Η δυσλεξία (που χαρακτηρίζεται από δυσκολίες στην ανάγνωση και γραφή) και η δυσαριθμησία (που συνδέεται με την αδυναμία εκτέλεσης απλών αριθμητικών και μαθηματικών προβλημάτων) είναι μαθησιακές δυσκολίες που επηρεάζουν συγκεκριμένους τομείς στην καθημερινή ζωή των ατόμων που τις φέρουν. Η αδυναμία αποτελεσματικής ανάγνωσης χαρτών είναι ένας από αυτούς τους τομείς.
Εάν είστε περίεργοι για τη σχέση μεταξύ της δυσαριθμησίας /δυσλεξίας και της ικανότητας ανάγνωσης χαρτών, δείτε τα πιο βασικά σημεία:
1. Συντονισμός εγκεφάλου-ματιού: Η δυσλεξία και η δυσαριθμησία επηρεάζουν τον συντονισμό εγκεφάλου – ματιού επιδρώντας στην ικανότητα των ατόμων να υπολογίζουν τις αποστάσεις μεταξύ δύο σημείων και κατ’ επέκταση να διαβάζουν χάρτες. Επίσης, τα άτομα με δυσαριθμησία έχουν γενικότερα δυσκολίες στην εκτίμηση ποσοτήτων και μετρήσεων και επομένως μπορεί να μην είναι σε θέση να υπολογίζουν σωστά τις τυποποιημένες μετρήσεις που αναγράφονται στους χάρτες.
2. Δυσκολίες στην ανάγνωση: Τα άτομα με δυσλεξία δυσκολεύονται στην ανάγνωση λέξεων και στην αποκρυπτογράφηση τυχαίων συμβόλων (όπως αυτά που χρησιμοποιούνται στους χάρτες για να δηλωθούν τοποθεσίες και κτίσματα).
3. Δυσκολία στην προσαρμογή: Τα άτομα με μαθησιακές δυσκολίες δυσκολεύονται ιδιαίτερα να προσαρμοστούν στα γράμματα και τις λέξεις εάν το χρώμα, η γραμματοσειρά ή άλλα χαρακτηριστικά τους αλλάζουν με τυχαίο τρόπο. Έτσι, οι φανταχτεροί χάρτες με τέτοιου είδους χαρακτηριστικά μπορεί συχνά να αποδειχθούν ανυπέρβλητα εμπόδια για άτομα με δυσλεξία και δυσαριθμησία.
4. Δυσκολίες στην οπτικοποίηση: Μερικοί άνθρωποι με δυσαριθμησία αντιμετωπίζουν προβλήματα στην οπτικοποίηση τρισδιάστατων αντικειμένων από διαφορετική οπτική γωνία. Αυτός είναι ένας σημαντικός λόγος που αισθάνονται δυσφορία όταν προσπαθούν να διαβάσουν χάρτες ή κάνουν μαθήματα οδήγησης.
5. Διάκριση του αριστερού από το δεξί: Τα άτομα με δυσαριθμησία και δυσλεξία δυσκολεύονται να διακρίνουν το αριστερό από το δεξί. Γενικά έχουν φτωχή αντίληψη της κατεύθυνσης και φτωχή χωρική λογική, στοιχεία που επηρεάζουν αρνητικά την ικανότητά τους να αποκρυπτογραφούν τους χάρτες.
Πώς μπορούμε να βοηθήσουμε τα παιδιά μας να αποκτήσουν αυτοπεποίθηση στην ανάγνωση των χαρτών;
Εστιάστε στα θετικά: Αν και τα παιδιά με τέτοιες μαθησιακές δυσκολίες μπορεί να έχουν δυσκολία στην ανάγνωση χαρτών, μπορεί να διαπρέπουν σε άλλους τομείς, π.χ. στα καλλιτεχνικά. Επαινέστε τα αν ζωγραφίζουν καλά και διδάξτε τα ότι όλοι σε κάποιους τομείς είμαστε καλοί και σε άλλους δυσκολευόμαστε.
Η εξάσκηση φέρνει τη βελτίωση: Μόλις τα παιδιά αποκτήσουν αυτοεκτίμηση, ζητήστε τα να εξασκούνται στην ανάγνωση χαρτών κάθε μέρα. Υπάρχουν περιπτώσεις ατόμων με δυσλεξία που είναι ειδικοί αναγνώστες χαρτών, ακόμη και στο στρατό. Και τίποτα δεν είναι αδύνατο όταν προσπαθεί πολύ.
Βοηθήστε τα: Δώστε στα παιδιά χάρτες φιλικούς για άτομα με μαθησιακές δυσκολίες με απλούστερες γραμματοσειρές και χρώματα. Επίσης, μπορείτε να ξεκινήσετε φτιάχνοντας δικούς σας απλούς, χειροποίητους χάρτες της γειτονιάς σας τους οποίους μπορείτε να διαβάζετε και στη συνέχεια να περπατάτε στην περιοχή ενώ τους συμβουλεύεστε.
Χρησιμοποιήστε την τεχνολογία: Ζούμε στον 21ο αιώνα και η τεχνολογία μας έχει βοηθήσει να ξεπεράσουμε πολλές προκλήσεις. Η ανάγνωση χαρτών είναι μόνο μια από αυτές. Οι εφαρμογές που παρέχουν ακριβείς εκτιμήσεις αποστάσεων και οδηγίες κατεύθυνσης με φωνητική καθοδήγηση μπορούν να βοηθήσουν τα παιδιά σε συνεδρίες εξάσκησης να ελέγξουν αν οι εκτιμήσεις τους είναι σωστές.
Εν κατακλείδι,
Είναι σημαντικό να θυμάστε ότι όλοι έχουμε τις δυσκολίες μας και αν έχετε μαθησιακές δυσκολίες και η ανάγνωση χαρτών είναι η δική σας δυσκολία, δεν είναι σε καμία περίπτωση το τέλος του κόσμου. Θυμηθείτε, καθώς ο κόσμος ψηφιοποιείται, η γεωγραφία γίνεται γρήγορα ιστορία.
Λίγη εξάσκηση και επιμονή μπορούν να βοηθήσουν στη βελτίωση της ανάγνωσης χαρτών. Επίσης, οι πιο πρόσφατες τεχνολογίες χαρτών και χαρτογραφίας στα κινητά τηλέφωνα με την ηχητική καθοδήγηση μπορούν να βοηθήσουν σε προβλήματα πλοήγησης που μπορεί να προκύψουν κατά καιρούς.
Απόδοση του άρθρου How Do Dyslexia And Dyscalculia Affect Reading Maps?
Ιωάννα Αγγέλου
Ειδική Παιδαγωγός (Παν. Θεσσαλίας)
Νηπιαγωγός (Α.Π.Θ.)
MEd - Μεταπτυχιακό Δίπλωμα στην Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου