Δευτέρα 9 Σεπτεμβρίου 2013

Οδηγός για καλή σχολική χρονιά

Η έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς ασκεί μεγάλες πιέσεις σε μικρούς και μεγάλους, που αναγκάζονται να (ξανα)βάλουν αυστηρό πρόγραμμα στη ζωή τους και να ακολουθήσουν τους συχνά καταιγιστικούς ρυθμούς της σχολικής ζωής.

Όπως εξηγούν οι δρες Τεντ Φάινμπεργκ και Κάθριν Κόουν, από την Εθνική Εταιρεία Σχολικών Ψυχολόγων (NASP) των ΗΠΑ, η καλή αρχή στο σχολείο μπορεί να επηρεάσει σημαντικά τη συμπεριφορά, την αυτοπεποίθηση και τις επιδόσεις των παιδιών, γι’ αυτό και έχει μεγάλη σημασία να γίνει σωστά.

Για να επιτευχθεί αυτό, το πρώτο βήμα είναι να βεβαιωθείτε πως το παιδί θα πάει στο σχολείο σε καλή σωματική και ψυχική κατάσταση. Προγραμματίστε, λοιπόν, εγκαίρως ένα τσεκ απ με τον παιδίατρο, τον οδοντίατρο, αλλά και τον οφθαλμίατρο (ακόμα κι αν το παιδί σας δεν φοράει γυαλιά).

Το τσεκ απ αυτό είναι ευκαιρία να δείτε μαζί με τον παιδίατρο αν το παιδί σας χρειάζεται κάποια εμβόλια ή αναμνηστική δόση εμβολίων που ήδη έχει κάνει, καθώς και να συζητήσετε μαζί του κάθε προβληματισμό που τυχόν έχετε για την συναισθηματική ή την ψυχική ανάπτυξη του παιδιού σας.

Μην ξεχάσετε επίσης να κλείσετε ραντεβού για τον ετήσιο αντιγριπικό εμβολιασμό του παιδιού σας (είθισται στη χώρα μας να αρχίζει τον Οκτώβριο), εφ’ όσον σας τον έχει συστήσει ο παιδίατρος. Αν, εξάλλου, το παιδί σας πρόκειται να συμμετάσχει σε οργανωμένα αθλήματα, χρειάζεται και λεπτομερή καρδιολογικό έλεγχο.

Από νωρίς στη ρουτίνα

Απαραίτητο είναι να ανακτήσει (ή να αποκτήσει) το παιδί ρουτίνα σχολείου, πριν χτυπήσει το πρώτο κουδούνι. Φροντίστε, λοιπόν, τις μέρες που μεσολαβούν έως την έναρξη των μαθημάτων να τρώει το παιδί τα κύρια γεύματα της ημέρας και να μπαίνει για ύπνο τις ώρες που θα τα έκανε όλ’ αυτά αν πήγαινε στο σχολείο. 

Η αλλαγή αυτή στην καθημερινότητά του δεν θα είναι εύκολη, αλλά «καλύτερα είναι να αντιμετωπίσετε τώρα τυχόν διαμαρτυρίες, παρά όταν θα έχουν αρχίσει τα μαθήματα», τονίζει ο δρ Φάινμπεργκ.

Μην ξεχάσετε επίσης να περικόψετε δραστικά την τηλεόραση που βλέπει το παιδί. Ενθαρρύνετέ το να παίξει ήσυχα παιχνίδια, να φτιάξει παζλ, να ζωγραφίσει ή να διαβάσει εξωσχολικά βιβλία, αντί να κάθεται με τις ώρες μπροστά στην TV. 

«Με τον τρόπο αυτό θα μπει, χωρίς να το συνειδητοποιήσει, σε ρουτίνες διαβάσματος και δημιουργικής απασχόλησης, οπότε θα του είναι πιο εύκολη η μετάβαση στο σχολείο», εξηγεί η δρ Κόουν. 

Το κλείσιμο της τηλεόρασης καλό είναι να το υιοθετήσετε όλη τη χρονιά, αναφέρει η Αμερικανική Ακαδημία Παιδιατρικής (ΑΑΡ), επισημαίνοντας πως περισσότερες από 2 ώρες τηλεόρασης την ημέρα έχουν συσχετισθεί με πολλές αρνητικές συνέπειες στα παιδιά - όχι μόνο με μειωμένες επιδόσεις στα μαθήματα, αλλά και με προβλήματα υγείας όπως η παχυσαρκία.

Απαραίτητο είναι ακόμα να ετοιμάσετε εγκαίρως τον μόνιμο χώρο όπου θα διαβάζει το παιδί. Αναλόγως με την ηλικία του, ζητήστε του ή βοηθήστε το να «ξεσκαρτάρει» τα περυσινά του βιβλία και τετράδια ή, αν πάει για πρώτη φορά σχολείο, να ετοιμάσει τα ράφια και τα συρτάρια όπου θα βάλει τα σχολικά είδη, διότι έχει πολύ μεγάλη σημασία να διαβάζει το παιδί σε έναν καλά οργανωμένο και τακτοποιημένο χώρο.

Αν το παιδί πρόκειται να διαβάζει στο δωμάτιό του, βεβαιωθείτε πως δεν υπάρχει σε αυτό ηλεκτρονικός υπολογιστής ή τηλεόραση. Η ΑΑΡ συνιστά να χρησιμοποιούν τα παιδιά τα κομπιούτερ, ιδίως το Ίντερνετ, υπό επίβλεψη και, συνεπώς, πρέπει να βρίσκονται σε κοινόχρηστους χώρους.

Η σχολική τσάντα

Εξαιρετικά σημαντικό είναι να διαλέξετε μαζί την κατάλληλη σχολική τσάντα. Σύμφωνα με δεδομένα της Ελληνικής Παιδιατρικής Εταιρείας (ΕΠΕ), έξι στα δέκα παιδιά του Δημοτικού στη χώρα μας υποφέρουν από πόνους στην πλάτη εξαιτίας κυρίως της βαριάς σχολικής τσάντας και δευτερευόντως της κακής στάσης του σώματος όταν διαβάζουν.

Η σχετική έρευνα της ΕΠΕ έδειξε ότι οι τσάντες των Ελληνόπουλων είθισται να ζυγίζουν από 4 έως 7 κιλά - βάρος ασήκωτο για παιδάκια που στο Δημοτικό συνήθως ζυγίζουν κάτω από 45 κιλά και δεν θα έπρεπε να κουβαλούν οτιδήποτε υπερβαίνει το 10% του σωματικού βάρους τους.

Εκτός από το βάρος της σάκας, ιδιαίτερη προσοχή πρέπει να δώσετε και στα χαρακτηριστικά της. Η ΑΑΡ συνιστά τα εξής:

* Διαλέξτε μία τσάντα πλάτης, με φαρδείς ιμάντες με «μαξιλαράκια» που θα μοιράζουν εξίσου το βάρος στην ράχη, καθώς και με ζώνη που θα την δένει στη μέση και έτσι θα μεταφέρει λίγο βάρος στην πύελο (λεκάνη).

* Το κάτω μέρος της τσάντας πρέπει να σταματά πάνω από τους γοφούς του παιδιού, συνεπώς απαιτείται προσαρμογή των ιμάντων.

* Το παιδί θα πρέπει να μεταφέρει πάντα την τσάντα στην πλάτη, φορώντας και τους δύο ιμάντες στους ώμους, ενώ τα σχολικά είδη θα πρέπει να μοιράζονται σε όλα τα τμήματα της τσάντας, τοποθετώντας τα πιο βαριά στην κεντρική θήκη που ακουμπά στην πλάτη.

* Αν το βάρος που πρέπει να μεταφέρει το παιδί υπερβαίνει το 10% του σωματικού του βάρους, καλό είναι να επιλέξετε τσάντα με ρόδες, την οποία όμως θα σπρώχνει μπροστά του και δεν θα σέρνει από το χερούλι προέκτασης, διότι κάτι τέτοιο απαιτεί στροφική κίνηση της σπονδυλικής στήλης και συνεπώς επιβαρύνει τη μέση.

Αν, πάντως, η τσάντα του παιδιού προβλέπεται να είναι ασήκωτη και έχετε την οικονομική δυνατότητα, καλό θα ήταν να αγοράσετε ένα δεύτερο σετ από τα σχολικά βιβλία του, ούτως ώστε να μην τα πηγαινοφέρνει από το σπίτι στο σχολείο και το αντίστροφο.

Τα παπούτσια

Ιδιαίτερα προσεκτικοί πρέπει να είστε και όταν αγοράζετε παπούτσια για το παιδί. Το πρώτο λάθος που κάνουν πολλοί γονείς είναι να αγοράζουν στα παιδιά τους παπούτσια μεγαλύτερα από το κανονικό νούμερο, σκεπτόμενοι ότι θα τους κάνουν και όταν μεγαλώσει το πόδι τους. 

Αν και η λογική τους είναι σωστή από οικονομικής απόψεως, τα μεγάλα παπούτσια δυσκολεύουν τα παιδιά στο περπάτημα, στο τρέξιμο και σε κάθε δραστηριότητα, οπότε μπορεί άθελά τους να τους κάνουν περισσότερο κακό παρά καλό.

Ο γενικός κανόνας όταν αγοράζετε παπούτσια είναι να υπάρχει κενό πάχους 1-2 εκατοστών από το μεγάλο δάκτυλο του ποδιού έως τη «μύτη» του παπουτσιού. 

Τα παπούτσια του παιδιού πρέπει να είναι αρκετά φαρδιά μπροστά ώστε να κινούνται ελεύθερα τα δάκτυλά του, να διαθέτουν αντιολισθητική σόλα και να μην είναι βαριά, ενώ στο κατάστημα όπου θα τα αγοράσετε δεν πρέπει να δοκιμάσει μόνο το ένα παπούτσι αλλά να φορέσει και τα δύο, και να περπατήσει για λίγα λεπτά, ούτως ώστε να δει αν το ενοχλούν (η παραμικρή ενόχληση σημαίνει πως δεν είναι κατάλληλα για τα πόδια του).

Αν το παιδί ασχολείται με συγκεκριμένο άθλημα, φροντίστε να του πάρετε παπούτσια κατάλληλα για το συγκεκριμένο άθλημα - εκτός κι αν σας πει ο προπονητής του ότι αυτό δεν είναι απαραίτητο.

Αποφύγετε, τέλος, να δίνετε στο παιδί σας μεταχειρισμένα παπούτσια, διότι αυτά έχουν πάρει τη φόρμα των ποδιών του πρώτου παιδιού που τα φόρεσε και, συνεπώς, είναι ακατάλληλα για οποιοδήποτε άλλο παιδί.

Η διατροφή

Οι ειδικοί επίμονα τονίζουν ότι το παιδί πρέπει να αρχίζει την ημέρα του με ένα καλό πρωινό γεύμα. Όπως εξηγεί ο διαιτολόγος-διατροφολόγος Δημήτρης Μπερζελέτος, πολυάριθμες μελέτες έχουν δείξει πως το πρώτο γεύμα της ημέρας βοηθεί τα παιδιά να αποδίδουν καλύτερα στα μαθήματα και να είναι πιο συγκεντρωμένα στην τάξη, ενώ ρυθμίζει την όρεξή τους και τα βοηθεί να διατηρούν πιο υγιές σωματικό βάρος.

Φροντίστε, λοιπόν, από τώρα να αρχίζει το παιδί τη μέρα του με πρωτεΐνες (λ.χ. γάλα, αυγό, τυρί), υδατάνθρακες (λ.χ. δημητριακά πρωινού ολικής αλέσεως, ψωμί ολικής αλέσεως, φρεσκοστυμμένος χυμός φρούτων, φρούτα) και μικρή ποσότητα λιπαρών (περιέχονται στα γαλακτοκομικά προϊόντα, αλλά μπορεί να φάει και μικρή ποσότητα βουτύρου ή μαργαρίνης).

Αντιθέτως, το βράδυ το γεύμα του παιδιού πρέπει να είναι ελαφρύ, ούτως ώστε να κοιμάται ήσυχα, συνιστά ο κ. Μπερτζελέτος. Καλές επιλογές για βραδινό είναι δημητριακά με (χλιαρό) γάλα ή ένα απλό τοστ με ένα ποτήρι γάλα, αντί για κανονικό φαγητό.

Όσον αφορά το τι θα φάει το παιδί για κολατσιό, ο κ. Μπερτζελέτος συνιστά εναλλαγές από τοστ με ψωμί ολικής αλέσεως και τυρί, χυμό χωρίς προσθήκη ζάχαρης ή/και φρούτα, αρτοσκευάσματα (σουσαμένιο κουλούρι, κριτσίνια, φρυγανιές), κράκερς ή μπάρες δημητριακών. 

Κάθε είδους πίτες, ιδίως όταν δεν είναι σπιτικές, καλό είναι να καταναλώνονται σπανίως - και όταν καταναλώνονται, «καλύτερα να είναι σπιτικές σπανακόπιτες ή χορτόπιτες», επισημαίνει.

Πηγή: Νέα

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου