Τρίτη 11 Δεκεμβρίου 2012

Βία κι επιθετική συμπεριφορά μεταξύ μαθητών στα σχολεία

Θραύση κάνουν τα φαινόμενα βίας και επιθετικής συμπεριφοράς σε σχολεία της Θεσσαλονίκης. Σχεδόν 4 στους 10 μαθητές ηλικίας 15-18 ετών παραδέχονται ότι έχουν συμμετάσχει σε σωματικό καβγά έστω και μία φορά τους τελευταίους 12 μήνες.

Απ’ αυτούς, οι περισσότεροι (ποσοστό 68%) είχαν συμμετάσχει μία ή δύο φορές, ενώ οι υπόλοιποι (32%) συμμετείχαν συχνά (τουλάχιστον τρεις φορές).

Επίσης, το 20% έχει πέσει θύμα κλοπής ή καταστροφής προσωπικών αντικειμένων, ενώ το 10% ομολογεί ότι έχει απειληθεί ή πληγωθεί τουλάχιστον μία φορά κατά τη διάρκεια των τελευταίων 12 μηνών. Την ίδια στιγμή, πολλοί είναι οι μαθητές που ομολογούν ότι δεν πήγαν στο σχολείο, διότι δεν ένιωθαν ασφαλείς.

Τα στοιχεία αυτά προκύπτουν από έρευνα που πραγματοποίησαν σε 1.014 μαθητές από 20 λύκεια του νομού Θεσσαλονίκης(13 δημόσια, 3 ιδιωτικά, 4 επαγγελματικά) η Δ’ παιδιατρική κλινική ΑΠΘ του νοσοκομείου «Παπαγεωργίου» και το Εργαστήριο Υγιεινής της Ιατρικής Σχολής του ΑΠΘ. Οι ερευνητές είναι οι Μ. Πατσεάδου, Α. Γαλλή-Τσινοπούλου, Μ. Αρβανιτίδου-Βαγιωνά, Γ. Βαρλάμης, ενώ η έρευνά τους παρουσιάστηκε κατά τη διάρκεια της 3ης ημερίδας για την εφηβεία που πραγματοποιήθηκε στη Θεσσαλονίκη.

Σύμφωνα με την έρευνα, από τους 1.012 μαθητές, οι 122 (12,1%) απάντησαν ότι είχαν πάνω τους ένα αντικείμενο που θα μπορούσε να προκαλέσει βλάβη (σουγιά, αλυσίδα) τουλάχιστον μία μέρα κατά τη διάρκεια του τελευταίου μήνα, ενώ οι 890 (87,9%) απάντησαν ότι δεν είχαν κουβαλήσει τέτοιο αντικείμενο καμία μέρα.

Αξιοσημείωτο είναι και το ποσοστό των μαθητών που δήλωσαν ότι είχαν δεχτεί βίαιη συμπεριφορά από το σύντροφό τους. Συγκεκριμένα, 130 μαθητές (12,8%) απάντησαν ότι τους είχε χαστουκίσει, χτυπήσει ή τραυματίσει σωματικά το αγόρι ή το κορίτσι τους και 58 μαθητές (5,7%) δήλωσαν ότι είχαν δεχτεί σωματική ή ψυχολογική βία για να έχουν σεξουαλική επαφή χωρίς τη θέλησή τους.

Βίαιη συμπεριφορά ανά εθνικότητα
Όπως προκύπτει από την έρευνα, οι αλλοδαποί μαθητές παρουσίασαν μεγαλύτερα ποσοστά τόσο θυματοποίησης, όσο και άσκησης βίας στο χώρο του σχολείου. Συγκεκριμένα, οι 29 από τους 173 αλλοδαπούς μαθητές (16,8%) και οι 90 από τους 819 έλληνες μαθητές (11%) είχαν πάνω τους κάποιο βλαπτικό αντικείμενο. Επίσης, μεγαλύτερο ποσοστό αλλοδαπών εφήβων (43,4%) είχαν συμμετάσχει σε σωματικό καβγά σε σύγκριση με τους έλληνες εφήβους(36%). Όσον αφορά στη θυματοποίηση στο χώρο του σχολείου, βρέθηκε ότι μεγαλύτερο ποσοστό αλλοδαπών μαθητών είχαν πέσει θύματα απειλής (13,2%) ή κλοπής προσωπικών αντικειμένων (25,3%), συγκριτικά με τους έλληνες μαθητές (10,4% και 19,7%, αντίστοιχα).

Σύμφωνα με τους ερευνητές, τα ποσοστά συμπεριφορών που σχετίζονται με τη βία των εφήβων είναι υψηλά. Η εθνικότητα και το διαφορετικό χρώμα δέρματος ενός μαθητή είναι χαρακτηριστικά που μπορούν να γίνουν αιτία να ξεκινήσει μια μορφή αντικοινωνικής συμπεριφοράς στο χώρο του σχολείου. Επίσης, τα παιδιά που υφίστανται άσκηση βίας, καθίστανται σταδιακά αδύναμα να υπερασπιστούν τον εαυτό τους κι αναπτύσσουν αρνητική εικόνα για τον εαυτό τους. Ταυτόχρονα, απομονώνονται από το φιλικό περιβάλλον τους και κλείνονται στον εαυτό τους, ενώ αρχίζουν να μη θέλουν να πάνε στο σχολείο, γιατί αισθάνονται ανασφαλή.

«Από την άλλη μεριά, περισσότεροι ήταν οι αλλοδαποί μαθητές που κουβαλούσαν κάποιο βλαπτικό αντικείμενο. Μπορούμε να υποθέσουμε ότι εφόσον πέφτουν συχνότερα θύματα βίαιης συμπεριφοράς από τους συμμαθητές τους, κουβαλούν βλαπτικό αντικείμενο εξαιτίας του φόβου και της αγωνίας να μην ξαναθυματοποιηθούν», εξηγούν οι ερευνητές.

Η αντιμετώπιση
Σύμφωνα με τους ερευνητές, απαιτείται συλλογική προσπάθεια από την οικογένεια, το σχολείο και την κοινωνία για μια δυναμική αντιμετώπιση και πρόληψη του φαινομένου. Με την έγκαιρη εφαρμογή προγραμμάτων πρόληψης και την καθιέρωση σωστής πολιτικής αντιμετώπισης, μπορεί να εξαλειφθεί ή έστω να περιοριστεί αυτό το σημαντικό πρόβλημα της νεανικής παραβατικότητας.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου