Πρόκειται για ένα διασκεδαστικό παιχνίδι που απευθύνεται σε παιδιά προσχολικής και σχολικής ηλικίας. Διαφέρει από τα συνηθισμένα επιτραπέζια παιχνίδια, καθώς εστιάζει στην αίσθηση της ακοής, μια αίσθηση που καλλιεργείται κυρίως κατά την βρεφική ηλικία και μετά δεν απασχολεί ιδιαίτερα γονείς, εκπαιδευτικούς και κατασκευαστές παιδικών παιχνιδιών. Είναι για ένα παιχνίδι που μπορεί να παιχτεί άνετα και από παιδιά με σοβαρά προβλήματα όρασης, με μικρές τροποποιήσεις στο ταμπλό. Η μοναδική κατηγορία παιδιών που αποκλείεται από το συγκεκριμένο παιχνίδι είναι τα παιδιά με σοβαρά προβλήματα ακοής – κώφωση.
Με το συγκεκριμένο παιχνίδι επιδιώκεται:
- Η άσκηση προσοχής και παρατηρητικότητας.
- Η άσκηση στην ακουστική διάκριση ήχων.
- Η άσκηση της μνήμης.
- Η κατανόηση του γεγονότος ότι διαφορετικά υλικά παράγουν διαφορετικούς ήχους.
Οδηγίες κατασκευής
Κατασκευάζετε μια εικόνα κυψέλης σε ένα ταμπλό από χαρτόνι (δυσδιάστατο). Πάνω σε κάθε κελί τοποθετείται μια «μελισσούλα». Οι μελισσούλες είναι κατασκευασμένες από αυγά Kinder-έκπληξη, πάνω στα οποία έχουν γίνει με μαρκαδόρο μαύρες ρίγες, ματάκια και κεραίες. Μέσα στο αυγό τοποθετούνται διαφορετικά υλικά που παράγουν διαφορετικό ήχο κατά την κίνηση (πχ ρύζι, κουδουνάκια, ρεβίθια, αλάτι, κομμάτια από καλαμάκι). Υπάρχουν δύο ίδια αυγά από κάθε υλικό. Σε περίπτωση που το παιχνίδι απευθύνεται σε παιδιά με προβλήματα όρασης, μπορεί να απλοποιηθεί το σχέδιο της κυψέλης (να μην είναι κανονικά εξάγωνα, όπως είναι στην πραγματικότητα μια κυψέλη), αλλά ένα τετράγωνο μεγάλων διαστάσεων, με το περίγραμμα από τα κουτάκια ανάγλυφο (πχ με κορδόνι κολλημένο στις γραμμές). Ανάλογα με την ηλικία, το νοητικό επίπεδο των παιδιών και την άσκησή τους στην ακουστική διάκριση μπορούν να επιλεχθούν πολλά ή λίγα μελισσάκια, με υλικά που έχουν μεγάλες ή μικρές διαφορές ακουστικά μεταξύ τους.
Πώς παίζεται το παιχνίδι
Εξηγούμε στα παιδιά ότι είναι ένα παιχνίδι με ήχους και ότι πρέπει βρίσκουν τα δύο αυγά που παράγουν τον ίδιο ήχο/ που ακούγονται το ίδιο. Αρχικά κουνάμε κάθε αυγό και παροτρύνουμε τα παιδιά να ακούσουν προσεκτικά και να υποθέσουν τι μπορεί να έχει μέσα. Στη συνέχεια, ανοίγουμε το αυγό και αφού τα παιδιά δουν τα υλικά, ακούνε και πάλι προσεκτικά τον ήχο, έτσι ώστε να μπορούν να τον αναγνωρίσουν και να τον θυμηθούν στη συνέχεια.
Καλούμε τα παιδιά να προσπαθήσουν να βρουν τα δύο ίδια αυγά, χωρίς να τα ανοίξουν, απλώς ακούγοντάς τα. Τους εξηγούμε ότι κάθε παιδί θα μπορεί να κουνάει μόνο δύο αβγά, τα οποία θα πρέπει να ξαναβάζει μετά στη θέση του (αν δεν είναι ίδια). Όλα τα παιδιά της τάξης θα πρέπει να προσέχουν πολύ για να θυμούνται πως ακουγόταν κάθε αυγό, έτσι ώστε να μπορούν να επιλέγουν τα ίδια (memory ήχων).
Όλα τα παιδιά σηκώνονται με τη σειρά και διαλέγουν αυγά, στηριζόμενα στις προηγούμενες απόπειρες των συμμαθητών τους (προσπαθούν δηλαδή να θυμηθούν σε ποιο κουτάκι άκουσαν κάθε ήχο, προκειμένου να μην διαλέγουν στην τύχη).
Στα πολύ μικρά παιδιά μπορούν τα ίδια υλικά να χρησιμοποιηθούν με διαφορετικό τρόπο: αντί να παιχτεί σαν memory όπου το παιδί θα πρέπει να θυμάται σε ποια θέση είναι το μελισσάκι που παράγει τον κάθε ήχο, μπορεί απλά το παιδί να προσπαθεί να αντιστοιχίσει τους όμοιους ήχους, κουνώντας κάθε μελισσάκι με την σειρά. Δηλαδή, επιλέγει ένα μελισσάκι και στη συνέχεια αρχίζει να κουνάει όλα τα μελισσάκια με την σειρά, μέχρι να βρει το μελισσάκι που βγάζει τον ίδιο ήχο. Με αυτό τον τρόπο, τα παιδιά μαθαίνουν να προσεγγίζουν μεθοδικά και οργανωμένα τα υλικά (πχ δοκιμάζουν όλα τα μελισσάκια με την σειρά και δεν δοκιμάζουν στην τύχη, κάτι που θα σήμαινε ότι μπορεί το ίδιο μελισσάκι να το επιλέξουν πολλές φορές, ενώ κάποιο άλλο καμία φορά).
Καλή διασκέδαση!
Ιωάννα Αγγέλου
Ειδική Παιδαγωγός
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου