Δευτέρα 1 Αυγούστου 2016

Κίνδυνος "λουκέτου" σε δύο ειδικά σχολεία των Χανίων

Ξεσηκωμός επικρατεί στην εκπαιδευτική -και όχι μόνο- κοινότητα του 2ου Ειδικού Νηπιαγωγείου και του 2ου Ειδικού Δημοτικού Σχολείου Χανίων.

Η αναστάτωση που επικρατεί οφείλεται στην επικείμενη μεταστέγαση των εν λόγω σχολείων -που αποτελούν τα μοναδικά σε όλο το νομό Χανίων που εξειδικεύονται στην εκπαίδευση ατόμων με σοβαρές κινητικές δυσκολίες- από την περιοχή Νεροκούρου στις Στέρνες Ακρωτηρίου, που απέχουν μεταξύ τους περίπου 14 χιλιόμετρα. 

Το προσωπικό που εργάστηκε τη χρονιά που πέρασε στα εν λόγω σχολεία επισημαίνει τεκμηριωμένα πως σε περίπτωση που τελικά η απόφαση που ελήφθη από το Δήμο Χανίων -παρά τις παραινέσεις των εκπαιδευτικών προς την αντίθετη κατεύθυνση- υλοποιηθεί, τα δύο ειδικά σχολεία θα οδηγηθούν σε μαρασμό και θα κλείσουν. 

Αλλά ας πάρουμε τα πράγματα από την αρχή. Τα δύο ειδικά σχολεία στεγάζονταν στο κτήριο του Παραρτήματος της ΕΛΕΠΑΠ Χανίων, στα Νεροκούρου. Ωστόσο, μετά τη διεύρυνση των προγραμμάτων του Παραρτήματος, εδώ και δύο χρόνια, αναζητούνταν εξεύρεση λύσης για τη μεταστέγαση των ειδικών σχολείων. Τελικά, σύμφωνα με το προσωπικό των εν λόγω σχολείων, ο δήμαρχος Χανίων Τάσος Βάμβουκας αποφάσισε πριν από λίγες εβδομάδες τη μεταστέγαση στις Στέρνες, με το σκεπτικό της έλλειψης χρονικών περιθωρίων ενόψει της νέας σχολικής χρονιάς, καθώς και εξαιτίας του γεγονότος ότι το κτήριο που υπάρχει στις Στέρνες πληροί τις απαραίτητες προδιαγραφές για τη στέγαση υπηρεσιών σε άτομα με αναπηρία. 

Γιατί όμως το προσωπικό των σχολείων θεωρεί ότι η μεταστέγασή τους σε περιοχή που βρίσκεται πολλά χιλιόμετρα έξω από την πόλη των Χανίων θα είναι καταστροφική και θα οδηγήσει τελικά στο κλείσιμό τους; Ένας από τους κύριους λόγους που επισημαίνεται στη σχετική επιστολή που κοινοποιήθηκε από το προσωπικό είναι η μεγάλη χιλιομετρική απόσταση ανάμεσα στις Στέρνες και το Νοσοκομείο Χανίων, που συνεπάγεται μεγάλο χρόνο διακομιδής μαθητή στο νοσοκομείο σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης. 

«Μακριά το νοσοκομείο από τις Στέρνες»

«Ένα σχολείο με μαθητές οι οποίοι παρουσιάζουν επιληπτικές κρίσεις και σοβαρά προβλήματα υγείας πρέπει να βρίσκεται κοντά στο Γενικό Νοσοκομείο Χανίων. Οι μαθητές των σχολικών αυτών δομών πιθανά να χρειαστούν άμεση διακομιδή στο Γενικό Νοσοκομείο Χανίων, εξαιτίας και άλλων σοβαρών περιστατικών, όπως πνιγμονή. Η προφορική απάντηση ήταν: "Πόσο συχνά είναι τα φαινόμενα;" και "μπορείτε να απευθυνθείτε στο τοπικό Κέντρο Υγείας". Η δική μας απόκριση ήταν: "Δεν έχει σημασία πόσο συχνά συμβαίνουν τέτοια περιστατικά, καθώς η αργοπορία στην αποτελεσματική παροχή πρώτων βοηθειών στο συγκεκριμένο μαθητικό πληθυσμό μπορεί να αποβεί μοιραία..."», αναφέρουν οι συντάκτες της επιστολής. 

«Σε αυτό το σημείο πρέπει να αναφερθεί ότι στις σχολικές αυτές δομές φοιτούν μαθητές απ' όλες τις περιοχές της Περιφερειακής Ενότητας Χανίων. Ως εκ τούτου, αυτοί βρίσκονται ήδη πολλή ώρα σε αυτοκίνητο, προκειμένου να προσέλθουν και να λάβουν κατάλληλες για τις ανάγκες τους εκπαιδευτικές υπηρεσίες. Είναι χαρακτηριστικό ότι σε μια από τις προαναφερθείσες συναντήσεις, που υλοποιήθηκε με τον αντιδήμαρχο Χανίων κ. Αδοντάκη, ο πατέρας μίας μαθήτριας ανέφερε ότι η σύζυγός του πρέπει να ξυπνά το παιδί τους στις 5:30 το πρωί, προκειμένου να το ετοιμάσει (οι μαθητές δεν κινούνται ανεξάρτητα) για το σχολείο. Αν τα σχολεία μεταστεγαστούν στις Στέρνες, από τι ώρα θα πρέπει να ξυπνά η μαθήτρια, αλλά και ο κάθε μαθητής, με δεδομένο ότι στο καθιερωμένο δρομολόγιό τους θα προστεθούν ακόμα περίπου 40 με 45 λεπτά επιπλέον διαδρομής; Πολλά από τα παιδιά δε διαθέτουν έλεγχο σφικτήρων. Πόσο χρόνο επιτρέπεται να παραμένουν χωρίς να αλλάξουν πάνα;», επισημαίνεται χαρακτηριστικά στη σχετική ανακοίνωση. 

Εξάλλου, με τη μεταστέγαση των σχολείων στις Στέρνες η παρακολούθηση των ατομικών θεραπειών των μαθητών θα καταστεί δύσκολη, λόγω της αναπόφευκτης κόπωσης των παιδιών από τις μεγάλες αποστάσεις. Ένα ακόμη μειονέκτημα, σύμφωνα με το προσωπικό του σχολείου, είναι ότι θα αλλοιωθεί το νόημα του σύγχρονου εκπαιδευτικού έργου στο σχολείο. 

«Το εκπαιδευτικό έργο στο σημερινό σχολείο είναι πολυσχιδές. Η εκπαιδευτική διαδικασία μέσα στην τάξη συμπληρώνεται από βιωματικές εμπειρίες των παιδιών σε εξωτερικούς χώρους και σε ανάλογες με το εκπαιδευτικό ζητούμενο δράσεις. Προκειμένου οι δράσεις αυτές να λαμβάνουν χώρα, θα χρειάζεται μετακίνηση, χρόνος και χρήματα (κόμιστρο). Οι μετακινήσεις προς τους τόπους, που κατά περίπτωση θα κρίνονται ως κατάλληλοι, δε θα μπορούν να πραγματοποιηθούν, εξαιτίας των αποστάσεων και του χρόνου που αυτές θα συνεπάγονται», τονίζουν οι συντάκτες της επιστολής. 

Σχολείο ανοικτό στην κοινωνία

Οι ίδιοι επισημαίνουν ότι το σημερινό σχολείο πρέπει να είναι ανοικτό στην κοινωνία. «Ανάμεσα στη σύγχρονη ροπή και την πραγματικότητα που προτείνεται για το συγκεκριμένο μαθητικό πληθυσμό υπάρχει χάσμα», τονίζεται στη σχετική ανακοίνωση. Επίσης, πρέπει να επισημανθεί ότι σε περίπτωση μεταστέγασης στις Στέρνες ο «ρόλος του 2ου Ειδικού Νηπιαγωγείου και 2ου Δημοτικού Σχολείου Χανίων θα υποβαθμιστεί. Οι σχολικές δομές αφενός θα δέχονται σπάνια επισκέψεις από γενικά σχολεία και αφετέρου θα δυσκολευτεί σημαντικά η συμμετοχή τους σε σχολικές δραστηριότητες και επισκέψεις στην κοινότητα.

Όπως είναι φυσικό, ένα κουρασμένο παιδί θα είναι δύσκολο να μεταφερθεί ξανά, μέσα στην ίδια σχολική μέρα, σε κάποιον άλλο χώρο εκπαιδευτικής δράσης. Η εγκατάσταση σε ένα τόσο μακρινό σημείο αποτελεί εμπόδιο για κάθε γονέα, που επιθυμεί να βρίσκεται κοντά στο σχολείο τού παιδιού του, να παρακολουθεί τη φοίτηση και την πρόοδό του. Στην Ειδική Αγωγή, διεθνώς, υποστηρίζεται και προωθείται ένα μοντέλο στενής συνεργασίας μεταξύ οικογένειας και σχολείου, προκειμένου να επιτευχθεί η μεγαλύτερη δυνατή βελτίωση σε όλους τους τομείς της ανάπτυξης των μαθητών». 

Τι προβλέπεται - Παραβίαση δικαιωμάτων των μαθητών

Τέλος, εγείρεται μείζον θέμα λόγω της παραβίασης θεμελιωδών δικαιωμάτων των μαθητών: Σύμφωνα με την 8η Παράγραφο της Γενικής Συνέλευσης του Οργανισμού των Ηνωμένων Εθνών το 1975, τα Άτομα με Αναπηρία «έχουν το δικαίωμα οι ειδικές ανάγκες τους να λαμβάνονται υπόψη σε όλα τα επίπεδα του οικονομικού και κοινωνικού προγραμματισμού», ενώ και η Ελληνική Νομοθεσία αναφέρει - μεταξύ άλλων - ότι «... Η Πολιτεία δεσμεύεται να κατοχυρώνει και να αναβαθμίζει διαρκώς τον υποχρεωτικό χαρακτήρα της ειδικής αγωγής και εκπαίδευσης, ως αναπόσπαστο μέρος της υποχρεωτικής και δωρεάν δημόσιας παιδείας...».

Κλείνοντας, το προσωπικό των σχολείων καλεί όλους όσοι ενδιαφέρονται να προτείνουν κάποιο από τα ανεκμετάλλευτα κτήρια που υπάρχουν στην πόλη των Χανίων, προκειμένου τα παιδιά να κάνουν εκεί μάθημα κι όχι στα Νεροκούρου. Εξάλλου, ζητούν να εξεταστεί και «η περίπτωση συστεγάσεως με κάποιο γενικό σχολείο, με δεδομένο το μικρό αριθμό των μαθητών και την αναγκαιότητα για ασφαλή στέγαση». 

Ρεπορτάζ: Νικόλας Αγγελίνος - neakriti.gr
Πηγή: Alfavita

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου