Υπάρχει μεγάλη συζήτηση σχετικά με το ποιες μέθοδοι διδασκαλίας είναι αποτελεσματικότερες.Σε ένα πράγμα ωστόσο συμφωνούν οι ειδικοί.Στην ανάγκη για καινοτομία και δημιουργικότητα στην τάξη. Δύο καθηγητές δεν ακολουθούν την πεπατημένη στη διδασκαλία τους και η μέθοδός τους φαίνεται πως αποδίδει.
Λωρίδα της Γάζας: Επούλωση τραυμάτων μέσω του παιχνιδιού
Η Χανάν Αλ Χρουμπ τράβηξε την προσοχή του κόσμου όταν κέρδισε το βραβείο του ενός εκατομμυρίου δολαρίωνως η «καλύτερη δασκάλα του κόσμου».Οι μέθοδοί της έχουν αναπτυχθεί ειδικά για τα γεματα ψυχικά τραυματα παιδιά της Παλαιστίνης και σήμερα αποτελεί παράδειγμα για πολλούς εκπαιδευτικούς.Η τάξη της είναι σε ένα μικρό σχολείο του χωριού Αλ Μπιρέχ κοντά στην Ραμάλα. Για την Παλαιστίνια δασκάλα το σχολείο πρέπει να είναι ένα μέρος ευτυχίας, ειρήνης και ασφάλειας. Θεωρεί πως τα παιδιά πρέπει να είναι χαρούμενα για να μάθουν καλά τα μαθήματά τους.
Παιχνίδια χωρίς σύνορα«Κάναμε μαθηματικά. Αλλά το μάθημα ήταν πολύ δύσκολο γι ‘αυτό χρειαζόμασταν κάποιες δραστηριότητες για να επαναφορτίσουμε τις μπαταρίες των παιδιών»,μας λέει. Χανάν :«Όταν σας πω να κάνετε κάτι κάντε το αντίθετο.» Μαθητής: «Κυρία,ξέρουμε τα πάντα,δεν μπορείτε να μας ξεγελάσετε.» Χανάν:«Για να δούμε.Σηκωθείτε πάνω!Καθήστε κάτω!
Η διδασκαλία της Χανάν βασίζεται σε ιστορίες και παχνίδια, ακόμα και όταν πρόκειται για θέματα επιστήμης..
«Το παιχνίδι που κάναμε με τις κάλτσες είναι για να συγκεντρωθούμε στην αφαίρεση και την πρόσθεση.Οι μαθητές λαμβάνουν ένα μανταλάκι. Σε αυτό υπάρχει ένα μαθηματικό πρόβλημα. Για παράδειγμα 2 + 5 ίσον 7. Στη συνέχεια, οι μαθητές πρέπει να αναζητήσουν μια κάλτσα με τον αριθμό 7. Βάζουν την κάλτσα με τη σωστή απάντηση στο αντίστοιχο μανταλάκι.Κατα τη διάρκεια του παιχνιδιού βοηθούν το ένα το άλλο, ακόμη και αν δεν είναι απαραίτητο και κατόπιν τρέχουν και το κρεμούν στο σχοινί.Είναι ένας διαγωνισμός που αναπτύσσει τις δεξιότητες της καταμέτρησης»,
μας λέει η Χανάν Αλ Χρουμπ
Σημαντικό για την ίδια είναι πως τα παιδιά με τραύματα χρειάζεται να παίζουν.Αυτό ανακάλυψε όταν η οικογένειά της τραυματίστηκε από τον Ισραηλινό στρατό.
Ο φόβος δολοφονεί το μυαλό«Ηταν σε κατάσταση σοκ, είχαν τραύματα και έπρεπε να βρω τρόπους για να απαλλαγούμε από το τραύμα που αντιμετωπιζαν τα παιδιά μου.Σαν παιδί είχα αναλογη εμπειρία και πέρασα δύσκολες στιγμές. Δεν αισθάνθηκα ποτέ προστατευμένη ως παιδί. Δεν είχα ποτέ μου παιδική ηλικία.Τώρα, παίζω με τα παιδιά στην τάξη.Είμαι ξανά ένα παιδί και μου αρέσει πολύ. »
Αυτές οι μέθοδοι διδασκαλίας αρέσουν στην επτάχρονη Χάλα. Την επισκεφτήκαμε στο σπίτι τους στη Ραμάλα.Ντροπαλή και ευαίσθητη όπως είναι η Χάλα, δεν ήταν εύκολο αρχικά να πάει στο σχολείο. Αλλά τα πράγματα άλλαξαν.
«Αγαπώ το σχολείο γιατί παίζουμε πολλά παιχνίδια και μελετώ ενώ παίζω»,μας λέει η Χάλα Σαλαντίν
Η μητέρα της Χάνε Σαλαντίν λέει:«Χάρη στη Χανάν,ξυπνάει χαρούμενη το πρωί γιατί θέλει να διαβάσει και να παίξει.Δεν της άρεσε το σχολείο.Το γνωστικό της
επίπεδο ήταν χαμηλότερο σε σχέση με τον μέσο όρο της τάξης.Αλλαξε όμως η στάση της.»
Στη μητέρα της Χάλα αρέσει η ψυχολογική προσέγγιση της Χανάν.«Έκανε την αρνητική ενέργεια να εξαφανισθεί.Ο κόσμος που αντιμετωπίζουν θα είναι διαφορετικός.Δεν είναι μόνο πόλεμος,καταστροφή και μίσος.Θα δουν τη ζωή από μια άλλη σκοπιά .»
Δασκάλα της χρονιάς
Η Χανάν κέρδισε ένα εκατομμύριο δολάρια με το βραβείο. Θέλει να δημιουργήσει μια ακαδημία για τους εκπαιδευτικούς,μας λέει.«Μέσα από αυτή τη νίκη στέλνω ένα μήνυμα σε όλους τους δασκάλους του κόσμου: Μπορούμε μαζί να επιτύχουμε την αλλαγή, μπορούμε μαζί να δημιουργήσουμε μια δύναμη και να κάνουμε την αλλαγή που θέλουμε και να επηρεάσουμε τις επόμενες γενιές, αν ενωθούμε. Αυτό το βραβείο δίνη δύναμη για την παγκόσμια ενότητα .»
ΗΠΑ: Από την αποτυχία στη δημιουργικότητα
Όταν άρχισε να διδάσκει πριν από 25 χρόνια ο Τζόι Φάδερι συνειδητοποίησε γρήγορα ότι οι μαθητές του δεν ανταποκρίνονται. Αντί να τα παρατήσει, αναθεώρησε την προσέγγισή του με τη χρήση της μουσικής και των μέσων ενημέρωσης. Πήγαμε στις ΗΠΑ για να δούμε την επίδραση της καινοτόμου διδασκαλίας του.
Σε μια μικρή επαρχιακή πόλη της Αμερικής ένας δάσκαλος λέει τους μαθητές του να κάνουν όνειρα μεγάλα και να αποδεχθούν την αποτυχία ως τρόπο για να ξεκλειδώσουν τη δημιουργικότητά τους.Ο“Τζόι Φάδερι”:http://www.globalteacherprize.org/top-10-finalist/joe-fatheree είναι αεικίνητος.Βοηθάει τους μαθητές με μια μεγάλη ποικιλία από δημιουργικές εργασίες που διεξάγονται ταυτόχρονα σε διάφορες τάξεις.
«Δεν μπορώ να αντιληφθώ τη διδασκαλία με οποιοδήποτε άλλο τρόπο. Είμαι στην τάξη και βλέπω πως σκέφτονται.»
Εγκαταλείποντας την παραδοσιακή διδιασκαλίαΟ Φάδερυ είχε τη δική του «επιφοίτηση» όταν λίγο έλειψε να τα παρατήσει πριν από χρόνια,καθώς δεν ήταν σε θέση να τραβήξει το ενδιαφέρον των μαθητών στο μάθημα γραμματικής.
«Τους είπα – πρώτα απ ‘όλα,το μόνο που μπορώ είναι να ζητήσω συγγνώμη. Εγώ είμαι το πρόβλημα.Αυτό θα το διορθώσετε, αρχής γενομένης από σήμερα. Έτσι θα προσπαθήσουμε να βρούμε πράγματα που σας συνδέουν με τον πραγματικό κόσμο. Εσεις θα με βοηθήσετε να σχεδιάσουμε απο κοινού τις εργασίες.»
Ξεκίνησε με τη μουσική.Οι μαθητές έγραφαν τραγούδια
με θέματα που ανακάλυπταν στην κλασική ποίηση.
Τωρα οι multi-media τάξεις περιλαμβάνουν τέχνες,
εκτύπωση 3D,συγγραφή,παράσταση και μηχανική.
«Μαθαίνουν σωστή διαχείριση του χρόνου,τρόπους διαχείρισης ενός έργου,πώς να συνεργάζονται μεταξύ τους, πώς να χειριστούν την εποικοδομητική ή καταστροφική κριτική. Αυτές είναι όλες δεξιότητες ζωής τις οποίες τα παιδιά χρειάζονται για να πετύχουν . Αλλά, δυστυχώς, για πολλά από παιδιά υπάρχει ελάχιστη πρόσβαση.»
Η ομαδική εργασία κάνει ευκολότερη τη δουλειάΗ ομαδική εργασία είναι χαρακτηριστικό γνώρισμα της διδασκαλίας του Φάδερυ.Την ώρα που ένα συνεργείο γυρίζει σε βίντεο το τραγούδι ενός μαθητή για έναν καουμπόι , ένας συντάκτης δημιουργεί το υπόβαθρο και ένας καλλιτέχνης σχεδιάζει σκηνές Αγριας Δύσης για το βίντεο… Ο Όλιβερ Πασαλάκουα λέει:«Ανακαλύπτεις αυτό που θέλεις να κάνεις και με τι είσαι παθιασμένος, και στη συνέχεια, το μετατρέπεις σε κάτι.» Η Τζέσικα αισθάνεται «τόσο συναισθηματικά γεμάτη .Το να κάνω κάτι τέτοιο, είναι καταπληκτικό.»
Αν και η προσέγγιση του Φάδερυ δεν ήταν αρχικά πολύ αποδεκτή,τώρα το σχολείο καταρτίζει περισσότερους εκπαιδευτικούς στις μεθόδους διδασκαλίας του που έχουν ως επίκεντρο το μαθητή.
Ο προϊστάμενος του Φάδερυ Τζείσον Φοξ στο Λύκειο του Εφινγχαμ τονίζει:«Η αποτυχία είναι ένα τεράστιο κεφάλαιο της διδασκαλίας του. Τα παιδιά καταλαβαίνουν ότι πρόκειται να αποτύχουν και καταλαβαίνουν πώς θα προχωρήσουν. Γι ‘αυτό επιτυγχάνουν τέτοια σπουδαία πράγματα.»
Η επιτυχία φέρνει επιτυχία
Ένας παλιός μαθητής του , ο οποίος διατηρεί συνεργείο αυτοκινήτων λέει ότι η διδασκαλία του Φάδερυ τον βοήθησε να πετύχει στην δουλειά του.
Ο Τζέικ Μπουνερκέμπε λέει:«Μας έμαθε να προσπαθούμε.Ακόμη και αν αποτύχουμε, θα μάθουμε πολλά για την επόμενη προσπάθειά μας.Και αυτό κάνει γενικά μια επιχείρηση.Αντιμετωπίζει ένα πρόβλημα,το αναλύει και στο τέλος βρίσκει μια λύση.»
Για τις τοπικές επιχειρήσεις ο Φάδερυ βοήθησε στην αποτροπή της φυγής των έξυπνων νέων.Βοήθησε στο να παραμείνουν στην πόλη οι έξυπνοι και δημιουργικοί μαθητές και να ξεκινήσουν τη σταδιοδρομία τους.
Η Νόρμα Λανσινγκ του εμπορικού επιμελητηρίου της πόλης λέει:«Συνδέει καθημερινά τον κόσμο με το Έφινγχαμ και αυτό είναι τόσο πολύτιμο για αυτήν την κοινότητα.»
Οι εργασίες των μαθητών του Φάδερυ δεν είναι μόνο καλλιτεχνικέςαλλά έχουν παγκόσμια προοπτική:https://www.youtube.com/watch?v=i0fgs1aGtwA Για παράδειγμα,οι μαθητές βοηθούν στο σχεδιασμό και την κατασκευή αποτελεσματικών, φορητών εστιών για να αποσταλούν στα σχολεία στην Αφρική.
Εάν είστε δάσκαλος και έχετε δοκιμάσει κάποια καινοτόμο μέθοδο διδασκαλίας θα θέλαμε να σας γνωρίσουμε. Ελάτε σε επαφή μαζί μας στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.
Επιμέλεια Αργυρω Κράια
Πηγή: euronews
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου