Τετάρτη 6 Ιουλίου 2011

Παίρνουν «ψήφο εμπιστοσύνης» τα μέτρα για τους φοιτητές

Σειρά αλλαγών και καινοτομιών που αφορούν τους φοιτητές και τις καθημερινές λειτουργίες των πανεπιστημιακών ιδρυμάτων περιλαμβάνει το σχέδιο νόμου του υπουργείου Παιδείας για την Ανώτατη Εκπαίδευση.

Μολονότι οι αλλαγές που προβλέπονται στον τρόπο διοίκησης των ιδρυμάτων έχουν προκαλέσει σφοδρή αντιπαράθεση μεταξύ υπουργείου και πρυτάνεων, αρκετές από τις υπόλοιπες αλλαγές επιδοκιμάζονται από καθηγητές πανεπιστημίων που μίλησαν στα «ΝΕΑ». Πρόκειται για διευκολύνσεις που προσφέρονται στους φοιτητές - όπως η μερική φοίτηση, τα άτοκα δάνεια - ή για αλλαγές που εφαρμόζονται εδώ και χρόνια σε ξένα πανεπιστήμια, όπως τα δίδακτρα για φοιτητές εκτός Ευρώπης και οι σπουδές σε ξένη γλώσσα. Μάλιστα, οι πανεπιστημιακοί εκφράζουν τον φόβο πως ζητήματα όπως αυτά κινδυνεύουν να μείνουν στην αφάνεια και να μη συζητηθούν λόγω της κόντρας πρυτάνεων - υπουργείου για τα θέματα της διοίκησης. Την ίδια στιγμή, πάντως, οι καθηγητές εκφράζουν επιφυλάξεις και ενστάσεις για κάποια από αυτά, όπως είναι η προϋπόθεση της γνώσης ξένης γλώσσας για την απόκτηση του πτυχίου.

ΟΙ ΦΟΙΤΗΤΕΣ ΠΟΥ ΕΡΓΑΖΟΝΤΑΙ.
Μία από τις αλλαγές που επικροτείται από τους καθηγητές είναι η διευκόλυνση της μερικής φοίτησης. «Φοιτητές που αποδεδειγμένα εργάζονται (περισσότερο από 20 ώρες την εβδομάδα)», αναφέρει το σχέδιο νόμου, μπορούν να εγγράφονται ως φοιτητές μερικής φοίτησης έπειτα από αίτησή τους. «Τέτοιες διευκολύνσεις τις βλέπω θετικά. Δεν θα έβαζα όμως τον περιορισμό των ωρών εργασίας. Ακόμα και το θέμα των "αιώνιων" φοιτητών το βλέπω με συμπάθεια. Κατά τη γνώμη μου, όποιος επιθυμεί θα πρέπει να μπορεί να κάνει μερική φοίτηση εφόσον αυτή γίνεται με κανόνες», λέει ο καθηγητής στο ΕΜΠ Κίμων Χατζημπίρος.

Το μέτρο βρίσκει σύμφωνο και τον καθηγητή στο Τμήμα Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού του Πανεπιστημίου Αθηνών Νικήτα Νικηταρά, ο οποίος λέει ότι «θα λειτουργήσει θετικά και θα βοηθήσει τα παιδιά. Γνωρίζουμε περιπτώσεις φοιτητών που αναζητούν δουλειά διότι οι γονείς τους είναι άνεργοι. Επιπλέον, πολλοί φοιτητές δεν μπορούν να παίρνουν συνεχώς άδεια από τις εργασίες τους για να παρακολουθήσουν τις εξετάσεις». Στο ίδιο μήκος κύματος ο καθηγητής στο Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου Βασίλης Καρύδης λέει ότι η αλλαγή αυτή θα λύσει προβλήματα. «Φοιτητές που εργάζονται και δεν προλαβαίνουν να παρακολουθήσουν μαθήματα πολλές φορές καταλήγουν να ζητούν την επιείκεια καθηγητών για να περάσουν ένα μάθημα. Συνεπώς», τονίζει, «η αλλαγή διευκολύνει την ποιότητα των σπουδών και την προσφορά ποιοτικής γνώσης από πλευράς των πανεπιστημίων».

ΙΔΑΝΙΚΗ ΛΥΣΗ.
Οσον αφορά την παροχή άτοκων δανείων σε φοιτητές, ο κ. Χατζημπίρος λέει ότι η ιδανική λύση θα ήταν όλοι οι φοιτητές που αντιμετωπίζουν οικονομικό πρόβλημα να λαμβάνουν υποτροφία, «πρακτική που ακολουθούν οι σκανδιναβικές χώρες. Αν λοιπόν τα άτοκα δάνεια αποτελούν ένα ενδιάμεσο στάδιο, ένα βήμα προς μια τέτοια κατεύθυνση θα έλεγα ότι είναι θετική αλλαγή». Απολύτως θετική βρίσκει την παροχή άτοκων δανείων και ο κ. Νικηταράς. Ωστόσο, λέει ότι πρέπει να υπάρξουν διευκρινίσεις, όπως για πόσο διάστημα θα έχουν «ανοχή» από τους φορείς χρηματοδότησης οι φοιτητές. Ευπρόσδεκτη χαρακτηρίζει ο κ. Καρύδης τη θέσπιση της υποχρεωτικής ανάρτησης στο Διαδίκτυο της αναλυτικής ύλης όλων των παραδόσεων - σημειώσεων που διδάσκουν οι καθηγητές όλων των βαθμίδων. Ο καθηγητής σχολιάζει και την αλλαγή που προβλέπει τη διοργάνωση σπουδών σε ξένη γλώσσα - εν μέρει ή συνολικά -, λέγοντας ότι «υπάρχουν τέτοιες πρακτικές στο εξωτερικό. Ουσιαστικά το υπουργείο φιλοδοξεί να προσελκύσει ξένους φοιτητές».

Σε ό,τι αφορά την υποχρεωτική ανάρτηση των πανεπιστημιακών συγγραμμάτων στο Διαδίκτυο, ο κ. Νικηταράς λέει ότι αποτελεί εξαιρετικό μέτρο. «Οι δαπάνες που θα γλιτώσει το κράτος - σ.σ.: εννοεί με τον σημερινό τρόπο που διανέμονται - είναι τεράστιες. Θα διευκολύνει σημαντικά το πανεπιστήμιο».

Πηγή: Νέα

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου