Πώς μπορούμε να προετοιμάσουμε παιδιά και νέους στο Φάσμα του Αυτισμού για επίσημες εξετάσεις στο γενικό εκπαιδευτικό σύστημα; Παρακάτω παραθέτουμε μερικές απλές ιδέες για εκπαιδευτικούς.
Η συμμετοχή σε εξετάσεις μπορεί να είναι μια τρομακτική προοπτική για πολλούς ανθρώπους.
Στα παιδιά και τα νεαρά άτομα στο Φάσμα του Αυτισμού η σκέψη των εξετάσεων προκαλεί τόσο υψηλά επίπεδα άγχους που τα εμποδίζει να λειτουργήσουν. Παράλληλα, ο ιδιαίτερος τρόπος με τον οποίο αντιλαμβάνονται τον κόσμο, τους δημιουργεί μια σειρά από επιπλέον δυσκολίες, που αν δεν αντιμετωπιστούν μπορεί να οδηγήσουν σε αποτυχία.
Διαβάστε μερικές ιδέες για το τι μπορούμε να κάνουμε εμείς ως εκπαιδευτικοί ειδικής και γενικής αγωγής για να βοηθήσουμε τα παιδιά μας να πάρουν μέρος σε εξετάσεις που δεν ορίζονται από εμάς.
Η σωστή προετοιμασία είναι το κλειδί για να μπορέσουν οι μαθητές στο Φάσμα του Αυτισμού να διαχειριστούν τις εξετάσεις και αυτή η προετοιμασία πρέπει να ξεκινάει εγκαίρως.
1) Προσδιορίστε τον τρόπο εξέτασης και βεβαιωθείτε ότι χρησιμοποιείται στην τάξη σας ώστε να είναι οικείος και αναμενόμενος για τις μαθήτριες και τους μαθητές σας. Φροντίστε να εξασκείτε τα παιδιά σε αυτό το στυλ εξέτασης από την αρχή ακόμα της σχολικής χρονιάς, εξηγώντας τους τι απαιτεί κάθε διαφορετική μορφή/ διατύπωση (πχ αν πρόκειται για ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής, ανάπτυξης θεμάτων, συμπλήρωσης κενών κοκ). Να είστε σαφείς για τον τύπο των θεμάτων που θα κληθούν να απαντήσουν (και όσο αφορά τον αριθμό και όσο αφορά τη μορφή τους). Αν τα παιδιά στο Φάσμα του Αυτισμού πρόκειται να εξεταστούν με διαφορετικό τρόπο (πχ προφορικά ή αν έχουν περισσότερο χρόνο στη διάθεσή τους) ρωτήστε για τις ακριβείς συνθήκες της εξέτασης και προετοιμάστε τα για αυτές.
2) Διδάξτε την ύλη στην οποία θα εξεταστεί το παιδί χρησιμοποιώντας τη γλώσσα και τις πληροφορίες που θα ζητηθούν κατά την εξέταση. Η χρήση απλών, μη επιστημονικών λέξεων στη καθημερινή παράδοση και περιλήψεων με τα πολύ βασικά σημεία του μαθήματος θα αποτελέσει εμπόδιο στη σωστή προετοιμασία των παιδιών αν στο τέλος της χρονιάς χρησιμοποιείται και απαιτείται επιστημονική γλώσσα (πχ στη συμπλήρωση κενών με τους επιστημονικούς όρους) ή δίνονται ερωτήσεις που καλύπτουν όλη την ύλη σε βάθος. Μελετήστε πρώτα εσείς την μορφή των ερωτήσεων/ θεμάτων των εξετάσεων και προσαρμόστε τη διδασκαλία σας σε αυτά. Βοηθήστε τα παιδιά να κατανοήσουν σε βάθος και να συγκρατήσουν στη μνήμη τους την ύλη στην οποία θα εξεταστούν: δώστε τους περιλήψεις, σχεδιαγράμματα, ερωτήσεις με τις απαντήσεις τους, εικόνες, σύντομα βίντεο, flash cards.
3) Δημιουργείτε συνθήκες εξετάσεων συχνά στην τάξη σας: Δίνετε διαγωνίσματα παρόμοιας μορφής με αυτά των εξετάσεων, ακολουθώντας τους ίδιους κανόνες (πχ δεν σηκωνόμαστε για να πετάξουμε ένα σκουπιδάκι, δεν πηγαίνουμε στην/στον εκπαιδευτικό για βοήθεια) και δημιουργώντας τις ίδιες συνθήκες (τοποθέτηση θρανίων, αποστάσεις μεταξύ των μαθητών, απόλυτη ησυχία μέσα στην τάξη, συγκεκριμένος χρόνος). Συζητάτε στη συνέχεια μαζί με τα παιδιά σε τι δυσκολεύτηκαν και προσπαθήστε να βρείτε μαζί τρόπο να αντιμετωπίσετε αυτές τις δυσκολίες. Συχνές δυσκολίες που αναφέρονται είναι: η ευαισθησία στον ήχο, η επιθυμία τους για σταθερότητα στο περιβάλλον (ιδίως αν εξετάζονται σε διαφορετικό χώρο από την κλασική αίθουσα διδασκαλίας τους), η επιθυμία τους για τέλειο γραπτό που μπορεί να έχει σαν αποτέλεσμα την απώλεια πολύτιμου χρόνου, η δυσκολία τους στην κατανόηση της γλώσσας που χρησιμοποιείται στις εκφωνήσεις, η έλλειψη ευελιξίας που τους εμποδίζει να περνούν θέματα που δεν γνωρίζουν για να πάνε στα επόμενα ή να αφήνουν κάποιες ερωτήσεις μισές κοκ. Δείτε πού δυσκολεύεται κάθε μαθήτρια/της σας και ανακαλύψτε τρόπους μαζί για να ξεπεράσει αυτές τις δυσκολίες όταν δεν θα είστε δίπλα του.
4) Βοηθήστε τις μαθήτριες και τους μαθητές σας να οργανώσουν την ύλη και να κάνουν την επανάληψή τους. Πολλά παιδιά δυσκολεύονται πολύ να γυρίσουν πίσω σε πράγματα που έχουν διδαχθεί πριν από καιρό, καθώς θεωρούν ότι τα ξέρουν. Μέσα στο μυαλό τους τα θέματα αυτά έχουν ολοκληρωθεί/ έχουν «κλείσει». Καθιερώστε όσο πλησιάζουν οι εξετάσεις να δίνετε στα παιδιά μικρά κομμάτια της ύλης για επανάληψη το Σαββατοκύριακο ή όποτε υπάρχει κενό και ελέγχετε αν όντως τα ξαναδιαβάζουν και τα θυμούνται. Έτσι θα μπορέσουν να ολοκληρώσουν την επανάληψή τους και δεν θα υπάρχει ο κίνδυνος να υπολογίσουν λάθος τον χρόνο που χρειάζονται. Ελέγχετε πάντα ότι τα παιδιά έχουν όλες τις σημειώσεις που χρειάζονται ή αν πρέπει να τους ξαναδώσετε κάποιες από αυτές. Δείξτε τους πώς να διαβάζουν στο σπίτι και τονίστε την ανάγκη για διαλείμματα κάθε 45 με 60 λεπτά για λίγο περπάτημα ή τουαλέτα.
5) Εξηγήστε στα παιδιά πόσο σημαντικός είναι ο ύπνος, η σωστή διατροφή και η άσκηση την περίοδο πριν την εξέταση. Δώστε τους συγκεκριμένα παραδείγματα για το τι πρέπει να κάνουν και τι να αποφεύγουν. Μιλήστε τους επίσης για το άγχος που πρόκειται να βιώσουν και βρείτε μαζί τρόπους/ στρατηγικές για την αντιμετώπισή τους, τόσο πριν όσο και κατά τη διάρκεια της εξέτασης.
6) Πολλά παιδιά στο Φάσμα του Αυτισμού δεν έχουν κίνητρο για να συμμετέχουν στις εξετάσεις καταβάλλοντας πραγματικά προσπάθεια. Μιλήστε για το τι θέλουν να κάνουν στο μέλλον και πώς οι εξετάσεις θα μπορούσαν να συμβάλλουν σε αυτό. Επίσης, εξηγήστε τους ότι μολονότι οι εξετάσεις είναι σημαντικές, δεν θα έρθει το τέλος του κόσμου αν δεν τα πάνε πολύ καλά. Το πιο σημαντικό από όλα είναι να κάνουν ό,τι καλύτερο μπορούν.
Ιωάννα Αγγέλου
Ειδική Παιδαγωγός (Παν. Θεσσαλίας)
Νηπιαγωγός (Α.Π.Θ.)
MEd - Μεταπτυχιακό Δίπλωμα στην Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου