Στο άμεσο μέλλον, όλα τα πλοία της ακτοπλοΐας θα πρέπει να εφοδιαστούν με νέα μέσα πρόσβασης και να διαμορφώσουν χώρους βάσει συγκεκριμένων προδιαγραφών για να διευκολύνουν την πρόσβαση ατόμων με αναπηρία, εγκύων και ηλικιωμένων. Αν και πολλά πλοία ήδη διαθέτουν παρόμοιους μηχανισμούς, έως τώρα δεν υπήρχε νομοθετική ρύθμιση που να καθορίζει ειδικές προδιαγραφές και να καθιστά την προσαρμογή υποχρεωτική.
Για αυτόν τον σκοπό, το υπουργείο Ναυτιλίας συντάσσει ένα προεδρικό διάταγμα, έπειτα από διαβούλευση, το οποίο θα υποχρεώνει όλες τις ακτοπλοϊκές εταιρείες να εξοπλίσουν τα πλοία τους με τους απαραίτητους μηχανισμούς για εύκολη πρόσβαση. Τα μέτρα περιλαμβάνουν τη δημιουργία ειδικών χώρων υγιεινής, ασανσέρ για πρόσβαση στα καταστρώματα και ειδικές ράμπες.
Οι απαιτούμενες αλλαγές έχουν ορίζοντα υλοποίησης τρία χρόνια για τα πλοία που βρίσκονται ήδη σε λειτουργία, ενώ τα νέα πλοία που θα ενταχθούν στην ακτοπλοϊκή αγορά θα πρέπει να προσαρμόζονται άμεσα στις νέες προδιαγραφές.
Τα νέα “πράσινα” πλοία που βρίσκονται υπό ναυπήγηση στη χώρα μας θα υπόκεινται επίσης στις ίδιες αυξημένες προδιαγραφές προσβασιμότητας. Το σχέδιο αυτό, με τίτλο «Κανονισμός Ενδιαιτήσεως και Καθορισμού Αριθμού Επιβατών των Επιβατηγών Πλοίων», έχει ήδη προωθηθεί για δεκαπενθήμερη διαβούλευση στους αρμόδιους φορείς.
Η ανάγκη για τέτοια νομοθετική πρωτοβουλία έγινε επείγουσα από το περιστατικό στη βόρεια Ελλάδα, όπου ένα παιδί σε αναπηρικό αμαξίδιο με τη μητέρα του αναγκάστηκαν να περιμένουν στο γκαράζ του πλοίου για να αποβιβαστούν, λόγω έλλειψης κατάλληλης ράμπας. Αυτό το συμβάν φέρνει στο προσκήνιο την ανάγκη για βελτίωση της προσβασιμότητας σε μια χώρα με τόσο αυξημένη νησιωτικότητα και τουριστική κίνηση.
Οι στατιστικές του ΣΕΕΝ δείχνουν ότι η επιβατική κίνηση στην ακτοπλοΐα από τον Ιανουάριο έως το Μάιο του 2024 αυξήθηκε κατά 8.1% συγκριτικά με τον προηγούμενο χρόνο, με τη συνολική κίνηση οχημάτων να αυξάνεται κατά 7.2%. Σύμφωνα με την XRTC Business Consultants Ltd., το καλοκαίρι του 2023, 150 ακτοπλοϊκά πλοία εξυπηρετούσαν καθημερινά 115 νησιά της χώρας, παρέχοντας είτε εσωτερικές είτε διανησιακές συνδέσεις.
Το προεδρικό διάταγμα καθορίζει ότι η κατασκευή και η τοποθέτηση των χώρων που χρησιμοποιούνται ή κινούνται τα άτομα με αναπηρία θα πρέπει να είναι ανάλογη του σκοπού για τον οποίο προορίζονται, ώστε η χρήση τους να είναι ασφαλής και ευχερής για τα άτομα αυτά.
Δεν πρέπει να υπάρχουν κατώφλια ή άλλες προεξοχές στο δάπεδο των χώρων κίνησης των ΑμεΑ. Εάν η απουσία κατωφλίων δεν είναι κατασκευαστικά εφικτή, τότε πρέπει να τοποθετούνται ράμπες με μέγιστη κλίση 5% ή κατάλληλα αναβατόρια.
Η μετακίνηση των ΑμεΑ από κατάστρωμα σε κατάστρωμα πρέπει να γίνεται μόνο μέσω ανελκυστήρων. Το διάταγμα επιβάλλει σε όλα τα πλοία της ακτοπλοΐας, ανεξαρτήτως κατηγορίας, να εξοπλιστούν με κάθετους ανελκυστήρες για την εξυπηρέτηση των ΑμεΑ, οι οποίοι θα πρέπει να εγκατασταθούν από εξουσιοδοτημένες εταιρείες.
Αυτοί οι ανελκυστήρες θα συνδέουν το κύριο κατάστρωμα οχημάτων με τα καταστρώματα όπου βρίσκονται οι κατάλληλοι για ΑμεΑ κοινόχρηστοι χώροι, όπως είναι οι χώροι παραμονής, εστίασης, υγιεινής και θαλαμίσκοι, καθώς και τα ανοιχτά καταστρώματα που διαθέτουν μέσα εγκατάλειψης.
Η ράμπα οχημάτων που οδηγεί στο κύριο κατάστρωμα οχημάτων επιτρέπεται να χρησιμοποιείται από τα ΑμεΑ μόνο όταν συνοδεύονται από όχημα. Πρέπει να διατίθενται τουλάχιστον δύο θέσεις για αυτοκίνητα ΑμεΑ στον χώρο των οχημάτων, με σχετική διεθνή σήμανση κοντά στον ανελκυστήρα.
Το προεδρικό διάταγμα περιλαμβάνει επιπλέον διατάξεις για την ενίσχυση της προσβασιμότητας των ατόμων με αναπηρία στα πλοία. Συγκεκριμένα, προβλέπεται η ύπαρξη μίας θέσης για αμαξίδιο ΑμεΑ με κατάλληλα μέσα ασφάλισης ανά εκατό (100) επιβάτες σε κάθε αίθουσα παραμονής επιβατών, καθώς και δύο θέσεις κατάλληλες για χρήστες αμαξιδίων σε κάθε εστιατόριο του πλοίου.
Τουλάχιστον το 2% των θέσεων για τους επιβάτες πρέπει να είναι προσαρμοσμένες για άτομα με μειωμένη κινητικότητα. Τα γκισέ στον χώρο υποδοχής και στα κυλικεία του πλοίου πρέπει να έχουν ύψος που δεν θα υπερβαίνει τα 90 εκατοστά, προκειμένου να είναι προσβάσιμα από άτομα σε αμαξίδια.
Επίσης, προβλέπεται η διάθεση δίκλινων και τετράκλινων θαλάμων με ειδικούς χώρους υγιεινής που να είναι προσβάσιμοι και από τους συνοδούς των ΑμεΑ, ανάλογα με τη χωρητικότητα και το μέγεθος του πλοίου.
Όλες οι πρόσβασεις, η σηματοδότηση, τα μέσα μετάδοσης αναγγελιών, οι συναγερμοί και οποιαδήποτε άλλα στοιχεία που δεν καλύπτονται άμεσα από το προεδρικό διάταγμα θα πρέπει να είναι σύμφωνα με τις προϋποθέσεις του Εθνικού Σχεδίου Δράσης για τα δικαιώματα των ΑμεΑ. Απαγορεύεται η χρήση κυλιόμενων κλιμάκων ως μέσο πρόσβασης για τα ΑμεΑ, ενισχύοντας την ασφάλεια και την ευκολία της κίνησής τους στο πλοίο.
Πηγή: ergasia.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου