Οταν πριν από δύο χρόνια η Ιφιγένεια Θεοχαρίδη, σχολική ψυχολόγος-θεατρολόγος με εξειδίκευση στην ειδική αγωγή και τις διαταραχές άγχους, μάθαινε ότι στην Α΄ φάση τοποθέτησης των αναπληρωτών δασκάλων στα σχολεία δεν θα δίδασκε πια στην Αθήνα, αλλά στην τελευταία της επιλογή, την Κόρινθο, το μόνο που δεν περίμενε ήταν πως θα βρισκόταν σε μια από τις φωτεινές εκπαιδευτικές νησίδες στην Ελλάδα.
Οπως λέει η ίδια στην «Κ», από την πρώτη κιόλας ημέρα στο ειδικό σχολείο Κορίνθου κατάλαβε ότι είχε βρεθεί σε ένα σχολείο – μικρή όαση, το οποίο δείχνει έμπρακτα τον δρόμο για τη συμπερίληψη αλλά και την αλληλεγγύη.Η κ. Θεοχαρίδη μπήκε αμέσως στο κλίμα με το οποίο εργάζονται οι εκπαιδευτικοί του εν λόγω σχολείου τα τελευταία τρία χρόνια. Αντιμέτωποι όπως όλοι με τις ελλείψεις στο δημόσιο εκπαιδευτικό σύστημα, αποφάσισαν να κινητοποιήσουν όλη την κοινωνία της Κορίνθου για να αποκτήσει το σχολείο ένα πρόσωπο σύγχρονο και φωτεινό.
Το προφίλ του σχολείου και των μαθητών
Το σχολείο λειτουργεί από το 2004 και σε αυτό φοιτούν 50 μαθητές από όλο τον νομό Κορινθίας. Διδάσκουν 11 δάσκαλοι, όμως μόνο τρεις είναι μόνιμοι: η διευθύντρια, μια φυσικοθεραπεύτρια και μια λογοθεραπεύτρια. Οι υπόλοιποι, δύο φυσιοθεραπευτές, δύο εργοθεραπευτές, δύο ψυχολόγοι και δύο λογοθεραπευτές, είναι αναπληρωτές.
Από τους 50 μαθητές οι 32 είναι εγγεγραμμένοι στο ολοήμερο τμήμα, γεγονός που αντικατοπτρίζει τη μεγάλη ανάγκη των οικογενειών να παραμένουν τα παιδιά τους σε ένα περιβάλλον γόνιμο και υποστηρικτικό.
«Το 90% των μαθητών τοποθετείται στο φάσμα του αυτισμού. Το 80% των οικογενειών των παιδιών είναι κοινωνικά ευάλωτες», εξηγεί η κ. Θεοχαρίδη και συνεχίζει: «Για τις περισσότερες υπάρχει ζήτημα επιβίωσης, δεν έχουν τη δυνατότητα να στείλουν φαγητό μαζί με τα παιδιά τους στο σχολείο. Πέρα όμως από την αδυναμία κάλυψης των βασικών αναγκών, ορισμένοι από τους γονείς έχουν παθολογικά προβλήματα. Κάποιοι –ένα μικρό ποσοστό– έχουν νοητική υστέρηση και άλλοι έχουν διαγνωστεί με ψυχιατρική πάθηση».
Κομμωτήριο, κολυμβητήριο και εικονική ποδηλασία
Οι κτιριακές υποδομές είναι σε άριστη κατάσταση αφού χάρη στις τοπικές επιχειρήσεις και τις προσφορές των ιδιωτών, πέρυσι το σχολείο βάφτηκε με ζωηρά και φωτεινά χρώματα ενώ απέκτησε και νέο προαύλιο χώρο.
Ενα τοπικό μαγειρείο εξασφαλίζει στους μαθητές δωρεάν γεύματα. Το πρωινό και το δεκατιανό το αναλαμβάνει ένας από τους φούρνους της γειτονιάς. Μωρομάντιλα, αντισηπτικά και πάνες –καθώς τα περισσότερα παιδιά του σχολείου δεν μπορούν να αυτοεξυπηρετηθούν– όπως και χαρτικά και γραφική ύλη προσφέρονται από τοπικές επιχειρήσεις.
«Προγράμματα όπως η θεραπευτική κολύμβηση και η θεραπευτική ιππασία παρέχονται στο 50% του κόστους τους, το οποίο καλύπτεται επίσης από χορηγίες. Οι μαθητές δέχονται ακόμα τις εξαιρετικά βοηθητικές υπηρεσίες του clinical pilates και της εικονικής ποδηλασίας» περιγράφει η κ. Θεοχαρίδη.
Και εκτός από τις παραπάνω «πολυτέλειες» για τον μέσο όρο των ειδικών σχολείων στην Ελλάδα, οι μαθητές εδώ συμμετέχουν και σε πολλές εκδρομές. Τα ΚΤΕΛ Κορινθίας μετακινούν αφιλοκερδώς τα παιδιά στις επισκέψεις τους σε μουσεία, θέατρα και εκπαιδευτικούς χώρους. Το σχολείο έχει μεριμνήσει και για δωρεάν θέρμανση, αφού η ανάγκη για τρεις τόνους πετρελαίου τον χρόνο δεν μπορεί να καλυφθεί από τον τακτικό προϋπολογισμό.
Μεγάλη σημασία δίνεται και στις συνεργασίες με άλλα σχολεία όπως και στις συμμετοχές σε ευρωπαϊκά προγράμματα. Μια ημέρα με καλοκαιρία οι 50 μαθητές επισκέφτηκαν το 14ο Δημοτικό σχολείο Κορίνθου στο πλαίσιο του προγράμματος «Φιλαναγνωσία και αποδοχή διαφορετικότητας». Τα παιδιά του ειδικού σχολείου εξασκήθηκαν στο πιάνο και άκουσαν τους συμμαθητές τους από το τυπικό σχολείο να τραγουδούν και να παίζουν μουσικά όργανα.
Ολες αυτές οι προσπάθειες έχουν αναγνωριστεί και επιβραβευθεί. Ενα παράδειγμα είναι το ασημένιο βραβείο στον τομέα καινοτομίας στη διοργάνωση Education Leaders Awards για το πρόγραμμα της εικονικής ποδηλασίας. Πρόκειται μάλιστα για παγκόσμια πρώτη εφαρμογή του προγράμματος σε μαθητές ΑΜΕΑ με τη χρήση εικονικής πλατφόρμας.
Το ενδιαφέρον είναι πως εκτός από τις εκπαιδευτικές δράσεις, το σχολείο έχει φροντίσει και για τις πιο μικρές αλλά σημαντικές στιγμές μέσα στην καθημερινότητα των παιδιών.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η επίσκεψη στο κομμωτήριο της πόλης. «Δεν πρόκειται για ένα απλό κούρεμα» λέει μια από τις δασκάλες και εξηγεί: «Τα παιδιά γνωρίζουν με αυτόν τον τρόπο τα μαγαζιά της πόλης, κοινωνικοποιούνται και μαθαίνουν βιωματικά πόσο σημαντική είναι η φροντίδα του εαυτού μας».
Ενθουσιασμένα έμειναν και από τις επισκέψεις σε μια σοκολατοποιία της Κορίνθου και στην Πυροσβεστική Υπηρεσία της πόλης, αλλά και από το καλοκαιρινό πάρτι γενεθλίων που έκανε ένας από τους μαθητές σε παραλία της περιοχής.
Οι ελλείψεις
Παρ’ όλα αυτά, από το σχολείο λείπουν τέσσερις αίθουσες για πιο ειδικά μαθήματα, ενώ δεν υπάρχει αίθουσα εκδηλώσεων. Οι εργοθεραπευτές εργάζονται σε container ενώ το γραφείο της νοσηλεύτριας βρίσκεται σε διάδρομο. Λείπει ακόμα ο χώρος για ένα εξοπλισμένο ιατρείο.
«Η υποχρηματοδότηση στα δημόσια σχολεία αφορά ακόμη πιο έντονα τα Ειδικά Σχολεία καθώς δεν καλύπτονται οι ιδιαίτερες ανάγκες σε σύγχρονα επιστημονικά, τεχνολογικά και παιδαγωγικά εργαλεία που χρειαζόμαστε για να κάνουμε τις ενδεδειγμένες παρεμβάσεις», επισημαίνει η κ. Θεοχαρίδη.
«Πέρυσι, το σχολείο εξοπλίστηκε πλήρως με υπολογιστές και τάμπλετ από το υπουργείο Παιδείας. Παρ’ όλα αυτά, δεν έχει προβλεφθεί η συντήρηση του εξοπλισμού. Με οξυμένο το διαχρονικό πρόβλημα των ελλείψεων, έχουμε καταφύγει στη μοναδική διαθέσιμη επιλογή της διαρκούς αναζήτησης δωρεών».
«Χωρίς πόρους από το κράτος και χωρίς την αποδοχή από το συντηρητικό κοινωνικό σώμα, η συμπερίληψη παρέμενε για πολλά χρόνια και ειδικά για τους γονείς των παιδιών με ειδικές ανάγκες, μια άγνωστη λέξη» λέει στην «Κ» η διευθύντρια του σχολείου Παναγιώτα Τσάκωνα, προσθέτοντας πως «είμαστε υπερήφανοι που το σχολείο μας έχει γίνει το κέντρο της πόλης μας. Ολοι μας γνωρίζουν και μας αγαπούν. Ο στόχος είναι να πέσουν τα κάγκελα που μας χωρίζουν από το διπλανό σχολείο και να γίνει πραγματικότητα η συμπερίληψη και το “ένα σχολείο για όλους”».
Δήμητρα Τριανταφύλλου
Πηγή: Καθημερινή
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου