«Πολλοί γονείς με ρωτούν γιατί να ωθήσουν το παιδί τους να μελετήσει σήμερα την κλασική μουσική, στην εποχή της οικονομικής κρίσης», δήλωνε πριν από λίγες εβδομάδες σε συνέντευξή του στην «Κ» ο πρόεδρος του Ωδείου Αθηνών, Νίκος Τσούχλος.
«Η απάντησή μου είναι για να μπορέσει να αναπτύξει μεγαλύτερες αντοχές στις δυσκολίες της ζωής και να σπάσει τη “μελαγχολία της οθόνης”, τη μοναξιά του Facebook που ταλαιπωρεί τους εφήβους. Μυούμενο στην κλασική μουσική, θα αναπτύξει την αυτοπειθαρχία, την επικοινωνία με τους άλλους σε πραγματικό τόπο και χρόνο, θα μάθει να ακούει όχι μόνο νότες αλλά και λόγια. Και αν μέσα από αυτήν τη διαδρομή ανακαλύψει και τον Μπετόβεν, έχει καλώς. Αλλά δεν είναι αυτός ο αρχικός στόχος».
Υποτροφίες
Ακόμα και αν αρκετοί Ελληνες γονείς μοιράζονται αυτό το σκεπτικό, πολλοί δεν αποφασίζουν να ωθήσουν το παιδί τους να μάθει κάποιο όργανο, υπό το βάρος του οικονομικού κόστους. Για να αντιμετωπιστεί αυτό το πρόβλημα το Ωδείο Αθηνών ίδρυσε το πρόγραμμα «Μικροί Μουσικοί» με υποτροφίες για μουσικές σπουδές σε ταλαντούχα παιδιά των οποίων οι οικογένειες αδυνατούν να αντιμετωπίσουν το βάρος των διδάκτρων. Το πρόγραμμα σχεδιάστηκε σε συνεργασία με το Κοινωφελές Iδρυμα Ιωάννης Σ. Λάτσης το 2013 και συνεχίζει να λειτουργεί και με τη θερμή υποστήριξη της Alpha Bank. Εχουν επωφεληθεί δεκάδες παιδιά που είχαν τη δεξιότητα αλλά όχι την οικονομική δυνατότητα.
Η είσοδος στο πρόγραμμα αφορά παιδιά ηλικίας 6-13 ετών. Οι υποτροφίες δίνονται με βάση κριτήρια που συνδυάζουν την κλίση στη μουσική με τις ειδικές οικονομικές συνθήκες της εποχής, καλύπτοντας από 50%-100% του ετήσιου κόστους των διδάκτρων κάθε μαθητή. Οι μικροί υπότροφοι επιλέγονται μέσα από ακροάσεις που πραγματοποιούνται από έμπειρους μουσικούς παιδαγωγούς στον χώρο του Ωδείου Αθηνών. Πριν από λίγες ημέρες, οι «Μικροί Μουσικοί» πραγματοποίησαν συναυλίες και η «Κ» βρέθηκε δίπλα στα παιδιά που κάνουν τα πρώτα τους βήματα.
Ο 11χρονος Πέτρος Φλωράκης μαθαίνει βιολί από τα πέντε του χρόνια και είναι υπότροφος του Ωδείου τα τελευταία τρία. Παράλληλα έχει ταλέντο και στο ποδόσφαιρο. Τον ρωτάμε αν χαίρεται πιο πολύ όταν βάζει ένα γκολ ή όταν παίζει σε μια συναυλία. «Και βέβαια μου αρέσει πιο πολύ η συναυλία, διότι εκεί με βλέπουν και ξένοι άνθρωποι, ενώ όταν βάζω γκολ με βλέπουν μόνο οι φίλοι μου», λέει ο μικρός που μεγάλωσε σε οικογένεια με καλλιτεχνική φλέβα, καθώς η μητέρα του είναι ηθοποιός και ο πατέρας του σκηνοθέτης και συγγραφέας.
«Βλέπω πως η μαθητεία στην κλασική μουσική έχει δράσει πολύ στον χαρακτήρα του και στην αυτοπεποίθησή του και δεν εννοώ την ανάδειξη του ταλέντου, καθώς η βαθύτερη φιλοδοξία της υποτροφίας είναι να γνωρίσουν τα παιδιά τη μουσική καλύτερα και εις βάθος», λέει η μητέρα του, Ειρήνη Μήτση. «Δεν είναι X Factor που στοχεύει στο ταλέντο, αλλά κάτι διαφορετικό. Υπήρξαν φορές που αποκαρδιώθηκε και ήθελε να τα παρατήσει, αλλά έμεινε και έμαθε ότι πρέπει να αγωνιζόμαστε για τα πράγματα που θέλουμε να μάθουμε καλά».
Ο 13χρονος Ιάσων Τσομπανέλης μαθαίνει τσέλο, και όπως λέει η μητέρα του, ερωτεύτηκε το συγκεκριμένο μουσικό όργανο την πρώτη φορά που το είδε σε ένα κοντσέρτο που τον πήγαν οι γονείς του στο Μέγαρο όταν ήταν πέντε ετών. Κατά διαβολική σύμπτωση ο δάσκαλός του σήμερα ήταν τότε ο μουσικός που έπαιζε μπροστά του.
Η μητέρα του Αλκη Σούλου, Μαρία Κωνσταντοπούλου, που μαθαίνει πιάνο, υπογραμμίζει στην «Κ» ότι ο 11χρονος γιος της έχει αναπτύξει πολύ την κοινωνικότητά του και την αυτοπεποίθησή του μέσα από τη μαθητεία στο Ωδείο. Οι αυξημένες υποχρεώσεις τον κουράζουν μεν αλλά τον βοηθούν να είναι οργανωμένος και πειθαρχημένος. Εχει μάλιστα και το όνειρο μια ημέρα να γίνει επαγγελματίας πιανίστας.
Ακοή και ρυθμός
Μία από τις πιο βασικές ερωτήσεις είναι πώς αντιλαμβάνονται οι ειδικοί ότι ένα παιδί έξι ετών που δεν παίζει κανένα όργανο μπορεί να έχει κλίση. Την απορία μάς λύνει η δασκάλα μουσικής και έχουσα την καλλιτεχνική επιμέλεια του προγράμματος των «Μικρών Μουσικών», Καλλιόπη Γερμανού: «Αυτό που κοιτάζουμε είναι αν τα παιδάκια έχουν μουσική ακοή και αίσθηση του ρυθμού. Δεν θα ήθελα, λοιπόν, να αναφερόμαστε στη λέξη ταλέντο, διότι εμπεριέχει πολλά πράγματα, αλλά σε αυτές τις δύο παραμέτρους που δείχνουν αν ένα παιδί μπορεί να μάθει ένα μουσικό όργανο. Το πιο σπουδαίο, πάντως, είναι ότι τόσο οι γονείς όσο και οι μαθητές πραγματικά έχουν δώσει τον καλύτερό τους εαυτό, εκτιμώντας το γεγονός ότι η υποτροφία τούς δίνει τη δυνατότητα να σπουδάσουν».
Πηγή: Καθημερινή
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου