Πέμπτη 8 Απριλίου 2021

Γιατί είναι τόσο δύσκολο για κάποια παιδιά να μένουν συγκεντρωμένα κατά τη διάρκεια της τηλεκπαίδευσης;

Για τα παιδιά και τους εφήβους με δυσκολίες συγκέντρωσης, η τηλεκπαίδευση μπορεί να αποδειχθεί ιδιαίτερα δύσκολη υπόθεση. Γιατί; Διαβάστε οκτώ απλούς παράγοντες που επηρεάζουν αρνητικά την ικανότητα συγκέντρωσης των παιδιών μας.

1. Έλλειψη δομής: Η μάθηση από το σπίτι συχνά σημαίνει να δημιουργείς τη δική σου ρουτίνα. Για κάποιους αυτή η ευελιξία είναι απελευθερωτική. Τα παιδιά και οι έφηβοι με δυσκολίες συγκέντρωσης, ωστόσο, τείνουν να τα πηγαίνουν καλύτερα όταν γνωρίζουν τι ακριβώς πρέπει να περιμένουν τα ίδια και τι περιμένουν οι άλλοι από αυτά.

2. Εξωτερικά διασπαστικά ερεθίσματα: Ένα κουδούνι πόρτα που χτυπάει, κάποιος που μαγειρεύει, άτομα ή κατοικίδια που κυκλοφορούν μέσα στο σπίτι. Υπάρχουν εικόνες, ήχοι, μυρωδιές στο σπίτι που δυσκολεύουν πολύ την συγκέντρωση στα σχολικά μαθήματα.

3. Εσωτερικά διασπαστικά ερεθίσματα: Πολλά παιδιά νιώθουν λύπη ή άγχος/ ανησυχία λόγω της πανδημίας. Μπορεί να τους λείπουν οι φίλοι τους ή οι δραστηριότητες στις οποίες συμμετείχαν. Κάποια παιδιά έχουν να αντιμετωπίσουν και το τραύμα από τον θάνατο ή την αρρώστια δικών τους ανθρώπων. Σε κάποιες οικογένειες οι γονείς χάνουν τη δουλειά τους. Και τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και τα ΜΜΕ τους δείχνουν συνέχεια τις δυσκολίες που περνάνε οι άλλοι άνθρωποι. Όλα αυτά τα έντονα συναισθήματα και το άγχος μπορεί να είναι εξίσου διασπαστικά με μια τηλεόραση που παίζει δυνατά !

4. Υπάρχει λιγότερη υποστήριξη στη διαχείριση του χρόνου: Στο σπίτι δεν υπάρχουν προκαθορισμένες ώρες που αρχίζει και τελειώνει κανείς την εργασία του. Ούτε εκπαιδευτικοί που κάθονται δίπλα στους μαθητές και τους βοηθούν να μην αφαιρούνται και να μένουν προσηλωμένοι σε αυτά που κάνουν. Χωρίς τη φυσική υποστήριξη που παρέχεται στην τάξη, τα παιδιά και οι έφηβοι αφαιρούνται εύκολα και χάνουν την αίσθηση του χρόνου.

5. Απουσία σωματικής εγγύτητας που βοηθάει το παιδί να συγκεντρωθεί και πάλι στις σχολικές δραστηριότητες: Στο σχολείο, οι εκπαιδευτικοί μπορούν ακουμπώντας τους μαθητές στον ώμο ή με ένα βλέμμα τους να επαναφέρουν τους μαθητές που αφαιρούνται. Το ίδιο γίνεται και με τις ερωτήσεις και απαντήσεις που δίνουν τα άλλα παιδιά, «τραβώντας» την προσοχή των συμμαθητών τους πίσω στην άσκηση ή στην παράδοση του μαθήματος.

6. Ανεπαρκής ύπνος: Οι αλλαγές στη ρουτίνα μπορεί να αναστατώσουν το πρόγραμμα ύπνου του παιδιού. Και οι καταστάσεις αβεβαιότητας και άγχους που βιώνουμε κάνουν πιο δύσκολο τον ύπνο μας. Δυσκολευόμαστε και να αποκοιμηθούμε, αλλά και να κοιμηθούμε συνεχόμενα όσο χρόνο είναι αναγκαίο. Όταν οι άνθρωποι δεν κοιμούνται αρκετά, επηρεάζεται σημαντικά και άμεσα η ικανότητα συγκέντρωσής τους.

7. Μακροσκελής γραπτή επικοινωνία: Πολλοί εκπαιδευτικοί χρησιμοποιούν το ηλεκτρονικό ταχυδρομείο για να επικοινωνούν με τους μαθητές τους και να μοιράζονται πληροφορίες. Ωστόσο, τα μακροσκελή email, όπως και οι μακροσκελείς γραπτές ασκήσεις και οι μεγάλες προφορικές παραδόσεις μαθημάτων, καθιστούν δύσκολη τη συγκέντρωση των παιδιών στο προς διδασκαλία υλικό.

8. Απουσία αλλαγών στο περιβάλλον μάθησης: Η παραμονή σε έναν και μόνο χώρο όλη τη μέρα καθιστά δύσκολη τη συγκέντρωση. Στο σχολικό περιβάλλον κανονικά υπάρχουν πολλές αλλαγές σκηνικού και μικρά διαλείμματα (πχ κατά τις μεταβάσεις από μάθημα σε μάθημα) που βοηθούν τα παιδιά να «ξεκουράζονται» και να ανακτούν τις δυνάμεις τους μεταξύ των μαθημάτων.

Απόδοση του άρθρου 8 ways distance learning makes it harder to focus

Ιωάννα Αγγέλου
Ειδική παιδαγωγός - Νηπιαγωγός
MEd - Μεταπτυχιακό Δίπλωμα στην Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου