Καθώς πλησιάζουν οι γιορτές, πολλά παιδιά λαχταρούν πολλά και γράφουν μια τεράστια λίστα με παιχνίδια που ελπίζουν να φέρει ο Άγιος Βασίλης. Αυτό είναι αναμενόμενο. Τα παιχνίδια δίνουν στα παιδιά την ευκαιρία να μάθουν και να είναι περίεργα, να εμπλέξουν τη φαντασία τους στο παιχνίδι και να κοινωνικοποιηθούν με άλλα παιδιά.
Δυστυχώς, το 80% όλων των παιχνιδιών καταλήγουν σε χωματερές, αποτεφρωτήρες ή στον ωκεανό. Η βιομηχανία παιχνιδιών χρησιμοποιεί 40 τόνους πλαστικού για κάθε 1 εκατομμύριο δολάρια ΗΠΑ που δημιουργεί έσοδα και έχει υπερβολικό αποτύπωμα άνθρακα.
Τα παιχνίδια μπορεί να συμβάλλουν στην ανάπτυξη ενός παιδιού, αλλά ταυτόχρονα απειλούν την υγεία και την ευημερία του με τη ρύπανση. Οι διαφημιστές διαιωνίζουν αυτό το παράδοξο και τα παιδιά είναι ευάλωτα στις πειστικές τακτικές τους.
Οι διαφημιστές γνωρίζουν ότι τα παιδιά αποτελούν αναπόφευκτο μέρος του κύκλου λήψης αποφάσεων των καταναλωτών και τα ενθαρρύνουν να πιέζουν τους γονείς τους για να ξοδέψουν χρήματα που κερδίζουν με κόπο. Η δημιουργία συναισθηματικής προσκόλλησης με τα παιχνίδια στο μυαλό των παιδιών είναι το κλειδί – η σύνδεση με το φαγητό, τη διασκέδαση, τα ρούχα και τη μουσική δημιουργεί έναν κύκλο επιθυμίας που σχετίζεται με τα επώνυμα προϊόντα.
Τα δημοφιλή αλλά μη ανακυκλώσιμα βραχιολάκια από καουτσούκ (loom bands) είναι ένα τρανταχτό παράδειγμα. Αυτή η παγκόσμια παιδική τρέλα, που χρησιμοποιείται συχνά για να σηματοδοτήσει την αλληλεγγύη με έναν σκοπό, έχει οδηγήσει σε έναν κατακλυσμό από καουτσούκ με βάση τη σιλικόνη που κάθε χρόνο φτάνει στις χωματερές και στον ωκεανό.
Εκτός από το συναισθηματικό μάρκετινγκ (το οποίο λειτουργεί τόσο σε παιδιά όσο και σε ενήλικες) μελέτες έχουν δείξει ότι τα πολύ μικρά παιδιά συχνά δεν μπορούν να καταλάβουν αν παρακολουθούν ένα τηλεοπτικό πρόγραμμα ή μια διαφήμιση. Η ίδια προβληματική συνθήκη εντοπίζεται στις διαφήμισεις με banner σε ιστότοπους παιχνιδιών.
Μόνο από την ηλικία των εννέα έως των 11 ετών, τα παιδιά αρχίζουν να κατανοούν την έννοια της επιχειρηματικής επωνυμίας και να συνειδητοποιούν τον κοινωνικό αντίκτυπο που παρουσιάζει η δύναμή της. Ενώ μπορεί να καταλαβαίνουν όλο και περισσότερο την πρόθεση πίσω από την επωνυμία, είναι επίσης σε μια ηλικία που είναι επιρρεπείς στην πίεση των συνομηλίκων και θα χρησιμοποιήσουν αυτό που οι ψυχολόγοι αποκαλούν «δύναμη της γκρίνιας ».
Τα παιδιά είναι σαφώς ευάλωτα σε αυτές τις τακτικές και το αποτέλεσμα είναι μια αυξανόμενη ροή πλαστικού στο περιβάλλον. Ωστόσο, η ψυχολογική έρευνα δείχνει ότι η αναπτυξιακή ικανότητα ενός παιδιού να κατανοήσει την κλιματική κρίση και τις συνέπειές της θα μπορούσε να προσφέρει μια λύση. Δίνοντας ευκαιρία στα παιδιά να συμμετέχουν πλήρως σε αποφάσεις που είναι δυνητικά επιβλαβείς για το περιβάλλον, οι γονείς μπορεί να εξουδετερώσουν την ευαισθησία του παιδιού στην επιθετική διαφήμιση.
Δώστε στα παιδιά περισσότερη ελευθερία
Η Ψυχολογική Εταιρεία της Ιρλανδίας ανταποκρίθηκε πρόσφατα σε έκκληση για συστάσεις για τη βελτίωση της νομοθεσίας για τα δικαιώματα των παιδιών από τα Ηνωμένα Έθνη. Η επικεφαλής για την υποβολή της πρότασης, Michelle Cowley-Cunningham και ομάδα της ήρθαν αντιμέτωπες με τα προβλήματα ψυχικής υγείας που προκαλούνται στα παιδιά από περιβαλλοντικές βλάβες.
Η Elaine Rogers, ο Alexis Carey και η Michelle Cowley-Cunningham δημοσίευσαν μια ανασκόπηση που βασίζεται στην ψυχολογική έρευνα και την παγκόσμια διαβούλευση του ΟΗΕ με 16.000 παιδιά. Αυτή η διαβούλευση κατέληξε στο συμπέρασμα ότι τα παιδιά από διάφορες ηλικίες, όχι μόνο δείχνουν ότι κατανοούν την απειλή που θέτει η κλιματική αλλαγή, αλλά προτείνουν εύκολα λύσεις.
Όταν παρουσιάζεται η ευκαιρία, τα παιδιά και οι έφηβοι εκφράζουν ενσυναίσθηση και αγωνία για την κατάσταση, και μπορεί ακόμη και να έχουν προδιάθεση για άγχος. Το κλιματικό άγχος που βιώνουν τα παιδιά μπορεί να αφορά τα ίδια και την οικογένειά τους, τις μελλοντικές γενιές ή το περιβάλλον και άλλα είδη. Αυτά τα ευρήματα υποδηλώνουν ότι η ικανότητα των παιδιών να κατανοήσουν την κλιματική κρίση θα μπορούσε να περιορίσει (ή εξαφανίσει) την ευαισθησία τους στη διαφήμιση.
Με βάση την ανάλυση της έρευνας για το πώς η συμμετοχή των παιδιών μπορεί να δημιουργήσει λύσεις σε περιβαλλοντικά ζητήματα, συγκεντρώθηκαν συστάσεις που μπορεί να είναι χρήσιμες για τους γονείς και τους κηδεμόνες την περίοδο των Χριστουγέννων.
Εμπλέκετε όλη την οικογένεια
Συζητήστε με το παιδί σας σχετικά με το πώς ένα παιχνίδι μπορεί να είναι καλό ή κακό για το περιβάλλον. Για παράδειγμα, ορισμένες γνωστές μάρκες έχουν στραφεί στη χρήση πλαστικών κατασκευασμένων από αιθανόλη που προέρχεται από ζαχαροκάλαμο.
Αναζητήστε οικολογικές ετικέτες στα παιχνίδια και μάθετε ποιοι προμηθευτές διαθέτουν μάρκες Green Toy. Κάντε επίσης ερωτήσεις σχετικά με την εκπαιδευτική αξία μιας επιλογής παιχνιδιού και βοηθήστε το παιδί σας να σταθμίσει τα υπέρ και τα κατά. Δοκιμάστε να εξισορροπήσετε αυτές τις αγορές με πιο εμπορικές.
Μπορείτε να ενημερωθείτε τους τρόπους με τους οποίους μπορούν τα παιδιά σας να εμπλακούν σε εθνικές και διεθνείς συζητήσεις για την κλιματική αλλαγή. Τα Ηνωμένα Έθνη διακήρυξαν πρόσφατα ότι υπάρχει νομική ευθύνη για τους διαφημιστές να διασφαλίζουν ότι το μάρκετινγκ δεν παραπλανά τα παιδιά και έχει δώσει μεγάλη σημασία στη συμμετοχή των παιδιών σε αυτά τα θέματα, δημιουργώντας μια φιλική προς τα παιδιά εκδοση (και ένα συνοδευτικό βίντεο ) των θέσεών τους για τα δικαιώματα των παιδιών και το περιβάλλον.
Τράπεζες παιχνιδιών
Προσέξτε για σημεία συλλογής για παιχνίδια που αγαπούσατε. Οι τράπεζες παιχνιδιών μπορούν να δημιουργηθούν με συγγενείς, φίλους και γείτονες. Μπορείτε να αναζητήσετε τοπικές ομάδες κατοίκων ή ακόμα και φορείς της τοπικής αυτοδιοίκησης για να ξεκινήσετε μια, εάν δεν υπάρχει κάποια κοντά σας.
Ενθαρρύνετε τα παιδιά σας να συγκεντρώσουν παλιά τους παιχνίδια για να τα στείλουν σε τοπικά φιλανθρωπικές ενώσεις ενόψει των Χριστουγέννων.
Ενθαρρύνετε τη διάρκεια
Όταν τα παιχνίδια έχουν μια προσωπική ιστορία, τα παιδιά είναι πιο πιθανό να θέλουν να παίζουν μαζί τους για περισσότερο χρόνο, ειδικά τα παιχνίδια χαρακτήρων.
Για παράδειγμα, μια κούκλα και ένα αρκουδάκι που πάει «διακοπές» ή χρειάζεται «παραμονή στο νοσοκομείο» μπορεί να αναζωπυρώσει το ενδιαφέρον του παιδιού σας για ένα παιχνίδι όταν επιστρέψει.
Ασφαλείς χώροι
Η δημιουργία ασφαλών χώρων για συζήτηση στο σπίτι, στο σχολείο ή στην κοινότητα θα βοηθήσει τα παιδιά σας να σκεφτούν κριτικά πώς το μάρκετινγκ προϊόντων ή τα εμπορεύματα θα μπορούσαν να τα κάνουν συνένοχους στην καταστροφή του περιβάλλοντος. Η συζήτηση πρέπει να γίνεται σε κλίμα ασφάλειας και όχι αντιπαράθεσης.
Να θυμάστε ότι τα παιδιά είναι σημαντικοί φορείς της αγοραστικής δύναμης, με την ικανότητα να πείσουν τους γονείς, τους φροντιστές, ακόμη και τον Άγιο Βασίλη να τους φέρουν τα παιχνίδια που επιλέγουν.
Η ενδυνάμωση των παιδιών σας να λαμβάνουν αποφάσεις ως ενήλικες σχετικά με τα παιχνίδια που θα ήθελαν να έχουν ή να κρατήσουν, θα συμβάλλει στη μείωση του αρνητικού αντίκτυπου της διαφήμισης στην ευημερία τους.
Απόδοση του άρθρου Advertising toys to children is an environmental nightmare – here’s how parents can deal with it
Ευλαμπία Αγγέλου
Διερμηνέας Ελληνικής Νοηματικής Γλώσσας
Ανεξάρτητη Ερευνήτρια
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου