Τρίτη 12 Ιανουαρίου 2016

Τεχνική think-through: Ένα εργαλείο χωρίς γκρίνια για καλύτερη συμπεριφορά.

Χωρίς γκρίνια, χωρίς υπενθυμίσεις – κερδίστε την συνεργασία του παιδιού με μια στρατηγική ενός λεπτού που βοηθάει τα παιδιά να θυμούνται τους κανόνες.

Η ερώτηση του ενός εκατομμυρίου είναι η εξής: Πώς μπορούμε να κάνουμε τα παιδιά μας να συνεργάζονται την πρώτη φορά που τους ζητάμε κάτι και να μην ξεχνιούνται, μας αγνοούν ή αντιδρούν; Δεν θα ήταν τέλεια αν υπήρχε μια τεχνική που θα τα βοηθούσε να καταλάβουν τι πρέπει να κάνουν, να θυμούνται τι πρέπει να κάνουν, και να κάνουν πραγματικά ό, τι πρέπει να κάνουν χωρίς υπενθυμίσεις; Ένα απλό εργαλείο που ονομάζεται «think-through» είναι το κλειδί για την επίτευξη όλων αυτών των στόχων.

Η τεχνική think-through μεγιστοποιεί την πιθανότητα να συνεργαστεί το παιδί σας βάζοντας τον κανόνα ή την προσδοκία στην μακρόχρονη μνήμη του παιδιού, χωρίς ωστόσο να είναι υπενθύμιση.Έχετε παρατηρήσει ότι όταν υπενθυμίζουμε στα παιδιά μας τι πρέπει να κάνουν και πώς πρέπει να το κάνουν, συνήθως δεν μας ακούνε; Όταν λέμε στα παιδιά μας αυτό που θέλουμε να κάνουν, ελπίζουμε ότι θα μας πάρουν στα σοβαρά. Αλλά τα παιδιά το ακούνε σαν μια άλλη διάλεξη - μπλα, μπλα, μπλα – στην οποία δεν δίνουν καμία σημασία. 

Όταν χρησιμοποιείτε την τεχνική think-through, δεν είστε εσείς, αλλά το παιδί σας που λέει τι πρέπει να κάνει. Αυτή η λεπτομέρεια έχει ένα ισχυρό, θετικό αντίκτυπο στην μνήμη του και την προθυμία του να το κάνει. Η συγκεκριμένη τεχνική είναι ιδιαίτερα αποτελεσματική για τη βελτίωση κάθε συνήθειας. Διαφέρει από την υπενθύμιση με δύο σημαντικούς τρόπους: Συμβαίνει πριν εμφανιστεί η ανάρμοστη συμπεριφορά, και οι πληροφορίες για το τι πρέπει να γίνει δίνονται από το ίδιο παιδί και όχι από τους γονείς.

Δείτε τα βασικά βήματα της τεχνικής αυτής :

- Διαλέξτε έναν ουδέτερο χρόνο: Μην εφαρμόζετε την τεχνική αμέσως μετά την εμφάνιση της ανεπιθύμητης συμπεριφοράς. Θα είστε τουλάχιστον ενοχλημένος αντί για θετικός και ήρεμος, και το παιδί σας θα είναι αγανακτισμένο και, ενδεχομένως, με επαναστατική διάθεση. Διαλέξτε μια στιγμή που κανείς δεν βιάζεται και είστε ήρεμοι και χαρούμενοι. Κοιτάξτε το παιδί σας και περιμένετε, χαμογελαστά, μέχρι να έχετε την απόλυτη προσοχή του.

- Ρωτάτε, μην λέτε: Κάντε στο παιδί σας αρκετές βασικές ερωτήσεις σχετικά με τη συμπεριφορά που θέλετε να βλέπετε πιο συχνά. Θυμηθείτε, το παιδί σας γνωρίζει ήδη το κανόνα, οπότε μην τον επαναλάβετε. Διατυπώστε έτσι τις ερωτήσεις σας έτσι ώστε να μην μπορούν να απαντηθούν με ένα ναι ή ένα όχι.

- Το παιδί πρέπει να απαντάει αναλυτικά. Όσο πιο λεπτομερής είναι η απάντηση του παιδιού, τόσο περισσότερο θα μείνει στη μνήμη του. Κάντε του επομένως μια σειρά ερωτήσεων. Μόνο όταν η απάντηση του παιδιού είναι ελλιπής ή ανακριβής, μπορείτε να ξεφύγετε από τον ρόλο σας (ερωτήσεις καθοδηγητικές) και να εξηγήσετε στο παιδί τι πρέπει να κάνει. Σε αυτή την περίπτωση, πρέπει να διευκρινίζετε τι εννοείτε, και να κάνετε στο παιδί κάποιες επιπλέον ερωτήσεις, μέχρι να βεβαιωθείτε ότι έχει καταλάβει τον κανόνα ή την ρουτίνα.


Δείτε πώς εφαρμόζεται η τεχνική αυτή:

Μια μητέρα δεν θέλει ο γιός της να διαμαρτύρεται για το φαγητό που του σερβίρεται και θέλει να κάθεται στο τραπέζι μέχρι να του δίνεται η άδεια να σηκωθεί.
Μητέρα: Jamie, θα σου κάνω μερικές ερωτήσεις σχετικά με το βραδινό φαγητό. Πες μου τι πρέπει να κάνεις στο δείπνο.
Jamie: Πρέπει να είμαι καλός.
Μητέρα: Χαίρομαι πολύ που ξέρεις ότι πρέπει να είσαι καλός. Τι κάνεις για να είσαι καλός ;
Jamie: Θα πρέπει να μένω στην καρέκλα μου ... και να μην λέω «μπιάχ»;
Μητέρα: Θυμήθηκες δύο από τους κανόνες μας. Μέχρι πότε θα πρέπει να μείνεις καθισμένος στην καρέκλα σου ;
Jamie: Μέχρι να τελειώσω. 
Μητέρα: Όχι. Πρέπει να μείνεις στην καρέκλα σου μέχρι εγώ και ο μπαμπάς να σου πούμε ότι μπορείς να σηκωθείς. Πρέπει να μείνεις καθισμένος μέχρι εγώ και ο μπαμπάς να σου πούμε τι ;
Jamie: Μέχρι να μου πείτε ότι μπορώ να σηκωθώ. 
Μητέρα: Τώρα πια ξέρεις τον κανόνα. Και γιατί δεν μπορείς να λες «μπλιάχ»;
Jamie: Γιατί πληγώνω τα αισθήματά σου;
Μητέρα: Πολύ σωστά. Γιατί δεν θέλεις να πληγώσεις τα αισθήματά μου. Και τι θα κάνεις αν έχεις στο πιάτο σου κάτι που δεν σου αρέσει;
Jamie: Απλά θα το αφήσω, χωρίς να πω κάτι κακό. 
Μητέρα: Αυτό είναι πολύ ευγενικό. Έτσι κάνουν οι μεγάλοι. Κάθε μέρα μεγαλώνεις περισσότερο. 

Αυτή η τεχνική κράτησε περίπου ένα λεπτό και είχε σαν αποτέλεσμα μια πολύ καλύτερη (αν όχι τέλεια) συμπεριφορά κατά τη διάρκεια του δείπνου. Τις επόμενες βραδιές, και οι δύο γονείς του Jamie τον επιβράβευαν – με λίγα λόγια, άρχισαν να παρατηρούν και να αναφέρουν κάθε μικρό πραγματάκι που έκανε το παιδί σωστά και σχετιζόταν με τους δύο κανόνες, χωρίς υπερβολές όμως.

Ας δούμε ένα άλλο παράδειγμα.

Ας υποθέσουμε ότι η ώρα του μπάνιου είναι δύσκολη για την οικογένειά σας, καθώς η κόρη σας έχει την συνήθεια να πλατσουρίζει, πετώντας νερά γύρω της. Μπορείτε να πείτε, "Σταμάτησε το πιτσίλισμα», αλλά δεν θα έχει αποτέλεσμα, αφού το παιδί διασκεδάζει τόσο πολύ που μόλις και μετά βίας ακούει τα λόγια σας.Θα πρέπει να βρείτε μια άλλη λύση. Εφαρμόστε την τεχνική think-through, 2- 3 φορές την ημέρα, πριν το μπάνιο προκειμένου να μειώσετε το πρόβλημα. Δείτε μερικές από τις ερωτήσεις που θα μπορούσατε να κάνετε:

- Όταν κάνεις μπάνιο, πού πρέπει να βρίσκεται το νερό;
- Πώς μπορείς να είσαι σίγουρη ότι το πάτωμα θα μείνει στεγνό;
- Τι θα συμβεί αν μείνει όλο το νερό στην μπανιέρα;
- Αν πέσει νερό στο πάτωμα, ποιος θα το σφουγγαρίσει;
- Τι θα πρέπει να χρησιμοποιήσεις για να μαζέψεις το νερό από το πάτωμα;

Μπορεί να σας φαίνεται ότι υπάρχει έντονο το στοιχείο της επανάληψης. Η επανάληψη είναι όμως απαραίτητη αν θέλετε να συνεργαστεί το παιδί σας. Το σημαντικό είναι ότι την επανάληψη την κάνει η κόρη σας. Και με αυτό τον τρόπο οι πληροφορίες πηγαίνουν στην μακρόχρονη μνήμη της. Αν την επανάληψη των πληροφοριών την κάνετε εσείς, αυτό που μένει στη μνήμη του παιδιού είναι : «Η μαμά συνέχεια γκρινιάζει». 

Από το Calmer, Happier, Easier Parenting, του Noël Janis-Norton. Published by arrangement with PLUME, a member of Penguin Group (USA) Inc. Copyright 2012, Noël Janis-Norton.

Απόδοση του κειμένου A Nag-Free Tool for Better Behavior

Ιωάννα Αγγέλου
Ειδική Παιδαγωγός - Νηπιαγωγός

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου