«Φρένο» στις αυξήσεις διδάκτρων ιδιωτικών σχολείων, φροντιστηρίων μέσης εκπαίδευσης και ξένων γλωσσών μπαίνει από τη νέα σχολική χρονιά.
Το υπουργείο Οικονομίας εισηγήθηκε προχθές, διά στόματος του γενικού γραμματέα Στ. Κομνηνού, πλήρες πάγωμα των διδάκτρων σε όλες τις τάξεις της πρωτοβάθμιας και της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, κάνοντας δεκτό σχετικό αίτημα της ΟΙΕΛΕ.
Αποφασίστηκε ακόμη να δημιουργηθεί παρατηρητήριο για να παρακολουθεί και να ελέγχει τις τιμές στα φροντιστήρια μέσης εκπαίδευσης και στα φροντιστήρια ξένων γλωσσών.
Σε μια εποχή που η εισοδηματική πολιτική προβλέπει μηδενικές αυξήσεις μισθών και περικοπή επιδομάτων, θεωρείται λογικό η κυβέρνηση να επιβάλει πλήρες πάγωμα των διδάκτρων σε όλο το φάσμα της παρεχόμενης ιδιωτικής εκπαίδευσης. Το θέμα θα αντιμετωπιστεί με νομοθετική ρύθμιση, όπως έχει δεσμευτεί άλλωστε προς την ΟΙΕΛΕ ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος του ΠΑΣΟΚ Χρ. Παπουτσής.
Το καθεστώς του προσδιορισμού των διδάκτρων είναι ιδιαιτέρως περίπλοκο όπως φυσικά και ο έλεγχος των αυξήσεων. Κι αυτό γιατί όποιες διατάξεις κι αν θεσπιστούν αφορούν στα βασικά δίδακτρα κι όχι στις λοιπές υπηρεσίες που παρέχουν τα ιδιωτικά σχολεία όπως απογευματινές δραστηριότητες, φύλαξη, μεταφορά μαθητών κ.λπ. οι οποίες εξαιρούνται με αποτέλεσμα οι συνολικές αυξήσεις των διδάκτρων να παραμένουν ανεξέλεγκτες.
Ετσι, μέχρι το 2004, οι αγορανομικές διατάξεις που καθόριζαν κάθε χρόνο τα όρια αυξήσεων στις βασικές τιμές, παραβιάζονταν. Στην πράξη δηλαδή οι γονείς πλήρωναν πολύ μεγαλύτερα ποσά συνολικά για δίδακτρα από αυτά που καθόριζε η πολιτεία.
Γεγονός που γνώριζε και το υπουργείο Ανάπτυξης, το οποίο όμως σήκωνε τα χέρια ψηλά και φυσικά ποτέ δεν επέβαλλε πρόστιμα στα σχολεία που παρανομούσαν αφού ήταν κοινό μυστικό ότι αυτά τηρούσαν μεν τις αγορανομικές διατάξεις αλλά προχωρούσαν από την «πίσω πόρτα» σε αυξήσεις των διδάκτρων.
Για να αντιμετωπιστεί η κατάσταση αυτή, αποφασίστηκε το 2004 η νομοθετική απελευθέρωση των τιμών για τις πρώτες τάξεις κάθε βαθμίδας, δηλαδή το νηπιαγωγείο, την Α' δημοτικού και την Α' γυμνασίου. Ουσιαστικά δηλαδή το υπουργείο απελευθέρωνε τα δίδακτρα παραδεχόμενο την αδυναμία του να ελέγξει ή να πατάξει φαινόμενα αισχροκέρδειας.
Έξι χρόνια μετά την απελευθέρωση, οι τιμές σε όλες τις τάξεις έχουν απελευθερωθεί με την έννοια ότι όλοι οι μαθητές έχουν ολοκληρώσει κάποιο κύκλο εξαετούς εκπαίδευσης, επομένως έχουν περάσει από εισαγωγική τάξη βαθμίδας με απελευθερωμένα δίδακτρα.
Οι μεγαλύτερες αυξήσεις στα δίδακτρα των ιδιωτικών σχολείων σημειώθηκαν την τελευταία τετραετία, που μόνο στην περιφέρεια της Αττικής φτάνουν στο 33% έως 45%. Πιο συγκεκριμένα, από τη σχολική χρονιά 2005-06 μέχρι τη χρονιά 2009-10 οι συνολικές αυξήσεις στις εισαγωγικές τάξεις των ιδιωτικών σχολείων της Αττικής ήταν:
*Για τα νηπιαγωγεία 35,85%.
*Για τα δημοτικά 40,14%.
*Για τα γυμνάσια 33,34%.
Κι ενώ τα δίδακτρα ακολούθησαν τέτοια πορεία ανόδου, οι αμοιβές των ιδιωτικών εκπαιδευτικών έμειναν ουσιαστικά στάσιμες. Ακόμα και το επίδομα των 300 ευρώ που δόθηκε στους δημόσιους εκπαιδευτικούς δεν δόθηκε στους ιδιωτικούς. Σύμφωνα με απόφαση του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους, το επίδομα αυτό αφορούσε μόνο όσους βρίσκονται σε καθεστώς σύμβασης αορίστου χρόνου.
Ενώ όμως στη δημόσια εκπαίδευση η σύμβαση αορίστου χρόνου ξεκινά μετά τα 2 χρόνια υπηρεσίας, στην ιδιωτική εκπαίδευση ξεκινά μετά τα 6 χρόνια. Επομένως, κανένας ιδιωτικός εκπαιδευτικός δεν δικαιούται το επίδομα αφού ύστερα από 6 χρόνια οι αποδοχές του υπερβαίνουν τις απαιτούμενες από το νόμο προϋποθέσεις για τη χορήγηση του επιδόματος.
Παράλληλα όμως με τις αυξήσεις στα δίδακτρα, το ίδιο χρονικό διάστημα, καταγράφηκε αυξανόμενη εισροή μαθητών στα μικρά συνοικιακά σχολεία, γεγονός που αποδεικνύει πως η ιδιωτική εκπαίδευση δεν αποτελεί προνόμιο μόνο των λίγων αλλά απευθύνεται όλο και περισσότερο στη μέση ελληνική οικογένεια που επενδύει σε αυτήν με όποιες θυσίες.
Πηγή : Εισηγήσεις για πάγωμα διδάκτρων, Ελευθεροτυπία, 21/2/2010.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου