Τα δεκατριάχρονα παιδιά έχουν καλύτερες σχέσεις με τους γονείς τους αλλά λιγότερους φίλους από ό,τι πριν από μια δεκαετία, σύμφωνα με έρευνα του Ινστιτούτου Οικονομικών και Κοινωνικών Ερευνών (Ιρλανδία)
Η έκθεση που βασίζεται σε δεδομένα από τη μελέτη Growing Up in Ireland, συγκρίνει 13χρονα παιδιά το 2011 και το 2012 με την ίδια ηλικιακή ομάδα το 2021 και το 2022.
Εξετάζει πώς έχουν αλλάξει οι ζωές της ηλικιακής ομάδας κατά τη διάρκεια της δεκαετίας όσον αφορά τις σχέσεις τους με την οικογένεια και τους φίλους, τις καθημερινές τους δραστηριότητες και τις σχολικές τους εμπειρίες.
Οι νέοι αναφέρουν ότι έχουν μικρότερες ομάδες φίλων από ό,τι στο παρελθόν - το 53% έχει τρεις ή λιγότερους στενούς φίλους σε σύγκριση με το 41% δέκα χρόνια πριν.
Επιπλέον, οι μητέρες είναι πιο πιθανό να αναφέρουν ότι τα 13χρονα παιδιά έχουν προβλήματα αλληλεπίδρασης με συνομήλικά τους.
Παρατηρήθηκε αύξηση της εβδομαδιαίας ενασχόλησης με οργανωμένα αθλήματα (από 65% σε 70%) και μείωση του ποσοστού των 13χρονων που έχουν πολύ χαμηλά επίπεδα ενασχόλησης με βαριά και ελαφριά άσκηση.
Η εμπλοκή τους σε πολιτιστικές δραστηριότητες (όπως το θέατρο και ο χορός) είναι σταθερή, με πάνω από το ένα τρίτο των νέων να συμμετέχουν σε αυτές.
Υπάρχουν ενδείξεις ότι ένας σημαντικός αριθμός νέων ανθρώπων διαβάζει σπάνια για ευχαρίστηση. Σχεδόν τα μισά (48%) αγόρια από την εργατική τάξη ή ανέργων λένε ότι διαβάζουν λιγότερο από μία φορά την εβδομάδα ή ποτέ.
Δεν αποτελεί έκπληξη το γεγονός ότι υπήρξε μια μετατόπιση από τα παραδοσιακά μέσα (όπως η παρακολούθηση τηλεόρασης, αλλά και η αναπαραγωγή βιντεοπαιχνιδιών/υπολογιστών) προς τον χρόνο οθόνης σε διαφορετικό Μέσο (κινητό τηλέφωνο ή άλλη συσκευή).
Τα υψηλά επίπεδα χρόνου οθόνης συνδέονται γενικά με λιγότερη συμμετοχή σε αθλητικές και πολιτιστικές δραστηριότητες.
Η ομάδα νέων. που συμμετείχε πρόσφατα στην έρευνα, είχε βιώσει μεταρρύθμιση του κύκλου κατώτερης ηλικίας καθώς και μια αλλαγή στις προσεγγίσεις στη διδασκαλία και τη μάθηση τόσο στην πρωτοβάθμια όσο και στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση.
Αυτό αντικατοπτρίστηκε στα βελτιωμένα επίπεδα ενδιαφέροντος για τα Αγγλικά (44% έως 51%), τα Μαθηματικά (32% έως 42%) και τις Επιστήμες (60% έως 68%), σύμφωνα με την έκθεση.
Ωστόσο, αυτό δεν μεταφράστηκε σε βελτιωμένη στάση απέναντι στο σχολείο.
Αντίθετα, έχει μειωθεί το ποσοστό των κοριτσιών που δηλώνουν ότι τους αρέσει πολύ το σχολείο (από 35% σε 24%), το οποίο σύμφωνα με το Ινστιτούτο Οικονομικών και Κοινωνικών Ερευνών σχετίζεται τουλάχιστον εν μέρει με «αυξημένες συναισθηματικές δυσκολίες» με την πάροδο του χρόνου μεταξύ των κοριτσιών.
Κατά τη διάρκεια της δεκαετίας, οι μητέρες και οι πατέρες ανέφεραν πολύ χαμηλότερα επίπεδα σύγκρουσης με τα έφηβα παιδιά τους.
Οι γονείς σήμερα είναι πιο πιθανό να εξηγήσουν στα 13χρονα παιδιά τους τι έκαναν λάθος αντί να χρησιμοποιούν τιμωρητικές προσεγγίσεις όπως τιμωρίες ή φωνές στα παιδιά τους.
Η έκθεση εξετάζει τις επιπτώσεις της πολιτικής για τα ευρήματα και σημειώνει ότι, ενώ υπήρξε γενική βελτίωση σε πολλούς τομείς, τα ευρήματα υπογραμμίζουν τις «επίμονες διαφορές» στη ζωή των διαφορετικών ομάδων εφήβων.
Η οικονομική πίεση συνεχίζει να συνδέεται με μεγαλύτερη σύγκρουση γονέα-παιδιού.
Αυτό ενισχύει την ανάγκη στόχευσης επαρκών επιπέδων εισοδηματικής στήριξης προς τις οικογένειες με παιδιά για τη μείωση των συγκρούσεων και τη βελτίωση της ευημερίας σύμφωνα με το Ινστιτούτο Οικονομικών και Κοινωνικών Ερευνών.
Σημειώνει ότι οι νέοι από πιο μειονεκτικά περιβάλλοντα είναι λιγότερο πιθανό να συμμετάσχουν σε διάφορες εξωσχολικές δραστηριότητες, όπως ο αθλητισμός και άλλες μορφές βαριάς άσκησης, η πολιτιστική ενασχόληση και η ανάγνωση.
Αυτό το πρότυπο είναι πιθανό να συμβάλει σε ένα συνεχές κοινωνικό χάσμα στα γνωστικά και σωματικά αποτελέσματα μεταξύ των εφήβων.
Έντονες διαφορές φύλου
Το Ινστιτούτο Οικονομικών και Κοινωνικών Ερευνών σημειώνει επίσης ότι υπάρχουν έντονες διαφορές μεταξύ των φύλων στις ζωές των νέων, με τα κορίτσια να συμμετέχουν περισσότερο σε πολιτιστικές δραστηριότητες και το διάβασμα και τα αγόρια να ασχολούνται πιθανότερα με τον αθλητισμό και την έντονη σωματική άσκηση.
Προηγούμενη έρευνα υποδηλώνει ότι αυτά τα έμφυλα πρότυπα αναδύονται νωρίς και τα περιβάλλοντα εντός και εκτός σχολείου θα πρέπει να επιδιώκουν να παρέχουν σε όλους τους νέους πρόσβαση σε μια σειρά δραστηριοτήτων από τα πρώτα κιόλας χρόνια τους.
Η στάση των φύλων στα σχολικά μαθήματα είναι εμφανής, με τα κορίτσια να είναι πιο θετικά στα μαθήματα που βασίζονται στη γλώσσα και τα αγόρια πιο θετικά στα Μαθηματικά και τις Φυσικές Επιστήμες.
Σημειώνει ότι το χάσμα των φύλων στις στάσεις για τα Μαθηματικά και τις Φυσικές Επιστήμες, οι οποίες διευρύνθηκαν με την πάροδο του χρόνου, είναι «ένα θέμα που απασχολεί την πολιτική».
Η συγγραφέας της έκθεσης Δρ Έμερ Σμιθ επεσήμανε ότι ενώ τα ευρήματα των σχέσεων καλύτερης ποιότητας μεταξύ των εφήβων και των γονιών τους, με λιγότερες συγκρούσεις και μεγαλύτερη συζήτηση είναι πολύ ενθαρρυντικά, οι οικονομικές πιέσεις συνεχίζουν να αποτελούν πηγή προστριβών στις οικογένειες.
«Επιπλέον, οι νέοι από πιο μειονεκτικά περιβάλλοντα είναι λιγότερο πιθανό να λάβουν μέρος σε είδη εξωσχολικών δραστηριοτήτων (όπως η έντονη άσκηση και η πολιτιστική ενασχόληση) που ενισχύουν την ανάπτυξή τους, υπογραμμίζοντας την ανάγκη για επιδοτούμενες δραστηριότητες στις κοινότητες και την υποστήριξη τα σχολεία να παρέχουν πρόσβαση σε μια σειρά από εξωσχολικές επιλογές», είπε.
Ο Υπουργός για τα παιδιά, την ισότητα, την αναπηρία, την ένταξη και τη νεολαία (σημ. στην Ιρλανδία), Ρόντερικ Ο'γκόρμαν εξέφρασε την ελπίδα ότι οι πληροφορίες που περιέχονται στην έκθεση θα επηρεάσουν και επικαιροποιήσουν τη χάραξη πολιτικής σε ολόκληρη την κυβέρνηση.
Σημείωσε ότι η έκθεση υπογράμμισε τη σημασία της σωματικής άσκησης για τους νέους, τις επιπτώσεις των περιορισμών της πανδημίας, καθώς και τον αντίκτυπο του χρόνου οθόνης στην ψυχοκοινωνική τους ανάπτυξη.
Απόδοση του άρθρου Young teens have fewer friends than a decade ago - ESRI
Ευλαμπία Αγγέλου
Διερμηνέας Ελληνικής Νοηματικής Γλώσσας
Ανεξάρτητη Ερευνήτρια
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου