Σάββατο 30 Μαρτίου 2024

Παιχνίδια βασισμένα στην κίνηση που βοηθούν τους μαθητές στην ορθογραφία

Παιχνίδια που συνδυάζουν την ορθογραφία με τη σωματική δραστηριότητα μπορούν να διευκολύνουν τους μικρούς μαθητές να μάθουν νέες λέξεις.

Η συμβουλή του Άμλετ «Προσαρμόστε τη δράση στη λέξη, τη λέξη στη δράση», είναι μια εξαιρετική συμβουλή, που ταιριάζει και στην τέχνη της απομνημόνευσης. Μελέτες έχουν δείξει ότι η ανάκληση είναι ευκολότερη όταν η απομνημόνευση συνδέεται με την κίνηση. Πολλοί ηθοποιοί θεωρούν χρήσιμο να χρησιμοποιούν το σώμα τους για να μάθουν και να θυμούνται τον ρόλο τους, συνδέοντάς τις λέξεις και τις φράσεις με χειρονομίες και σκηνικά.

Όπως και οι ηθοποιοί, οι μαθητές συχνά πρέπει να απομνημονεύουν. Παρόλο που η εκπαίδευση έχει εξελιχθεί και έχει ενσωματώσει μέσα της την βιωματική μάθηση και το καθοδηγούμενο παιχνίδι, τα παιδιά πρέπει ακόμα να μάθουν την προπαίδεια, τις πρωτεύουσες και τη σωστή ορθογραφία των λέξεων.

Τα παρακάτω είναι παιχνίδια που βασίζονται στην κίνηση βοηθούν τους μαθητές να θυμούνται την ορθογραφία των λέξεων. Ιδανικά, αυτές οι ασκήσεις υποστηρίζουν τόσο ακαδημαϊκά όσο και κοινωνικά. Η έρευνα δείχνει ότι η μάθηση μέσω του παιχνιδιού προάγει την ακρόαση, την συγκέντρωση, την ενσυναίσθηση και την αυτογνωσία - στοιχεία που χτίζουν τις κοινωνικές και συναισθηματικές δεξιότητες των παιδιών.


4 ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ ΓΙΑ ΤΗ ΒΕΛΤΙΩΣΗ ΤΗΣ ΟΡΘΟΓΡΑΦΙΑΣ ΤΩΝ ΜΑΘΗΤΩΝ

1. Γλώσσα του σώματος: Σε αυτό το παιχνίδι, οι μαθητές συνεργάζονται με έναν συνεργάτη για να σχηματίσουν με το σώμα τους διαφορετικά γράμματα του αλφαβήτου, συλλαβίζοντας τελικά μια ολόκληρη λέξη. Ξεκινήστε βάζοντας δύο μαθητές να φτιάξουν ένα μόνο γράμμα μαζί. Για παράδειγμα, μπορούν να κάνουν το γράμμα Μ κρατώντας τα χέρια και σκύβοντας προς το κέντρο των ποδιών τους. Ψιθυρίστε ή δείξτε ένα γράμμα σε μια ομάδα χωρίς να το δει η υπόλοιπη τάξη. Το ζευγάρι σκέφτεται τον τρόπο που θέλει να το αναπαραστήσει (όρθια, καθιστή, ένωση ποδιών, κ.λπ.) και το κάνει. Στη συνέχεια, η υπόλοιπη τάξη μαντεύει το γράμμα που έχουν σχηματίσει με το σώμα τους οι μαθητές.

Μόλις οι μαθητές εξοικειωθούν με τη δημιουργία γραμμάτων με το σώμα τους, δώστε σε κάθε ομάδα μια ολόκληρη λέξη να συλλαβίσει. Προσθέστε ένα επιπλέον επίπεδο πρόκλησης βάζοντας την τάξη να παρακολουθεί σιωπηλά, σημειώνοντας κάθε γράμμα, μέχρι να ολοκληρωθεί η λέξη.

Η συγκεκριμένη δραστηριότητα δεν είναι χρήσιμη μόνο για την βελτίωση της ορθογραφίας των μαθητών, αλλά είναι μια πολύτιμη ομαδική άσκηση. Στο Theatre Games for the Classroom, η Viola Spolin έγραψε: «Η ανταπόκριση, η αλληλεπίδραση, η προσοχή, η παρατήρηση, η σωματική και φωνητική έκφραση, οι αφηγηματικές δεξιότητες, η αισθητηριακή ευκινησία, η συναισθηματική επίγνωση και άλλα θα αναπτυχθούν πιο γρήγορα όταν οι μαθητές γίνουν μέρος ενός συνόλου». Στο παιχνίδι «Γλώσσα του σώματος», τα παιδιά πρέπει να υποστηρίζουν το ένα το άλλο και να δουλεύουν ως ομάδα για να συλλαβίζουν τις λέξεις τους.


2. Τρέξε να βρεις τα γράμματα: Αυτό το παιχνίδι κάνει τα παιδιά κυριολεκτικά να τρέχουν για να σχηματίζουν λέξεις. Είναι καλύτερο να παίζεται στην αυλή, στο γυμναστήριο ή σε κάποια μεγάλη αίθουσα. Ξεκινήστε χωρίζοντας την τάξη σε ομάδες. Το παιχνίδι μπορεί να παιχτεί με δύο έως τρεις ομάδες τη φορά. Ο αριθμός των παικτών σε κάθε ομάδα θα πρέπει να είναι ίδιος με τον αριθμό των γραμμάτων στις λέξεις που θέλετε να γράψουν. Οι ομάδες γράφουν μία λέξη (Ομάδα 1: α-λ-ε-ύ-ρ-ι, Ομάδα 2: σ-κ-ύ-λ-ο-ς, Ομάδα 3: μ-ο-λ-ύ-β-ι για μια τάξη 18 παιδιών, για παράδειγμα).

Εκτυπώστε ή γράψτε καθένα από τα γράμματα σε ξεχωριστό κομμάτι χαρτί. Ανακατέψτε τα γράμματα και τοποθετήστε τα στη μία άκρη του δωματίου. Τα παιδιά περιμένουν στην άλλη άκρη της αίθουσας. Όπως σε έναν αγώνα σκυταλοδρομίας, με την εντολή «3-2-1-πάμε», ένας μαθητής από κάθε ομάδα τρέχει στην αίθουσα για να ανακτήσει ένα γράμμα από το σωρό, το πηγαίνει στην ομάδα του και χτυπάει το χέρι του επόμενου παιδιού για να τρέξει να πάρει το επόμενο γράμμα. Μόλις οι συμπαίκτες επιστρέψουν με τα γράμματα, εργάζονται ως ομάδα για να τα ξεμπερδέψουν. Η ομάδα που συλλαβίζει με επιτυχία τη λέξη της πρώτη κερδίζει τον αγώνα σκυταλοδρομίας.

Μπορείτε να κάνετε το παιχνίδι περισσότερο ενδιαφέρον προσποιούμενος ότι είστε παρουσιαστής και αφηγούμενος τη δράση. Για παράδειγμα: «Και στη δεξιά λωρίδα έχουμε τον Κώστα, που φέρνει ένα «α» στους συμπαίκτες του! Χτυπάει το χέρι της Ελένης που τρέχει σαν σίφουνας. Ποιο γράμμα άραγε είναι το επόμενο;» ή επενδύοντάς το με κατάλληλη μουσική υπόκρουση !


3. Μηχανή λέξεων: Στο κλασικό θεατρικό παιχνίδι «Μηχανή», οι παίκτες συνεισφέρουν έναν ήχο και μια κίνηση για να συνθέσουν μια δημιουργία. Οι δυνατότητες είναι πολλές: Μπορείτε να φτιάξετε μια μηχανή για να φτιάξετε παγωτό ή να εντοπίσετε ένα UFO. Ανεξάρτητα από το τι είναι το μηχάνημα, η ιδέα είναι ότι κάθε μαθητής προσθέτει και μια χειρονομία και έναν θόρυβο. Επαναλαμβάνουν τον ήχο και την κίνησή τους και μπορείτε να οδηγήσετε το μηχάνημα να πηγαίνει πιο γρήγορα, να πηγαίνει πιο αργά ή ακόμα και να χαλάει (που είναι μέρος της διασκέδασης!). Μόλις οι μαθητές εξοικειωθούν με αυτό το παιχνίδι, μπορείτε να το χρησιμοποιήσετε ως εργαλείο για να βοηθήσει την ορθογραφία. Δείτε πώς:

Προτείνετε μια λέξη για συλλαβισμό — για παράδειγμα, γάτα. Στη συνέχεια, καλέστε 4 μαθητές. Ο καθένας πρέπει να πει ένα από τα γράμματα της λέξης, συνδυάζοντάς το με οποιαδήποτε χειρονομία του αρέσει. Τα παιδιά συνεισφέρουν το γράμμα και τη χειρονομία με τη σωστή σειρά που γράφεται η λέξη. Στη συνέχεια ο κύκλος ξεκινά ξανά. Αυτή η επανάληψη διευκολύνει την απομνημόνευση και ενισχύει τη μάθηση. Οι βασικές δεξιότητες εκτελεστικής λειτουργίας της ακρόασης και της σειράς εξασκούνται επίσης μέσω του συγκεκριμένου παιχνιδιού, αφού το κάθε γράμμα πρέπει να ειπωθεί με τη σωστή σειρά για να λειτουργήσει σωστά η «μηχανή».


4. Α-Λ-Ο-Γ-Ο: Το παιχνίδι Α-Λ-Ο-Γ-Ο παίζεται συνήθως με μπάλα μπάσκετ και ένα καλάθι. Μπορείτε να φτιάξετε κάτι παρόμοιο στην τάξη σας ή να το παίξετε στην αυλή του σχολείου. Ο πρώτος παίκτης βρίσκει έναν μοναδικό τρόπο να σουτάρει την μπάλα. Αν βάλει καλάθι, ο επόμενος παίκτης πρέπει να μιμηθεί το σουτ του προηγούμενου παίκτη. Αλλά αν το χάσει, τα παιδιά παίρνουν το γράμμα (Α) στη λέξη Α-Λ-Ο-Γ-Ο. Οι παίκτες αποκλείονται αν γράψουν ολόκληρη τη λέξη. Κάθε φορά μπορείτε να επιλέγετε διαφορετική λέξη στόχο !


Ο Eric Jensen, ερευνητής και συγγραφέας του Teaching With the Brain in Mind, λέει: «Ανακαλύψαμε ότι η άσκηση σχετίζεται στενά με την αυξημένη εγκεφαλική μάζα, την καλύτερη γνωστική λειτουργία, τη ρύθμιση της διάθεσης και την ανάπτυξη νέων κυττάρων». Καθώς οι μαθητές ασκούνται κατά την ορθογραφία, έχουν το όφελος της καλύτερης διατήρησης και της καλύτερης υγείας του εγκεφάλου τους.



Ιωάννα Αγγέλου
Ειδική Παιδαγωγός (Παν. Θεσσαλίας)
Νηπιαγωγός (Α.Π.Θ.)
MEd - Μεταπτυχιακό Δίπλωμα στην Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου