Πώς μπορούμε να καταλάβουμε ότι μία/ένας ειδικός (λογοθεραπεύτρια/τής, ειδική/ός παιδαγωγός, εργοθεραπεύτρια/τής, φυσιοθεραπεύτρια/τής) είναι καλή επιλογή για το κωφό παιδί μας;
Παρακάτω παραθέτουμε κάποια σημάδια που μπορούν να θεωρηθούν θετικά στη συμπεριφορά μίας/ενός ειδικού.
- Σέβεται την επιλογή γλώσσας και τρόπου επικοινωνίας που έχει κάνει η οικογένεια και την υποστηρίζει πραγματικά στην πράξη.
- Δεν πιέζει το παιδί να φορέσει τα ακουστικά του βοηθήματα αν αυτό αρνείται, αλλά προσπαθεί να διαπιστώσει για ποιους λόγους μπορεί να συμβαίνει αυτό.
- Δεν εστιάζει μόνο στην ακουστική και γλωσσική ανάπτυξη, αλλά στην ολόπλευρη ανάπτυξη του παιδιού στον γνωστικό, γλωσσικό, κινητικό, συναισθηματικό και κοινωνικό τομέα.
- Είναι πρόθυμος/η να αλλάξει προσέγγιση και να χρησιμοποιήσει νέες στρατηγικές αν διαπιστώσει ότι το παιδί δεν έχει την αναμενόμενη πρόοδο.
- Συνεργάζεται στενά με την οικογένεια, ανταλλάσσοντας απόψεις και πληροφορίες. Δέχεται ότι οι γονείς είναι πολύτιμοι συνεργάτες, «ειδικοί» στο ίδιο τους το παιδί, αφού το ξέρουν καλύτερα από τον καθένα.
- Ακούει προσεκτικά τις ανησυχίες και τις απορίες των μελών της οικογένειας και παρέχει στους γονείς επιστημονικά τεκμηριωμένες πληροφορίες για τα θέματα που τους απασχολούν και τα διλήμματα που αντιμετωπίζουν.
- Επιδιώκει να βρίσκονται οι γονείς μέσα στις συνεδρίες, όπου τους εξηγεί τι κάνει και για ποιο λόγο (με ποιος στόχους), παρουσιάζοντας καλές τεχνικές (σαν μοντέλο) και εξηγώντας τους τι μπορούν να κάνουν στο σπίτι, στα πλαίσια του παιχνιδιού και των καθημερινών ρουτινών, για να ενισχύουν όσα γίνονται κατά τη διάρκεια της παρέμβασης.
- Χρησιμοποιεί κατάλληλα μέσα και υλικά ανάλογα με την ηλικία του παιδιού, έχοντας πάντα σαν γνώμονα όσα το ενδιαφέρουν και του αρέσουν. Στις μικρές ηλικίες δεν απαιτεί από τα παιδιά να κάθονται σε τραπεζάκι κάνοντας φυλλάδια και καρτελάκια, αλλά εκμεταλλεύεται το παιχνίδι και την αυθόρμητη επικοινωνία.
- Ενημερώνει τους γονείς σε τακτά χρονικά διαστήματα για την πρόοδο του παιδιού, το πρόγραμμα που ακολουθεί και τους βραχυχρόνιους και μακροχρόνιους στόχους του. Οι γραπτές αξιολογήσεις του είναι περιεκτικές και προσαρμοσμένες – σε επίπεδο επιστημονικής ορολογίας και λεπτομερειών- στον αποδέκτη τους (γονείς, σχολείο, άλλοι ειδικοί).
- Είναι πάντα πρόθυμος/η να συνεργαστεί με τους υπόλοιπους ειδικούς που απαρτίζουν την ομάδα που υποστηρίζει το παιδί και την οικογένεια.
Ιωάννα Αγγέλου
Ειδική Παιδαγωγός (Παν. Θεσσαλίας)
Νηπιαγωγός (Α.Π.Θ.)
MEd - Μεταπτυχιακό Δίπλωμα στην Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου