Τρίτη 9 Απριλίου 2024

Βιβλιοπαρουσίαση: Children, Deafness, and Deaf Cultures in Popular Media

“the lives of deaf people seem to be invisible to the general population, and, … the field of literary studies is largely silent about representations of deafness and deaf lives in all genres of literature” Donna McDonald

Το βιβλίο “Children, Deafness, and Deaf Cultures in Popular Media” σε επιμέλεια των John Stevens και Vivian Yenika- Agbaw εξετάζει πώς τα δημιουργικά έργα απεικονίζουν τη σημασία να είσαι κωφό ή βαρήκοο παιδί στον σύγχρονο κόσμο. Σε αυτή τη συλλογή κριτικών δοκιμίων, οι μελετήτριες και οι μελετητές αναλύουν έργα που καλύπτουν ένα ευρύ θεματικό φάσμα: μεγαλώνοντας κωφά παιδιά σε έναν κόσμο ακουόντων, τα στίγματα που συνδέονται με την κώφωση, διαφορετικοί (και συχνά αντιπαλόμενοι) τρόποι επικοινωνίας, φιλία και διακρίσεις, εντάσεις μεταξύ των γενεών μεταξύ των κωφών και ακουόντων μελών της οικογένειας, και τις επιπλοκές της εγκαθίδρυσης της ταυτότητας του εαυτού σε όλο και πιο περίπλοκες κοινωνίες. Οι συντελεστές εξερευνούν τα περισσότερα από τα κύρια είδη της παιδικής λογοτεχνίας και του κινηματογράφου, συμπεριλαμβανομένης της ρεαλιστικής φαντασίας, ιδιαίτερα των μυθιστορημάτων για νέους, καθώς και των έργων που χρησιμοποιούν επιδέξια το χιούμορ και την παρωδία. Επιπλέον, οι μελετητές θεωρούν την εκφραστική δύναμη των πολυτροπικών μορφών όπως το graphic novel και το φιλμ να απεικονίζουν την εμπειρία από την οπτική γωνία των παιδιών.

Στα κείμενα του βιβλίου, κεντρική είναι η αναπαράσταση της οπτικής γωνίας των παιδικών χαρακτήρων, καθώς και η σχέση της κώφωσης με τη διαφορετικότητα και την κοινωνική δικαιοσύνη. Η οπτική του παιδιού υποστηρίζει μια λεπτή υπεράσπιση μιας ευρύτερης κατανόησης των πολλαπλών τρόπων να είναι κωφά και της ικανότητας των κωφών παιδιών να δίνουν νόημα στις μοναδικές τους εμπειρίες, ειδικά καθώς βρίσκονται να κινούνται μεταξύ κοινοτήτων ακούντων και κωφών. Τα δοκίμια επισημαίνουν στα άτομα που μελετούν την παιδική λογοτεχνία, καθώς και το αναγνωστικό κοινό, για τις πολλές αναπαραστάσεις της κώφωσης που, όπως και η ίδια η κώφωση, διαπερνούν όλους τους πολιτισμούς και δεν περιορίζονται σε συγκεκριμένες φυλετικές ή κοινωνικοπολιτιστικές ομάδες.

Όπως γίνεται αντιληπτό, οι αναπαραστάσεις κωφών χαρακτήρων, ποικίλουν από κείμενα που εξακολουθούν να δομούν τους χαρακτήρες μέσα από το πρίσμα του ιατρικού μοντέλου προβάλλοντας μια παθολογική οπτική μέχρι και κείμενα που παρουσιάζουν μια ισορροπημένη οπτική που λαμβάνει υπόψη το παιδί ως ολότητα, δηλαδή ως μια περίπλοκη ανθρώπινη ύπαρξη. Κατά κανόνα, τα αφηγήματα επικεντρώνονται στις εμπειρίες του παιδιού, ανεξάρτητα από το εάν είναι θετικές ή αρνητικές. Κάποια κείμενα παρουσιάζουν ουσιαστικά τις ιστορίες κωφών χαρακτήρων, ενώ άλλα απλά τους αντικειμενικοποιούν, ιδίως όταν πρόκειται για κείμενα που αντανακλούν συγκεκριμένο ιστορικό ή πολιτισμικό περιεχόμενο. Αυτές οι αφηγήσεις είναι επικεντρωμένες στις αγωνιώδεις προσπάθειες του ατόμου να βρει τον εαυτό του, να κατορθώσει να ενταχθεί και να ανήκει σε μία συγκεκριμένη κοινότητα/ ομάδα που το ενδιαφέρει και να αναγνωριστεί το ανθρώπινο στοιχείο του, ανεξάρτητα από το ότι είναι παιδί που τυγχάνει να είναι κωφό. Οι χαρακτήρες εντοπίζονται σε ιδιωτικά και οικιακά περιβάλλοντα, αλλά και σε δημόσια (πχ το σχολείο), όπου είναι πιθανότερο να συναντήσουν τις επικρατούσες, συνήθως αρνητικές κοινωνικές συμπεριφορές απέναντι στα κωφά άτομα.

Το βιβλίο δομείται σε τρεις βασικές κατηγορίες: Το πρώτο μέρος που αφορά στις αφηγήσεις της κώφωσης, το δεύτερο που συγκεντρώνει τα κείμενα σχετικά με τις κουλτούρες κωφών σε οπτικά κείμενα και το τρίτο με μελέτες που αναφέρονται στην κώφωση και την πολιτισμική διαφορά.

Σε αυτόν τον τόμο μπορείτε να διαβάσετε κείμενα των Cynthia Neese Bailes, Nina Batt, Lijun Bi, Hélène Charderon, Stuart Ching, Helene Ehriander, Xiangshu Fang, Sara Kersten-Parish, Helen Kilpatrick, Jessica Kirkness, Sung-Ae Lee, Jann Pataray-Ching, Sishelampsonill, John Stephens, Corinne Walsh, Nerida Wayland και Vivian Yenika-Agbaw

Προτείνουμε ανεπιφύλακτα να αναζητήσετε το βιβλίο εάν ασχολείστε (και όχι μόνο) με τις κοινότητες των κωφών, την εκπαίδευση κωφών παιδιών, την παιδική λογοτεχνία, σπουδές αναπηρίας ή σπουδές παιδικής ηλικίας και την αφήγηση. 

Children, Deafness, and Deaf Cultures in Popular Media
John Stevens, Vivian Yenika- Agbaw (eds.)
University Press of Mississippi/Jackson, 2023


Ευλαμπία Αγγέλου
Διερμηνέας Ελληνικής Νοηματικής Γλώσσας
Ανεξάρτητη Ερευνήτρια

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου