Πέμπτη 27 Ιουνίου 2024

Κάνοντας τα ομαδικά αθλήματα φιλικά για τα άτομα με κώφωση και βαρηκοΐα.

Emily Spreeman 
Η συμμετοχή σε μια αθλητική ομάδα είναι κάτι συναρπαστικό για τους περισσότερους νέους. Ωστόσο, πολλά κωφά παιδιά μπορεί να αντιμετωπίζουν μεγάλες δυσκολίες όσον αφορά την επικοινωνία και τη χρήση της τεχνολογίας ακοής.

Δεν υπάρχει λόγος το παιδί σας να «χάνει» αυτές τις ομαδικές αθλητικές δραστηριότητες επειδή είναι κωφό. Απλές προσαρμογές μπορούν να κάνουν τα ομαδικά αθλήματα προσβάσιμα και να προσφέρουν στο παιδί σας μια εξαιρετική εμπειρία.

Ο γιος του Tony, Harrison (13 ετών) ανέπτυξε αθλητικές δεξιότητες που δεν έχουν οι ακούοντες συμπαίκτες του ακριβώς επειδή ο ίδιος έχει μεγάλου βαθμού βαρηκοϊα/ κώφωση.

Ένα από τα πιο δυνατά σημεία του Harrison είναι ότι «διαβάζει» το παιχνίδι πολύ καλά και αυτό είναι πιθανότατα αποτέλεσμα της απώλειας ακοής του. Πάντα έπρεπε να παρατηρεί προσεκτικά με τα μάτια του όσα συνέβαιναν, πιο προσεκτικά από τους άλλους παίκτες, επειδή δεν μπορούσε να βασιστεί σε όσα άκουγε. Αυτό έγινε η πραγματική του δύναμη – έχει μεγάλο ένστικτο για αυτό που πρόκειται να γίνει και μπορεί να αναγνωρίσει τους κινδύνους στο παιχνίδι πολύ γρήγορα.

Δείτε τι μπορείτε να κάνετε για να βοηθήσετε ένα κωφό παιδί να συμμετέχει σε ομαδικές αθλητικές δραστηριότητες.

Α) Ελέγξτε τον χώρο

Κοιτάξτε τον χώρο όπου διεξάγονται οι προπονήσεις και οι αγώνες για να ελέγξετε τις συνθήκες ακρόασης. Ορισμένοι χώροι μπορεί να έχουν ελαφρώς καλύτερη ακουστική (με λιγότερη ηχώ και λιγότερη φασαρία) .

Β) Γνωρίστε τον προπονητή και τα υπόλοιπα άτομα της ομάδας

Ενημερώστε τον προπονητή εκ των προτέρων ότι το παιδί σας είναι κωφό και εξηγήστε του τι ακριβώς χρειάζεται. Αφιερώστε χρόνο για να συζητήσετε τις καλύτερες μεθόδους επικοινωνίας και εμπλέξτε και το παιδί σας στη συζήτηση. Εάν το παιδί σας χρειάζεται διερμηνέα Νοηματικής Γλώσσας, συζητήστε το πρώτα με τον προπονητή, ώστε να βρείτε λύση.

Ο Phil συζήτησε τις προσαρμογές που χρειαζόταν η κόρη του Jodie (17 ετών), η οποία είναι κωφή, με τους προπονητές της στο ράγκμπι.

«Όλοι οι προπονητές της Jodie ήταν πολύ καλοί μαζί της. Ο πρώτος της προπονητής δεν είχε προπονήσει ποτέ ξανά έναν κωφό παίκτη, αλλά του εξήγησα κάποιες προσαρμογές που μπορούσε να κάνει στην επικοινωνία. Του είπα: εξηγήστε της τι πρέπει να κάνει πρόσωπο με πρόσωπο πριν τη στείλετε στον αγωνιστικό χώρο, μην φωνάζετε οδηγίες στον άνεμο και τη βροχή και επαληθεύετε πάντα ότι έχει καταλάβει αυτά που της είπατε».

Γ) Συζητήστε τα θέματα επικοινωνίας και τεχνολογίας

Ενημερώστε τους προπονητές σχετικά με τους απλούς τρόπους που υπάρχουν για να είναι σίγουροι ότι τα κωφά παιδιά κατανοούν τα πάντα και συμμετέχουν σε όλα.

Τα περισσότερα αθλήματα μπορούν να διδαχθούν με οπτικό τρόπο. Προτείνετε στον προπονητή να χρησιμοποιεί κινήσεις, χειρονομίες και σημαίες αντί για σφυρίγματα ή φωνές.

Όταν ο προπονητής δίνει οδηγίες, ζητήστε του να κοιτάζει το παιδί σας και να ελέγχει ότι καταλάβει όσα λέγονται. Η τοποθέτηση όλων των μελών της ομάδας σε κύκλο βοηθά το κωφό παιδί να επικοινωνεί με όλους αποτελεσματικά.

Εάν το παιδί σας έχει σύστημα για την ενίσχυση του ήχου (σύστημα FM), ζητήστε από τον προπονητή να φοράει το μικρόφωνο ενώ δίνει οδηγίες στην προπόνηση.

Η κόρη της Tracey-Αnne, η Daisy (10) είναι μέλος μιας ποδοσφαιρικής ομάδας και οι προπονητές της φροντίζουν να χρησιμοποιούν την κατάλληλη τεχνολογία και να επικοινωνούν με τρόπο φιλικό στους κωφούς.

«Οι προπονητές της χρησιμοποιούν ένα σύστημα FM ενίσχυσης του ήχου. Φροντίζουν πάντα να ξέρει τι ακριβώς συμβαίνει. Δεν κάνουν νοήματα και δεν έχουμε θέσει ποτέ το θέμα των νοημάτων, αλλά χρησιμοποιούν αυθόρμητα χειρονομίες με όλη την ομάδα».

Δ) Ενθαρρύνετε το παιδί σας να μιλάει για όσα χρειάζεται

Είναι σημαντικό το παιδί σας να αισθάνεται ότι μπορεί να πει στον προπονητή του εάν έχει χάσει κάποια πληροφορία κατά τη διάρκεια των προπονήσεων ή των αγώνων.

Η Jodie (17 ετών) πάντα ενημερώνει τον προπονητή της στο ράγκμπι όταν δεν καταλαβαίνει κάτι.

«Τώρα πια όταν δεν ακούω κάτι, πηγαίνω στον προπονητή μου και του το λέω. Παλιότερα δεν ένιωθα άνετα να κάνω κάτι τέτοιο, αλλά πλέον συνειδητοποιώ ότι αν δεν έχω ακούσει μια πληροφορία/ οδηγία αυτό θα φανεί στο γήπεδο με άσχημο τρόπο».

Η Tracy-anne, μαμά της Daisy (10 ετών), είδε την αυτοπεποίθηση που έδωσε το ποδόσφαιρο στην κόρη της.

«Όταν είναι στο γήπεδο ποδοσφαίρου αισθάνεται ότι είναι ίση με τους άλλους, ξέρει ότι είναι τόσο καλή όσο και οι άλλοι. Νομίζω ότι αισθάνεται ότι έχει κάτι να αποδείξει, οπότε προσπαθεί πάντα λίγο πιο σκληρά».

Ε) Βρείτε μικρότερους συλλόγους ή ομάδες

Το παιδί σας μπορεί να επωφεληθεί από την συμμετοχή του σε μια μικρότερη ομάδα. Μπορεί επίσης να αισθάνεται πιο άνετα όταν συμμετέχουν σε μια ομάδα με φίλους ή παιδιά που γνωρίζει και ξέρουν ότι είναι κωφό.

ΣΤ) Αθλητισμός και τεχνολογία ακοής

Εάν το παιδί σας ενδιαφέρεται για ένα άθλημα επαφής, όπως το ράγκμπι, μπορεί να ανησυχείτε μήπως καταστραφεί το κοχλιακό εμφύτευμά του ή τα ακουστικά βαρηκοΐας. Μιλήστε με τον ακουολόγο σας ή έναν ειδικό. Θα σας ενημερώσουν εάν υπάρχει εξειδικευμένος εξοπλισμός ή ορισμένα είδη κρανών που θα επιτρέψουν στο παιδί σας να συμμετέχει φορώντας το ακουστικό βοήθημα χωρίς να το θέτει σε κίνδυνο.

Εάν το παιδί σας πρέπει να βγάζει το ακουστικό βαρηκοΐας ή το κοχλιακό εμφύτευμά του κατά τη διάρκεια της προπόνησης/ του αγώνα, ο προπονητής θα πρέπει να του δίνει τις βασικές πληροφορίες/ οδηγίες/ επεξηγήσεις στην αρχή, πριν το βγάλει.

Ο Χάρισον (13 ετών) είχε προβλήματα με τα ακουστικά του όταν έπαιζε ποδόσφαιρο, αλλά τώρα έχει αδιάβροχα.

«Φοράω τα ακουστικά μου για να παίζω, αλλά το παλιό μου σετ δεν ήταν αδιάβροχο. Όταν έβρεχε, έκλειναν και δεν άκουγα τίποτα. Έμαθα να διαβάζω τη γλώσσα του σώματος των προπονητών και άλλων παικτών και εξακολουθώ να το κάνω ακόμα και τώρα, μολονότι πλέον φοράω αδιάβροχα ακουστικά. Βρήκα ότι αυτή η τεχνική με βοηθάει πάρα πολύ όταν φυσάει».

Με πληροφορίες από τη National Deaf Children’s Society

Ιωάννα Αγγέλου
Ειδική Παιδαγωγός (Παν. Θεσσαλίας)
Νηπιαγωγός (Α.Π.Θ.)
MEd - Μεταπτυχιακό Δίπλωμα στην Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου