφορικού λόγου, αδιαφορία για ακουστικό λόγο, δυσκολίες κατανόησης οπτικών οδηγιών και αναγνώρισης διαφορών, προβλήματα στην κατανόηση κανόνων και απλών οδηγιών μέσω της ακουστικής διόδου επικοινωνίας, όπως και δυσκολίες σύγκρισης πραγμάτων και κατανόησης ακολουθίας ιστοριών. Επίσης στο ίδιο ερωτηματολόγιο αναφέρονται χαρακτηριστικά όπως δυσκολίες περιγραφής εικόνων, φτωχό λεξιλόγιο, αδιαφορία για ομαδικά λεκτικά παιχνίδια, δυσκολίες στην αυτοεξυπηρέτηση, σε επιτεύγματα λεπτών κινητικών συντονισμών, αδεξιότητα, δυσκολίες ακουστικής μνήμης, δυσκολίες οπτικής μνήμης, αργοί ρυθμοί αντίληψης σε οπτικές δραστηριότητες και τέλος δυσκολίες αναγνώρισης κοινών λέξεων ή ήχων από ανθρώπους ή από μηχανήματα αναπαραγωγής ήχου. Αν οι νηπιαγωγοί απαντήσουν θετικά τουλάχιστον σε πέντε ή περισσότερα συμπτώματα , το νήπιο χρειάζεται, επισημαίνεται από το ΚΕ.Δ.Δ.Υ. περαιτέρω αξιολόγηση από την υπηρεσία.
Έρευνα
Το ΚΕ.Δ.Δ.Υ κατά την τρέχουσα σχολική χρονιά 2009-10, στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων του, σύμφωνα με το υφιστάμενο θεσμικό πλαίσιο διεξήγαγε έρευνα τους μήνες Οκτώβριο και Νοέμβριο σε όλη τη δημόσια και ιδιωτική σχολική εκπαίδευση, Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια. Για τον τρόπο προσέγγισης των σκοπών της έρευνας, ακολουθήθηκε η εμπειρική μέθοδος με τη χρήση ερωτηματολογίου ανίχνευσης – καταγραφής το οποίο στάλθηκε σε όλες τις σχολικές μονάδες προς συμπλήρωση από τους διευθυντές τους. Η μέθοδος αυτή, στο χώρο της Παιδαγωγικής, εντάσσεται στο ποσοτικό παράδειγμα. Η καταγραφή αυτή ανέδειξε εκτός από τον αριθμό και το είδος των ειδικών εκπαιδευτικών αναγκών και το πλαίσιο ειδικής αγωγής το οποίο λειτουργεί υποστηρικτικά. στους μαθητές. Καταγράφηκαν όλες οι περιπτώσεις μαθητών που έχουν επίσημη γνωμάτευση από δημόσιο φορέα και αυτές που εντοπίστηκαν από τους εκπαιδευτικούς της τάξης και συζητήθηκαν στο σύλλογο διδασκόντων της σχολικής μονάδας
Αποτελέσματα
Διευκρινιστικά αναφέρεται πως στο ερωτηματολόγιο ανίχνευσης -καταγραφής δεν υπήρχε σχετική ερώτηση και δεν καταγράφηκαν οι μαθητές που δέχονται κατ’ οίκον διδασκαλία. Οι σχολικές μονάδες έπρεπε να απαντήσουν μόνο σε περίπτωση που φοιτούσαν μαθητές με αναπηρίες ή και Ε.Ε.Α. έως το τέλος Νοεμβρίου 2009. Η επεξεργασία και η συνοπτική εξέταση των δεδομένων από την υπηρεσία μας έδειξε πως συνολικά στο νομό λειτουργούν 17 τμήματα ένταξης εκ των οποίων τα 14 στη Δημοτική, 2 στην Προσχολική Εκπαίδευση και 1 στη Δευτεροβάθμια. Το ένα εκ των 14 τμημάτων ένταξης στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση δέχεται μαθητές με κώφωση -βαρηκοΐα, το οποίο ιδρύθηκε και λειτουργεί από το έτος 2004 κατόπιν εισηγήσεως της υπηρεσίας μας. Στη Δευτεροβάθμια εκπαίδευση παρόλο που είναι ιδρυμένα 7 τμήματα ένταξης και υπάρχει ικανοποιητικός αριθμός μαθητών προς φοίτηση, για το τρέχον σχολικό έτος, λειτουργεί μόνο ένα.
Από τα ίδια στοιχεία διαφαίνεται πως το μεγαλύτερο ποσοστό των μαθητών βρίσκεται στην Πρωτοβάθμια εκπαίδευση και ειδικότερα στη Δημοτική. Αυτό είναι εύλογο αφού η Δημοτική εκπαίδευση περιλαμβάνει 6 τάξεις (Α’ έο)ς ΣΤ’) ενώ η Προσχολική 2 (Νήπια, Προνήπια). Το ποσοστό αυτό δικαιολογεί απόλυτα τον μεγάλο αριθμό των δομών ειδικής αγωγής (τμήματα ένταξης) στην Πρωτοβάθμια βαθμίδα εκπαίδευσης. Το ποσοστό μειώνεται στη Δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Είναι όμως αυξημένο στα ΕΕΕΕΚ σε σχέση με το ποσοστό των μαθητών στα ειδικά σχολεία της Πρωτοβάθμιας. Τα ΕΕΕΕΚ αποτελούν, τονίζεται ακόμα στην ίδια έρευνα, τη μοναδική δομή αυτοτελούς σχολικής μονάδας που παρέχει ειδική επαγγελματική αγωγή, εκπαίδευση και κατάρτιση στη Δευτεροβάθμια βαθμίδα εκπαίδευσης και για το λόγο αυτό συγκεντρώνει μεγάλο ποσοστό. Στα αποτελέσματα της έρευνας επισημαίνεται επίσης πως στο νομό Τρικάλων δεν υπάρχει ιδρυμένο ειδικό Γυμνάσιο ή ειδικό Λύκειο ή TEE Α’ και Β’ βαθμίδας που να παρέχουν ειδική αγωγή και εκπαίδευση σε εφήβους. Τα ποσοστά αυτά δε διαφέρουν από τις διεθνείς στατικές και πρακτικές για τους μαθητές που φοιτούν στη σχολική εκπαίδευση και παρουσιάζουν αναπηρίες ή και Ε.Ε.Α.

Του Αποστόλη Ζώη
9-2-2010
Η ΕΡΕΥΝΑ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου