Τετάρτη 25 Νοεμβρίου 2020

Μήπως περνάτε λάθος μήνυμα στα παιδιά σας για το σχολείο και το διάβασμα στο σπίτι;

Μήπως τα παιδιά σας δεν θέλουν να διαβάσουν για το σχολείο και να κάνουν τις ασκήσεις που έχουν για το σπίτι; 
Μήπως κάθε μέρα έχετε καβγάδες και φωνές για να στρωθούν να διαβάσουν; 
Μήπως κάνουν τα καθήκοντά τους βιαστικά και χωρίς ιδιαίτερη προσοχή; 
Μήπως γράφουν απλά και μόνο για να τελειώσουν χωρίς να νοιάζονται για την ποιότητα της δουλειάς τους; 

Μήπως όμως για όλα αυτά τα προβλήματα φταίμε οι γονείς; 

Έχετε προσέξει ποτέ τις εκφράσεις που χρησιμοποιούμε όταν αναφερόμαστε στα μαθήματα για το σπίτι ; Τον χρόνο και τον τόπο που επιλέγουμε για να τα κάνουμε; 

«Ωχ ! Πάλι έχετε ασκήσεις. Φάε γρήγορα και έλα να τα κάνουμε τσάκα – τσάκα, να ξεμπερδεύουμε και να είσαι μετά ελεύθερος/ ελεύθερη να παίξεις» λέμε σε ένα παιδί που είναι πτώμα μετά από 6 ώρες σχολείο. 

Ποια είναι τα μηνύματα που περνάμε χωρίς να το καταλάβουμε με αυτό τον τρόπο; 

Οι ασκήσεις για το σπίτι είναι «βραχνάς». Μια αγγαρεία που απλά πρέπει να γίνει για να μην μας μαλώσει ο δάσκαλος/ η δασκάλα την άλλη μέρα στο σχολείο. Είναι κάτι που μας 
«τρώει» τον πολύτιμο χρόνο μας και πρέπει απλά να ξεμπερδεύουμε με αυτό. Και φυσικά για να ισχύουν όλα τα παραπάνω σημαίνει ότι οι ασκήσεις αυτές δεν έχουν κανένα ενδιαφέρον και καμία αξία. 

Πόσο διαφορετική θα ήταν άραγε η στάση των παιδιών απέναντι στο διάβασμα στο σπίτι αν δίναμε στις δραστηριότητες αυτές αξία μέσα από τα λόγια και τις αντιδράσεις μας ; 

Αν λέγαμε στο παιδί να ξεκουραστεί και να χαλαρώσει για να έχει καθαρό μυαλό όταν αρχίσει να ασχολείται με τα καθήκοντά του; 

Αν του ζητούσαμε να δουλέψει αργά και προσεκτικά επαινώντας το για την ποιότητα της δουλειάς του και την προσπάθειά του, αντί να του φωνάζουμε συνέχεια να κάνει πιο γρήγορα; 

Αν ανοίγαμε με ενθουσιασμό κάθε μέρα τα τετράδια και τα βιβλία του και αντί να πανηγυρίζουμε όταν δεν έχουν τίποτα, πανηγυρίζαμε όταν είχαν κάτι; 

Αν βλέπαμε κάθε άσκηση σαν μια ευκαιρία να μάθουμε, να ανακαλύψουμε και να κάνουμε κάτι διαφορετικό προεκτείνοντας και εμπλουτίζοντας όσα έβαλε ο/η εκπαιδευτικός; Η πρόσβαση στο διαδίκτυο μας δίνει τη δυνατότητα να έχουμε βιντεάκια, εικόνες, κείμενα, ιδέες για κατασκευές και παιχνίδια και ό,τι άλλο μπορούμε να φανταστούμε ! Μπορούμε να πιαστούμε από το περιεχόμενο της άσκησης/ του μαθήματος ή απλά από μια φράση- λέξη και να «χτίσουμε» νέες γνώσεις ψάχνοντας, δοκιμάζοντας, δημιουργώντας… 

Μην ξεχνάτε: Οι ασκήσεις για το σπίτι πρέπει να συνεχίζουν το διασκεδαστικό ταξίδι της γνώσεις του σχολείου! 

Ιωάννα Αγγέλου
Ειδική Παιδαγωγός - Νηπιαγωγός
MEd - Μεταπτυχιακό Δίπλωμα στην Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου