Οι καλοί εκπαιδευτικοί γνωρίζουν ότι, αν πει κανείς τα σωστά λόγια με το σωστό τρόπο, μπορεί να μετατρέψει έναν “ηττημένο” μαθητή σε πραγματικό αγωνιστή. Δείτε 5 βασικές στρατηγικές επικοινωνίας που έχουν αποδειχθεί ιδιαίτερα αποτελεσματικές για τα παιδιά/ εφήβους με ΔΕΠΥ. Στηρίζονται στο σεβασμό του μαθητή και δεν χρησιμοποιούν σαρκασμό, μειωτικά σχόλια και κριτική μπροστά σε άλλους.
1) Να είστε θετικοί. Σύμφωνα με τους ερευνητές, για κάθε αρνητικό σχόλιο που κάνετε, θα πρέπει να γίνονται άλλα 3-5 θετικά. Να περιμένετε πάντα το καλύτερο από τους μαθητές σας. Για πολλούς μαθητές με Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής τα λόγια των εκπαιδευτικών σχηματίζουν το πορτρέτο τους στην ψυχή τους. “Αν ο δάσκαλός μου λέει ότι μπορώ να τα καταφέρω και ότι είμαι έξυπνος, τότε όντως έτσι θα είναι”. Οι μαθητές θα δουλέψουν σκληρά για να γίνουν αυτοί που λέει ο δάσκαλός τους ότι είναι. Δείτε μερικά σχόλια: “Δουλεύεις πολύ σκληρά. Και έχεις ό,τι χρειάζεται για να τα καταφέρεις”, “Κάνεις πολύ καλή δουλειά. Έχεις πραγματικά ταλέντο σε αυτό”, “Προσπάθησες πάρα πολύ. Μπράβο!”, “Γίνεσαι συνέχεια πιο καλός. Ήξερα ότι μπορείς να τα καταφέρεις”. Αν ο μαθητής σας δώσει λανθασμένη απάντηση μπορείτε να πείτε: “Μπορείς να σκεφτείς έναν άλλο τρόπο για να το πεις;”, “Για να το δούμε πάλι”. “Γιατί δεν βλέπουμε τα βήματα μαζί;” και βάλτε τον να σας πει τα βήματα που ακολούθησε. Μερικές φορές όταν οι μαθητές ακούν δυνατά τον τρόπο που σκέφτηκαν, εντοπίζουν το λάθος που έκαναν. “Μήπως κάτι δεν πάει καλά εδώ;”, “Διάβασέ μου το. Σου φαίνεται σωστό;”, “Σχεδόν το βρήκες. Είσαι πολύ κοντά” και στη συνέχεια εξηγήστε του το σωστό.
2) Να δίνετε επιλογές στους μαθητές σας, αλλά μόνο 2-3. Όταν είναι δυνατό, αφήστε τους να επιλέξουν ασκήσεις ή θέματα εργασιών ανάμεσα σε περιορισμένες επιλογές που τους δίνετε εσείς. “Διάλεξε ένα από τα δύο θέματα έκθεσης: α) πώς άλλαξε ο πρωταγωνιστής της ιστορίας και β) ποιο νομίζεις ότι ήταν το πιο σημαντικό θέμα του μυθιστορήματος”. Αν ο μαθητής έχει πάρα πολλές επιλογές θα μπερδευτεί και θα χάσει πολύ χρόνο προσπαθώντας να διαλέξει θέμα. Οι ερευνητές μας εξηγούν ότι όταν δίνουμε επιλογές στους μαθητές συμβαίνουν πολλά θετικά: παράγουν μεγαλύτερο όγκο δουλειάς, είναι πιο συνεργάσιμοι και λιγότερο επιθετικοί.
3) Προσπαθήστε να μην προσωποποιείτε: Ελαχιστοποιήστε την κριτική και τις κατηγορίες. Διδάξτε στους μαθητές σας να αντιμετωπίζουν τις συμπεριφορές που πηγάζουν από ΔΕΠΥ. Περιγράψτε το πρόβλημα ως ένα από αυτά που είναι κοινά για πολλούς μαθητές με ΔΕΠΥ: ”Πολλοί έφηβοι με ΔΕΠΥ δυσκολεύονται πολύ να θυμηθούν ή να σημειώσουν τις ασκήσεις που έχουν για το σπίτι. Μπορούν να γίνουν πολλά πράγματα για να αντιμετωπιστεί αυτή η δυσκολία. Μπορεί ένα φίλος να σου τα θυμίζει ή να σου δανείζει τις σημειώσεις του για να τα γράφεις. Ποιος τρόπος θα σε βόλευε περισσότερο;”
4) Δώστε μηνύματα σχετικά με τον εαυτό σας: Δηλώστε στο παιδί πώς νιώθετε. “Ήταν μεγάλη έκπληξη για μένα το ότι δεν έκανες τις ασκήσεις σου. Εσύ δεν είσαι έτσι. Υπήρξε κάποιο πρόβλημα; Τι έγινε;”. Τα μηνύματα που απευθύνονται στο παιδί, σε αντίθεση με τα μηνύματα που αναφέρονται στον εαυτό μας, είναι συνήθως αρνητικά και εμπεριέχουν το στοιχείο της κατηγορίας. Πολλές φορές ωθούν το παιδί να πάρει μια αμυντική στάση. Λέγοντας “Δεν προσπαθείς. Θα μπορούσες να κάνεις την άσκηση αν προσπαθούσες” κάνετε κακό στην αυτοεκτίμηση του μαθητή. Αυτοί οι μαθητές έχουν τόσες πολλές αρνητικές εμπειρίες που ακόμα και ένα μικρό αρνητικό σχόλιο μπορεί να τους οδηγήσει να αποσυρθούν συναισθηματικά, να κλειστούν στον εαυτό τους και να κάνουν λιγότερη δουλειά και προσπάθεια για το σχολείο.
5) Ρωτήστε τα “είναι αυτό καλή ή κακή επιλογή;”. Όταν ο μαθητής συμπεριφέρεται με ανάρμοστο τρόπο, ο εκπαιδευτικός μπορεί να ρωτήσει “είναι αυτό μια καλή ή κακή επιλογή ;” Ο μαθητής έτσι παίρνει το μήνυμα ότι η συμπεριφορά του είναι ακατάλληλη, χωρίς να μεσολαβήσει μάλωμα από τον δάσκαλο. Έτσι, ο μαθητής μαθαίνει να κατηγοριοποιεί και να διορθώνει μόνος του την συμπεριφορά του.
Απόδοση του άρθρου How to Talk to Students with ADHD
Ιωάννα Αγγέλου
Ειδική Παιδαγωγός - νηπιαγωγός
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου