Στην Ελλάδα εκατοντάδες σχολεία βρίσκονται υπό κατάληψη, στην Ιταλία οι ελλείψεις σε θρανία ανάγκασαν τους διευθυντές να δανειστούν πάγκους από τις εκκλησίες για να καθίσουν οι μαθητές, στη Γαλλία το λουκέτο μπήκε από μια 48ωρη απεργία των εκπαιδευτικών που διαμαρτύρονται για την κατάργηση χιλιάδων θέσεων εργασίας.
Στον κατάλογο των προβλημάτων της εκπαίδευσης, όμως, προστέθηκε από χθες ακόμη ένα πρόβλημα και είναι αμερικανικής προέλευσης: πρόκειται για τη λογοκρισία που ασκείται στο διαδίκτυο από τις διευθύνσεις των σχολικών μονάδων, με αποτέλεσμα οι μαθητές να συναντούν εμπόδια στις έρευνες για τις εργασίες τους.
Αυτοί που διαμαρτύρονται δεν είναι μόνο οι μαθητές αλλά και η Ένωση Σχολικών Βιβλιοθηκάριων. Σε μια προσπάθεια να ευαισθητοποιήσουν την κοινή γνώμη, ακόμη και πέρα τα σύνορα των Ηνωμένων Πολιτειών, οι υπεύθυνοι των σχολικών βιβλιοθηκών ανακήρυξαν τη χθεσινή παγκόσμια «Ημέρα Ενημέρωσης για τις Απαγορευμένες Ιστοσελίδες».
«Συνήθως η κοινή γνώμη σχετίζει τη λογοκρισία με τα βιβλία. Ωστόσο τίθεται ένα ζήτημα αυξανόμενης λογοκρισίας σε σχολεία και σχολικές βιβλιοθήκες με την τοποθέτηση περιοριστικών φίλτρων ακόμη και σε ιστοσελίδες εκπαιδευτικού περιεχομένου», αναφέρουν στην ανακοίνωσή τους οι σχολικοί βιβλιοθηκάριοι. «Οι μαθητές πρέπει να αναπτύξουν δεξιότητες αξιολόγησης όλων των πηγών και σε αυτές περιλαμβάνεται το διαδίκτυο» προσθέτουν.
Τα σχολεία συμμετείχαν με διάφορους τρόπους στον εορτασμό αυτής της ιδιαίτερης παγκόσμιας ημέρας. Οι μαθητές ενός σχολείου στο Κολοράντο οργάνωσαν μια ανοικτή συζήτηση με θέμα «Πρέπει τα σχολεία να μπλοκάρουν τις ιστοσελίδες;», κατά την οποία αναπτύχθηκαν τα υπέρ και τα κατά μιας τέτοιας ενέργειας. Σχολεία στο Σικάγο έθεσαν το ερώτημα στους μαθητές τους υπό τη μορφή δημοσκόπησης, ενώ οι μαθητές ενός σχολείου στο Μπρονξ της Νέας Υόρκης έστειλαν ηλεκτρονικές επιστολές διαμαρτυρίας στο υπουργείο Παιδείας ζητώντας να επιτρέπεται από τους υπολογιστές των σχολείων τους η πρόσβαση στα μπλογκ τους και τις ιστοσελίδες κοινωνικής δικτύωσης.
Φυσικά δεν συμφωνούν όλοι μαζί τους. Διευθυντές σχολείων και ειδικοί σε θέματα εκπαίδευσης, δηλώνουν ότι το ίντερνετ μπορεί να γίνει ένας σοβαρός λόγος απόσπασης της προσοχής στο σχολείο και προσθέτουν ότι το μπλοκάρισμα των ιστοσελίδων κοινωνικής δικτύωσης είναι ένας τρόπος για να προστατευτούν οι μαθητές από το λεγόμενο «ηλεκτρονικό μπούλινγκ».
Σε κάποιους καθηγητές η διαμάχη αυτή έδωσε την αφορμή να θέσουν ορισμένα ενδιαφέροντα ερωτήματα στους μαθητές τους. Όπως επισημαίνει στην εφημερίδα Νιου Γιορκ Τάιμς ένας από αυτούς, ο Φιλ Γκέρνερ, το λογοκριμένο διαδίκτυο έδωσε την ευκαιρία στους μαθητές να συλλογιστούν πάνω στο ακανθώδες ζήτημα της λογοκρισίας. Το ερώτημα που έθεσε στους μαθητές του ήταν εάν τα σχολεία πρέπει να λογοκρίνουν για παράδειγμα ιστοσελίδες ναζιστικού περιεχομένου. Ο ίδιος διδάσκει, πάντως, σε ένα σχολείο που πριν από δυο χρόνια αποφάσισε να ξεμπλοκάρει το Facebook και το Twitter, με βάση το σκεπτικό ότι οι δυο δημοφιλείς ιστοσελίδες είναι δυνητικά πηγές ενημέρωσης και μάθησης.
Πολλά σχολεία έχουν βάλει φίλτρα σε ολόκληρες κατηγορίες ιστοσελίδων, μεταξύ των οποίων είναι αυτές που έχουν παιχνίδια ή αναφέρονται σε όπλα. Σύμφωνα με την Ένωση Σχολικών Βιβλιοθηκάριων, η λογοκρισία έχει φτάσει σε τέτοιο σημείο που εμποδίζει τους μαθητές να κάνουν τις εργασίες τους. Πώς μπορείς να απαγορεύεις από τους αμερικανούς μαθητές να συλλέξουν πληροφορίες για τα όπλα που χρησιμοποιούσαν οι πρόγονοί τους στον πόλεμο της Ανεξαρτησίας, είναι το ρητορικό ερώτημα που θέτει ο πρόεδρος της Ένωσης και τονίζει: «Η δουλειά μας είναι να διδάσκουμε στους μαθητές την ασφαλή χρήση του ίντερνετ. Είναι δύσκολο να το κάνουμε σε τέτοιες συνθήκες».
Πηγή: Καθημερινή
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου