Τετάρτη 3 Ιουλίου 2019

Ήρεμα οικογενειακά δείπνα στο σπίτι και παιδιά με Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής/ Υπερκινητικότητα (ΔΕΠΥ).

Παιδιά που μιλούν ακατάπαυστα χωρίς να τρώνε μπουκιά, που σηκώνονται συνέχεια για να πάρουν από το ψυγείο ή την κουζίνα πράγματα που δεν χρειάζονται, κοιτάζουν τηλεόραση χωρίς να τρώνε, φωνές και καβγάδες... Και έτσι τα γεύματα της οικογένειας καταλήγουν σε μικρές μάχες που αφήνουν σε γονείς και παιδιά μια δυσάρεστη αίσθηση. Πολύ συχνά το να καθίσει το παιδί για 20-30 λεπτά στο τραπέζι φαντάζει ακατόρθωτο. Ωστόσο, τα οικογενειακά γεύματα είναι ιδιαίτερα σημαντικά για την κοινωνική και συναισθηματική ανάπτυξη των παιδιών. 

Τι μπορεί να γίνει για να απολαύσουμε όλοι μαζί ένα σύντομο και ευχάριστο γεύμα ή δείπνο; 

1) 30-40 λεπτά πριν το φαγητό δώστε στα παιδιά σας την δυνατότητα να εκτονώσουν την ενέργειά τους. Αφήστε τα να παίξουν μπάλα στην αυλή, πηγαίνετε βόλτα με το ποδήλατο, βγάλτε έξω τον σκύλο, κάντε πατίνι στο πάρκο, χορέψτε μέχρι να ξεβιδωθείτε ! Μην τα αφήνετε να κάθονται μπροστά στην τηλεόραση και τον υπολογιστή. 

2) Κατά τη διάρκεια του γεύματος όλοι πρέπει να κάθονται στις θέσεις τους, να τρώνε το φαγητό τους και να αλληλεπιδρούν συζητώντας με τους άλλους. Και τα 3 αυτά στοιχεία δυσκολεύουν πολύ τα παιδιά με ΔΕΠΥ. Αφήστε τα να έχουν ένα μικρό παιχνιδάκι στα χέρια τους. Ένα αυτοκινητάκι, μια σβούρα, μια μπαλίτσα... 

3) Κρατήστε τα γεύματά σας ανάλαφρα και χαρούμενα. Δεν είναι η ώρα του φαγητού η κατάλληλη για να κάνετε σοβαρές και δυσάρεστες συζητήσεις για το σχολείο, τους βαθμούς του ή τους καβγάδες με τα άλλα παιδιά. 

4) Μην χάνετε την ψυχραιμία σας με όσα και αν γίνονται στο τραπέζι, ακόμα και αν τα πράγματα δεν πάνε όπως τα είχατε φανταστεί. Παραμείνετε ήρεμοι και χαλαροί. 

5) Απομακρύνετε κινητά, tablet, ηλεκτρονικά. Κλείστε την τηλεόραση και κάθε άλλο αντιπερισπασμό. Βοηθήστε το παιδί σας να συγκεντρωθεί σε αυτό που κάνει. 

6) Φροντίστε τα γεύματα/ δείπνα να είναι σχετικά σύντομα. Καλέστε τα παιδιά σας να καθίσουν στο τραπέζι όταν είναι όλα περίπου έτοιμα και μην τα υποχρεώνετε να μείνουν μέχρι να τελειώσει την τελευταία του μπουκιά και ο θείος Παύλος που αναλύει διεξοδικά τις πολιτικές εξελίξεις ενώ τρώει. 

7) Εμπλέξτε το παιδί σας ενεργητικά τόσο στην επιλογή και προετοιμασία του φαγητού, όσο και στο στρώσιμο του τραπεζιού, δίνοντάς τους συγκεκριμένες αρμοδιότητες (πχ να βάλουν μαχαιροπίρουνα, να γεμίσουν τα ποτήρια με νερό). Με αυτό τον τρόπο θα εκτονώσουν ένα μέρος της ενέργειάς τους και θα έχουν ένα πλαίσιο με βάση το οποίο θα πρέπει να συμπεριφερθούν. 

8) Κάντε τα γεύματά σας ενδιαφέροντα. Ο εγκέφαλος των ατόμων με ΔΕΠΥ χρειάζεται νέες εμπειρίες και δημιουργικούς τρόπους έκφρασης. Αν τρώτε κάθε βράδυ το ίδιο φαγητό, στα ίδια πιάτα, στο ίδιο μέρος, τα παιδιά θα βαρεθούν και θα αρχίσουν να συμπεριφέρονται με μη αποδεκτό τρόπο. Δώστε χρώμα και διαφορετική μορφή στα φαγητά σας. Συνδυάστε τα με πρωτότυπους τρόπους. Αντί για ένα απλό τοστ, κάντε ένα τοστ σε σχήμα λαγουδάκι, με πιπεριές διαφόρων χρωμάτων γύρω γύρω στο πιάτο. Αλλάξτε «τραπεζαρία». Αντί να καθίσετε στο τραπέζι, κάντε ένα πικ νικ στο πάρκο ή στο πάτωμα της τραπεζαρίας. Βγάλτε το τραπέζι στη βεράντα ή τον κήπο. Δώστε στα οικογενειακά γεύματα μια δόση απρόβλεπτου και περιπέτειας. 

9) Αναθέστε τους δουλειές σε όλη τη διάρκεια του γεύματος. Ζητήστε του να φέρει το αλάτι ή χαρτοπετσέτες, το γλυκό, να πάει να γεμίσει την κανάτα του νερού που άδειασε κοκ. 

10) Φροντίστε το φαγητό των παιδιών σας να απαιτεί προσπάθεια εκ μέρους τους. Δώστε τους τα ξεροψημένα και τα πιο σκληρά μέρη που θέλει να κουραστούν για να τα κόψουν και πρέπει να τα μασήσουν αρκετά. 

11) Αντικαταστήστε την καρέκλα τους με μια τεράστια μπάλα γυμναστικής ή με ένα σχετικά ψηλό σκαμπό. Η προσπάθεια που πρέπει να καταβάλλουν για να ισορροπούν θα τα βοηθήσει να επικεντρώσουν εκεί τις σκέψεις και τις δυνάμεις τους, και όχι στο πώς θα βρουν δικαιολογία για να σηκωθούν από την καρέκλα τους. Στα μικρότερα παιδιά μπορείτε να βάλετε μια «ζώνη ασφαλείας» (πχ την ζώνη από ένα μπουρνούζι) στην καρέκλα τους, όπως είναι στο αυτοκίνητο, ελπίζοντας έτσι να καταφέρουν να καθίσουν λίγα λεπτά ακόμα, όπως και στο αυτοκίνητο. 

Εντοπίστε ποια είναι η βασική δυσκολία του παιδιού. Δεν μπορεί να κάτσει στην καρέκλα του; Ξεχνάει να φάει; Μιλάει και φωνάζει συνέχεια; Πειράζει τα αδέρφια του; Μόνο αν εντοπίσετε την βασική δυσκολία του μπορείτε να βρείτε λύση για τα γεύματα.

Ιωάννα Αγγέλου
Ειδική παιδαγωγός/ Νηπιαγωγός

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου