Τετάρτη 23 Οκτωβρίου 2013

Βοηθώντας το παιδί να κάνει μόνο του την τσάντα του για την επόμενη μέρα στο σχολείο.

Πολλά παιδιά, ιδίως στις μικρότερες ηλικίες, δυσκολεύονται πολύ να φτιάξουν σωστά την τσάντα τους για την επόμενη μέρα στο σχολείο: παίρνουν λάθος βιβλία και τετράδια, ξεχνάνε κάποια από αυτά, δεν βάζουν μέσα την κασετίνα τους κα. Το γεγονός αυτό καθιστά προβληματική την συμμετοχή τους στο μάθημα, τα φέρνει σε δύσκολη θέση και συχνά έχει σαν αποτέλεσμα την επίπληξη από τον εκπαιδευτικό και τα πειράγματα των συμμαθητών τους. Κάποιοι γονείς θεωρούν ως λύση το να κάνουν εκείνοι την τσάντα του, κάποιοι άλλοι επιλέγουν να κάνουν απλά έναν τελικό έλεγχο, ενώ μερικοί δεν επεμβαίνουν, είτε γιατί δεν έχουν συνειδητοποιήσει την ύπαρξη του προβλήματος, είτε θεωρούν την όλη διαδικασία ιδιαίτερα απλή και πιστεύουν ότι τα παιδιά τους απλώς δεν την αντιμετωπίζουν με την απαιτούμενη σοβαρότητα. 

Τι μπορεί να γίνει, όμως, από την πλευρά των γονιών στο συγκεκριμένο τομέα; Πώς μπορούν να «διδάξουν» στο παιδί τους να φτιάχνει σωστά την τσάντα του;

Α) Ένα πολύ απλό σύστημα, κατάλληλο για παιδιά στις πρώτες τάξεις του Δημοτικού Σχολείου, περιλαμβάνει χρωματιστές ετικέτες στο ρόλο των οπτικών βοηθημάτων. Η διαδικασία είναι πολύ απλή και μπορείτε μα την κάνετε μαζί με το παιδί σας. 

Βγάλτε μια ασπρόμαυρη φωτοτυπία του προγράμματος του παιδιού. Πάρτε διαφορετικού χρώματος μαρκαδόρους, τόσους όσοι είναι και τα διαφορετικά μαθήματα. Προσέξτε τα χρώματα να ξεχωρίζουν εύκολα μεταξύ τους πχ αποφύγετε το μωβ και το σκούρο μπλε. Αντιστοιχίστε κάθε μάθημα με ένα συγκεκριμένο χρώμα πχ Γλώσσα = κόκκινο, Μαθηματικά = πράσινο, Μελέτη του Περιβάλλοντος = Μπλε κοκ. Βάψτε κάθε μάθημα στο πρόγραμμα με το αντίστοιχο χρώμα, έτσι ώστε όλο το πρόγραμμα να μετατραπεί σε λωρίδες χρωμάτων. Δίπλα από κάθε μάθημα γράψτε τον αριθμό των πραγμάτων που πρέπει να έχει μαζί του το παιδί (πχ στη Γλώσσα: τετράδιο ορθογραφίας, τετράδιο για ασκήσεις, βιβλίο μαθητή, τετράδιο εργασιλων, ντοσιέ. Σύνολο 5. Γράψτε δίπλα από την λέξη «Γλώσσα», όπου και αν βρίσκεται στο πρόγραμμα τον αριθμό 5). Αν το παιδί δεν ξέρει να αναγνωρίζει τα μαθηματικά σύμβολα, βάλτε ισάριθμα σχεδιάκια δίπλα σε κάθε μάθημα πχ 3 κυκλάκια ή 3 αστεράκια κοκ. Στη συνέχεια συγκεντρώστε όλα τα υλικά (βιβλία, τετράδια, ντοσιέ) κάθε μαθήματος και κολλήστε στη ράχη του βιβλίου, αλλά και στο οπισθόφυλλο μια ετικέτα αντίστοιχου χρώματος. Πχ τα τετράδια, τα βιβλία, τα ντοσιέ της Γλώσσας θα έχουν όλα κόκκινη ετικέτα. 

Δείξτε στη συνέχεια στο παιδί πώς να «διαβάζει» το πρόγραμμα κάθε μέρας κάνοντας τις απαραίτητες αντιστοιχίσεις των χρωμάτων. Πχ η Δευτέρα είναι κόκκινο (5), μπλε (3), πράσινο (2). Το παιδί θα πρέπει να βρει όλα τα βιβλία – τετράδια – ντοσιέ με κόκκινη ετικέτα που έχει και στη συνέχεια να ελέγξει μήπως ξέχασε κανένα βλέποντας τον αριθμό από δίπλα (πχ έχει 5 κόκκινα ;)

Β) Για τα παιδιά που αντιμετωπίζουν δυσκολίες στο παραπάνω σύστημα, μπορεί να αξιοποιηθούν οι νέες τεχνολογίες. Φροντίστε τα τετράδια και τα ντοσιέ του παιδιού να είναι όλα διαφορετικού χρώματος πχ να μην υπάρχουν 2 μπλε τετράδια, αλλά 1 μπλε, 1 κόκκινο, 1 κίτρινο, 1 πράσινο, 1 σπυράλ μαύρο, 1 σπυράλ με κάποιο ευδιάκριτο – έντονο σχέδιο. Συγκεντρώστε όλα τα υλικά (βιβλία, τετράδια, ντοσιέ) που χρειάζεται το παιδί για κάθε μάθημα ξεχωριστά. Απλώστε τα σε μια μονόχρωμη επιφάνεια – κατά προτίμηση άσπρη ή μαύρη για να φαίνονται ξεκάθαρα- και βγάλτε τα φωτογραφία, έτσι ώστε να είναι όλα ευδιάκριτα. Περάστε τις φωτογραφίες στον υπολογιστή και τοποθετήστε τις την μια κάτω από την άλλη, σύμφωνα με τα μαθήματα που έχει το παιδί κάθε μέρα για το σχολείο (δηλαδή Δευτέρα: φωτογραφία Γλώσσας, φωτογραφία Μαθηματικών, φωτογραφία Μουσικής, φωτογραφία Μελέτης του Περιβάλλοντος). Έτσι μπορείτε να δημιουργήσετε ένα οπτικό πρόγραμμα, το οποίο θα βρίσκεται κολλημένο στο γραφείο του παιδιού για να μπορεί να το συμβουλεύεται κάθε φορά που θέλει να φτιάξει την τσάντα του. Προσέξτε πολύ το μέγεθος των φωτογραφιών: θα πρέπει όλα να φαίνονται ξεκάθαρα. Αν και πιάνει πιο πολύ χώρο από την προηγούμενη ιδέα, φαίνεται να είναι πιο ελκυστικό για τα παιδιά και πιο εύκολο στην εφαρμογή του. 

Γ) Για τα μεγαλύτερα σε ηλικία παιδιά, ιδίως Γυμνασίου, ακόμα και Λυκείου, θα μπορούσε να δημιουργηθεί μια γραπτή αναλυτική αναφορά των πραγμάτων που πρέπει να κουβαλάνε κάθε μέρα πχ Δευτέρα : 1) Οδύσσεια: τετράδιο, βιβλίο, 2) Μαθηματικά: τετράδιο ασκήσεων, πρόχειρο, βιβλίο, γεωμετρικά όργανα, ντοσιέ, 3) Βιολογία: βιβλίο, 4) Οικιακή Οικονομία: βιβλίο, 5) Αρχαία: βιβλίο, τετράδιο πρόχειρο, τετράδιο ασκήσεων, ντοσιέ κοκ. 

Με αυτό τον τρόπο θα μπορεί το παιδί πολύ εύκολα να παίρνει τα σωστά βιβλία μαζί του και να μην ξεχνάει αυτά που του χρειάζονται. 

Ιωάννα Αγγέλου
Ειδική Παιδαγωγός

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου