Κυριακή 5 Απριλίου 2015

The City Game, ένα διαδικτυακό παιχνίδι καλών πράξεων

Μια ομάδα νεαρών κατέβηκε χθες στο Μοναστηράκι, προκειμένου να συμμετάσχει σ’ ένα πρόγραμμα εθελοντικής αιμοδοσίας δύο οργανώσεων εθελοντών (Bloode και GloVo) και μιας πλατφόρμας για κινητά τηλέφωνα. Η ενέργεια μεταδόθηκε ζωντανά από τα social media, με σκοπό να παρακινήσει περισσότερους νέους να γίνουν εθελοντές αιμοδότες.

Η πλατφόρμα, που έχει κινήσει το ενδιαφέρον εθελοντικών οργανώσεων, πρωτοβουλιών αλληλεγγύης και εταιρειών που έχουν προγράμματα εταιρικής κοινωνικής ευθύνης, λέγεται The City Game και χρησιμοποιεί όλες τις μεθόδους επικοινωνίας στο Διαδίκτυο, με σκοπό να παρακινεί τους χρήστες της να κάνουν... καλές πράξεις. Ηθική στην τεχνολογία; Ο Ιουστίνος Σαρρής –ένας τριαντάρης προγραμματιστής υπολογιστών από την Αθήνα– εξήγησε την ιδέα μιλώντας πέρυσι, τέτοιες ημέρες, σε ένα TED-Χ στο Σαντιάγο της Χιλής:

«Η γενιά μου γνωρίζει τα προβλήματα, τι τα προκαλεί, πώς να τα λύσει, αλλά χάνεται στην πολυδιάσπαση και την υπερπροσφορά πληροφοριών, μέσα από κινητά, υπολογιστές και MME. Ολες οι μεγάλες επιχειρήσεις του Διαδικτύου πέτυχαν επειδή έλκουν την προσοχή μας περισσότερο από άλλες και μπορούν να τη μετατρέψουν σε κέρδη. Δεν μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε αυτήν τη δύναμη για να προωθήσουμε το “καλό”;»

Ο ίδιος και οι στενοί του συνεργάτες, Φώτης Μεράκος και Θωμάς Παπασπύρος, δεν είναι οι συνήθεις ύποπτοι από τον χώρο της φιλανθρωπίας. Είχαν ταξιδέψει ήδη στις ΗΠΑ και στο Αμστερνταμ για να αντλήσουν κεφάλαια από clusters επιχειρηματικότητας και είχαν καταλήξει στο νότιο άκρο της Λατινικής Αμερικής, προσπαθώντας να πείσουν επενδυτές να χρηματοδοτήσουν μια εφαρμογή με αντικείμενο την προώθηση διάφορων μορφών ανακύκλωσης.

«Δεν πήγε καλά. Ιδιαίτερα σε χώρες όπου οι άνθρωποι έχουν συνηθίσει να ανακυκλώνουν μας ζητούσαν να διευρύνουμε το αντικείμενο. Και στην Αθήνα είχαμε προβλήματα. Θέλαμε να πείσουμε τους ψιλικατζήδες να δέχονται υλικά ανακύκλωσης και να δίνουν γι’ αυτά εξαργυρώσιμους πόντους στους καταναλωτές, αλλά τους βρίσκαμε απρόθυμους» εξηγεί ο Φώτης Μεράκος. Το ερώτημα που προέκυψε από τη «διεύρυνση» της ιδέας ήταν πώς να κάνουν την ανακύκλωση ή την ηθική πράξη καθημερινή συμπεριφορά, μέσω της τεχνολογίας.

«Να καθαρίσεις μια παραλία, να δώσεις αίμα, να σταματήσεις να χρησιμοποιείς πλαστικό, να καταναλώνεις λιγότερη ενέργεια όταν μαγειρεύεις, να σκέφτεσαι και να κάνεις κάτι καλό, κάθε μέρα», λέει ο Θωμάς Παπασπύρος.

Για να το πετύχουν, εφάρμοσαν συμπεριφορές του κοινωνικού Διαδικτύου, πάνω σε αρχές του gaming για κινητά τηλέφωνα. Πήραν από το Facebook το «like», από το ice bucket την πρόκληση, έβαλαν σύστημα ψηφοφορίας και απόρριψης, ζήτησαν από τους χρήστες να πιστοποιούν τις πράξεις τους με φωτογραφίες και βίντεο και άρχισαν να ρίχνουν στο Διαδίκτυο αποστολές. Το αποτέλεσμα; The City Game!

Η κοινωνική μηχανική πίσω από την τεχνολογία ακολουθεί έναν απλό, αλλά εύστοχο κύκλο: Μια αποστολή πυροδοτεί το ενδιαφέρον για μια ενέργεια. Η ολοκλήρωσή της φέρνει επιβράβευση από την κοινότητα, η οποία κεφαλαιοποιείται σε φήμη εντός της ίδιας και «επανεπενδύεται» σε επόμενες ενέργειες προκειμένου ο κύκλος να συνεχίζει επ’ άπειρον, φέρνοντας περισσότερο κόσμο μέσα σε αυτήν.

Στον έναν μήνα λειτουργίας της, την εφαρμογή έχουν ήδη κατεβάσει στα κινητά τους περίπου χίλιοι χρήστες. Από αυτούς, το 33% είναι ενεργοί κάθε εβδομάδα, ενώ έχει ολοκληρωθεί το 30% όλων των αποστολών, οι οποίες διευρύνονται από την ίδια την κοινότητα με ρυθμό 14% την εβδομάδα. Το στοιχείο που αναφέρουν με περηφάνια οι τρεις φίλοι, όμως, είναι ότι έπεισαν 8 χρήστες να δώσουν αίμα, το οποίο χρησιμοποίησαν 24 ασθενείς.

Μέχρι στιγμής, οι δημιουργοί της παρατηρούν ότι συστήνεται μια κοινότητα αφοσιωμένων χρηστών, όμως περιμένουν τη στιγμή που αυτοί θα γίνουν τόσοι, ώστε να καταστούν κρίσιμη μάζα που θα κινητοποιείται χωρίς να παρεμβαίνουν οι ίδιοι.


Τα κοινωνικά δίκτυα στο Διαδίκτυο συγκροτούν κοινότητες ενδιαφέροντος γύρω από θέματα, όπως η ανταλλαγή βιβλίων, η φιλία, η ανταλλαγή ταξιδιωτικών εμπειριών κ.ο.κ. Μπορεί το «καλό» να είναι τεχνολογικό αντικείμενο; Ο καιρός θα δείξει...

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου