Τα 8.000 «αγγίζουν» τα οργανικά και λειτουργικά κενά στην ειδική εκπαίδευση σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία του υπουργείου Παιδείας!
Αυτό είναι ένα από τα στατιστικά στοιχεία που παρουσιάστηκαν πριν από λίγες ημέρες σε σύσκεψη για το συντονισμό δράσεων πάνω στο ζήτημα της ειδικής αγωγής, από τις Ενώσεις Γονέων Ανατολικής Θεσσαλονίκης, από ΔΣ Συλλόγων Γονέων και Κηδεμόνων αλλά και μεμονωμένους γονείς.
Σε αυτή τη σύσκεψη μια από τις Ενώσεις που συμμετείχαν ήταν και των Συλλόγων Γονέων Μαθητών Καλαμαριάς. «Είναι μεγάλη ανάγκη να μιλήσουμε και να δράσουμε» σε ό,τι αφορά την ειδική αγωγή, τόνισε στο TheOpinion η πρόεδρος της Ένωσης, Ελένη Μαυροπούλου.
Η κα Μαυροπούλου έκανε λόγο για παιδιά που αντιμετωπίζονται ως «δεύτερης κατηγορίας», «ειδικά μετά το επικείμενο κλείσιμο των τριών σχολείων στην Πυλαία». Όπως σημείωσε η ίδια, υπάρχουν μαθητές που κάνουν 2 με 2,5 ώρες στον δρόμο, προκειμένου να πάνε σχολείο καθώς δεν υπάρχει ένα στη γειτονιά ή στον δήμο τους. Για παράδειγμα, όπως μας αποκάλυψε, υπάρχουν μαθητές που μεταφέρονται από την Καλαμαριά στην Κερασιά για να παρακολουθήσουν το μάθημα τους και να ασκήσουν το δικαίωμά τους στην εκπαίδευση!
Η αύξηση των περιστατικών
Τα τελευταία χρόνια, λέει η Ελένη Μαυροπούλου, οι γνωματεύσεις και τα περιστατικά που χρήζουν ειδικής αγωγής ή παράλληλης στήριξης αυξάνονται, χωρίς ωστόσο αυτό να σημαίνει ότι καλύπτονται οι ανάγκες σε εκπαιδευτικούς.
«Δε μπορεί να αλλάζει ο ειδικός παιδαγωγός κάθε χρόνο αν κάποια παιδιά είναι “τυχερά” και έχουν έναν τέτοιο στο σχολείο τους», υπογραμμίζει η ίδια, τονίζοντας ότι ενώ δημιουργούνται ρουτίνες, που σε ορισμένες περιπτώσεις είναι αναγκαίες, αυτές αλλάζουν χρονιά με τη χρονιά, κάνοντας τα παιδιά να βιώνουν μια αστάθεια.
«Το υπουργείο αντί να υποστηρίζει τα παιδιά και τις οικογένειές τους, μειώνει τις δαπάνες και ρίχνει την ευθύνη στο γονιό», λέει η ίδια, σημειώνοντας ότι αρκετοί αναγκάζονται να στραφούν στην ιδιωτική εκπαίδευση, κάτι που δεν είναι όμως δεδομένο για όλους μιας και μιλάμε για «μεγάλη» φτώχεια.
Σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσίασε η πρόεδρος της Ένωσης Συλλόγων Γονέων Μαθητών Καλαμαριάς, τα άτομα με αναπηρία αφορούν στο 16% του συνολικού πληθυσμού με αυξητική τάση. Τα άτομα με αναπηρία και οι οικογένειές τους αναδεικνύονται με διαφορά οι φτωχότεροι μεταξύ των φτωχών, σε επίπεδο εισοδήματος, υλικών συνθηκών διαβίωσης και συμμετοχής στην εργασία. Στο μέσο όρο της ΕΕ εργάζεται μόλις το 45% των αναπήρων, στην Ελλάδα το ποσοστό είναι στο 36%, και αμείβονται με χαμηλότερους μισθούς.
Τι δείχνουν τα στοιχεία
Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία του 2020, οι μαθητές με αναπηρία ή/και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες που φοιτούν στα γενικά σχολεία στην Κεντρική Μακεδονία είναι σχεδόν 14.400 και αποτελούν το 88% του συνόλου των μαθητών με αναπηρία ή/και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες.
Από αυτούς:
- Το 38,9% έχει υποστήριξη από τον εκπαιδευτικό της τάξης.
- Το 44,0% έχει υποστήριξη σε τμήματα ένταξης (ΤΕ) με κοινό και εξειδικευμένο πρόγραμμα (και ένα 1,4% έχει υποστήριξη σε ΤΕ με διευρυμένο ωράριο).
- Το 9,5% έχει υποστήριξη με παράλληλη στήριξη (ΠΣ).
- Επίσης, το 2,4% δέχεται υποστήριξη με Σχολικό Νοσηλευτή, το 1,8% από Ειδικό Βοηθητικό Προσωπικό (ΕΒΠ), το 1,5% από ειδικό βοηθό που διαθέτει η οικογένεια. Και υπάρχει και ένα 0,5% που έχει κατ’ οίκον διδασκαλία.
- Επίσης η αναλογία μαθητών ανά ΤΕ είναι 8,8 μαθ/ΤΕ στην πρωτοβάθμια και 16 μαθ/ΤΕ στη δευτεροβάθμια. Ενώ η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας βρίσκεται στο μέσο της κατάταξης – μεταξύ των 13 Περιφερειών της χώρας – σε ό,τι αφορά το ποσοστό των μαθητών που λαμβάνουν υποστήριξη με ΠΣ και στο μέγεθος των ΤΕ.
«Να τονίσουμε εδώ ότι ενώ οι ανάγκες είναι πολλαπλάσιες και ενώ έχει προταθεί η ίδρυση ΤΕ και με απόφαση Δημοτικών Συμβουλίων στην περιοχή, αυτά δεν έχουν λειτουργήσει ποτέ. Επίσης, 10άδες ΤΕ σε όλη την Κεν. Μακεδονία δεν έχουν ακόμα λειτουργήσει, γιατί δεν έχει προσληφθεί ο απαιτούμενος αριθμός εκπαιδευτικών. Οπως συμβαίνει και με την ΠΣ. Πολλά παιδιά και πέρσι και φέτος δεν δέχτηκαν και δεν θα δεχτούν καμία υποστήριξη ενώ το έχουν ανάγκη. Πέρσι οι εγκρίσεις είχαν φτάσει μόλις στο 65%», ανέφερε η κα Μαυροπούλου στη συνάντηση.
«Εκτιμούμε ότι η κατάσταση θα χειροτερέψει με βάση την κατεύθυνση του Υπ. Παιδείας να βγαίνουν διαγνώσεις από τα ΚΕΔΑΣΥ όχι με βάση την αναλογία 1 μαθητή προς 1 εκπαιδευτικό, αλλά 1 εκπαιδευτικός προς 2 ή 3 μαθητές. Πέρσι που δεν είχε δοθεί αυτή η κατεύθυνση, μόλις τα μισά παιδιά είχαν το δικό τους εκπαιδευτικό ΠΣ. Τα άλλο μισά τον “μοιράζονταν”, συν τα κενά που υπήρχαν. Έτσι “κρύβονται” οι πραγματικές ελλείψεις και ανάγκες», προσθέτει.
Για τα Ειδικά Σχολεία, στην Κεντρική Μακεδονία λειτουργούν 91 όλων των βαθμίδων. Σε αυτά εργάζονται λίγο πάνω από 1.000 εκπαιδευτικοί, ΕΒΠ και αναγκαίοι αναπληρωτές Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού (ΕΕΠ), ενώ φοιτούν πάνω από 2.000 μαθητές (το 12% περίπου του συνόλου των μαθητών με αναπηρία ή/και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες). Η πλειοψηφία αφορά παιδιά με αυτισμό και νοητική υστέρηση.
«Και αν τα νούμερα φαντάζουν ικανοποιητικά, με την αναλογία εκπαιδευτικού προς μαθητή 1 προς 2 και σχεδόν σε κάθε δήμο να υπάρχει από ένα Ειδικό Σχολείο, η πραγματικότητα είναι πολύ διαφορετική. Αφού περίπου 500 παιδιά από την αρχή της φετινής σχολικής χρονιάς πήγαν στο σχολείο τον Νοέμβριο , λόγω του ότι δεν υπήρχαν σχολικά λεωφορεία, ενώ εκατοντάδες άλλα δεν έχουν καν πρόσβαση στα Ειδικά Σχολεία», πρόσθεσε η κα Μαυροπούλου.
Σε ό,τι αφορά το κτιριακό και τις υποδομές στη Θεσσαλονίκη, οι Ενώσεις γονέων κάνουν λόγο για επιβεβαίωση του ότι «η Ειδική Αγωγή είναι κυριολεκτικά υποβαθμισμένη».
Χαρακτηριστικές περιπτώσεις «σχολείων» που στεγάζονται σε καταστήματα πολυκατοικίας χωρίς αυλή (ΕΕΕΕΚ Κορδελιού), σε πολυόροφα κτίρια χωρίς ασανσέρ (1οΕΝΕΕΓΥΛ Αν. Θεσ/νίκης), σε ενοικιαζόμενα ημιυπόγεια (2οΕΝΕΕΓΥΛ Αν. Θεσ/νίκης), σε πρώην βιομηχανικούς χώρους που έχουν εμφανιστεί κατά καιρούς τρωκτικά και καταβάλλεται ενοίκιο 18.000 ευρώ το μήνα (ΕΕΕΕΚ Πυλαίας – Χορτιάτη), σε λυόμενη κατασκευή του 1978 (ΕΝΕΕΓΥΛ Πεύκων), στην ανυπαρξία κτιρίου για να στεγαστεί το ειδικό σχολείο στην Καλαμαριά εδώ και 20 χρόνια. κ.ά.
Τα βασικά αιτήματα των γονέων για τα παιδιά με ειδικές ανάγκες:
- Εξασφάλιση όλων των επιστημονικών όρων και προϋποθέσεων ώστε με βάση την πρόοδο και τις δυνατότητες της επιστήμης να προσφέρονται σε όλους τους μαθητές με αναπηρία ή/και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες:
- Πρώιμη διάγνωση και πρώιμη παρέμβαση πριν από την είσοδο του παιδιού στη σχολική εκπαίδευση, από δημόσια διαγνωστικά κέντρα που δε θα περιορίζονται στο ιατρικό θεραπευτικό τομέα, αλλά θα πλαισιώνονται από ειδικότητες ώστε να προσδιορίζουν και το παιδαγωγικό πλαίσιο παρέμβασης. Με την έγκαιρη έναρξη της παρέμβασης μπορούμε να μετρήσουμε πολλαπλάσια θετικά αποτελέσματα.
- Διευρυμένο δημόσιο και δωρεάν δίκτυο όλων των αναγκαίων ειδικών δομών, ειδικά σχολεία και τμήματα ένταξης, αλλά και της παράλληλης στήριξης για όσα παιδιά το έχουν ανάγκη. Με ιδιαίτερη φροντίδα στις δομές προσχολικής που προηγούνται της σχολικής ένταξης, δεδομένου ότι δεν προβλέπεται απολύτως κανένα πλαίσιο για τα μικρά παιδιά, όπως για παράδειγμα παιδικοί σταθμοί με ειδικό παιδαγωγικό προσωπικό.
- Μόνιμο προσωπικό όλων των αναγκαίων ειδικοτήτων για να προσφέρουν τη γνώση τους με σύγχρονους όρους εργασίας (ειδικοί παιδαγωγοί, ψυχολόγοι, κοινωνικοί λειτουργοί, λογοθεραπευτές, εργοθεραπευτές, φυσικοθεραπευτές, βοηθητικό προσωπικό καθαριότητας).
- Σύγχρονα επιστημονικά προγράμματα που να υποστηρίζουν και να συγκεκριμενοποιούν, να εξατομικεύουν το επιστημονικό/ παιδαγωγικό πλαίσιο παρέμβασης για κάθε μαθητή/μαθήτρια ανάλογα με την αναπηρία ή/και την ειδική εκπαιδευτική ανάγκη. Διάθεση κάθε επιστημονικού, τεχνολογικού εργαλείου ή μέσου που έχει δημιουργηθεί για την υποστήριξη του έργου της ειδικής αγωγής και εκπαίδευσης.Περιεχόμενο στο σχολείο που να προετοιμάζει τον μαθητή για την ολόπλευρη ανάπτυξή του, τις αναγκαίες επαγγελματικές γνώσεις για την ένταξη στην κοινωνία, στη ζωή, την παραγωγή με σύγχρονα εργασιακά και κοινωνικά δικαιώματα.
- Ασφαλή, σύγχρονα και προσβάσιμα κτίρια για τη στέγαση και την εξυπηρέτηση των αναγκών του πιο ευάλωτου μαθητικού δυναμικού.
- Εξασφαλισμένη η μεταφορά των παιδιών στα σχολεία τους από την πρώτη ημέρα.
Πηγή: theopinion
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου