Ο εκπαιδευτικός απλώνει ένα χαλάκι και βάζει επάνω 2 έως 5 κουκλάκια ή ζώα και αργότερα πιόνια ή ράβδους ή ξύλινους ή πλαστικούς κύβους από εκπαιδευτικό υλικό. Αφήνει τα παιδιά να εξετάσουν καλά τη συλλογή και μετά την καλύπτει. Στη συνέχεια καλεί τα παιδιά να φτιάξουν την ίδια συλλογή με δικά τους υλικά. Τα παιδιά προσπαθούν να δημιουργήσουν την ίδια συλλογή και συνήθως στην αρχή προσπαθούν να κλέψουν. Μπορεί κάποιος να τους επιτρέψουν να το κάνουν στην αρχή, αλλά στη συνέχεια θα πρέπει να τηρήσει τον κανόνα "να φτιάξουν τη συλλογή χωρίς να βλέπουν".
Παραλλαγές:
1. Μπορεί κάποιος να τους προτείνει να "κρατούν σημειώσεις" πριν κρύψει ο εκπαιδευτικός τη συλλογή, έτσι ώστε να μπορούν στη συνέχεια να χρησιμοποιήσουν τις σημειώσεις τους για να φτιάξουν τη δική τους συλλογή. Δώστε τους χαρτί και μολύβι και μην τους προτείνετε εσείς τι να κάνουν (πχ να ζωγραφίσουν ή να γράψουν ή με ποιο τρόπο). Αφήστε τα παιδιά να ανακαλύψουν τις δικές τους στρατηγικές. (Αυτή η παραλλαγή εμπεριέχει μεγαλύτερο βαθμό δημιουργικότητας και δίνει τη δυνατότητα για την ανάπτυξη μαθηματικών συζητήσεων μέσα από τις "σημειώσεις" των παιδιών).
2. Αργότερα μπορούν να το παίξουν τα παιδιά μεταξύ τους (χωρίς τη βοήθεια του εκπαιδευτικού) και να φτιάχνουν τις δικές τους συλλογές.
3. Ακόμα, μπορεί να φτιάχνει ο εκπαιδευτικός μια συλλογή από ζώα και να ζητά από τα παιδιά να φτιάξουν τη δική τους συλλογή με ξύλινα τουβλάκια με την οδηγία: "βάλε τόσα τουβλάκια όσα ήταν τα ζώα που έκρυψα" ή "βάλε τόσα τουβλάκια για να μου δείξεις πόσα ζώα έκρυψα".
4. Αργότερα, μπορείτε να τα ενθαρρύνετε να βρουν αυτά έναν τρόπο για να κρατούν πόντους και να καθορίσουν επιπλέον κανόνες, έτσι ώστε ν αυπάρει νικητής.
Τι κερδίζει το παιδί;
Τα παιδιά χωρίς να χρησιμοποιούν μαθηματικά σύμβολα, εξοικειώνονται με τους μικρούς αριθμούς και την ποσότητα, κάνουν αντιστοίχηση 1-1. Εξοικειώνονται με τον αφαιρετικό χαρακτήρα της αρίθμησης, τόσα τουβλάκια όσα ζώα (πχ 5 ζώα- 5 τουβλάκια). Ο αριθμός δεν είναι ιδιότητα των αντικειμένων, είναι κάτι έξω απο τη φύση τους. Οι "σημειώσεις" της 2η παραλλαγής είναι μια πρόκληση για εσάς και τα παιδιά. Δίνουν μεγαλύτερο βαθμό ελευθερίας και αποτελούν ένα εργαλείο σκέψης, υποστηρίζοντας παράλληλα όλα τα παραπάνω.
Πηγή: Προσαρμογή του εργου των Hutterlocher, Jordan & Levine (1994) της κα Μαρίας Παπανδρέου, στο "Παιχνίδια και μαθηματική σκέψη" όπως δημοσιεύτηκε στο περιοδικό Παράθυρο στην Εκπαίδευση του παιδιού τχ54 (Νοέμβριος- Δεκέμβριος 2008) σελ.270 -273
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου