Οι μαθητές με Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής (ΔΕΠΥ/ΔΕΠ) συχνά παραπονιούνται στους εκπαιδευτικούς και τους γονείς τους ότι μολονότι διάβασαν όλη την σελίδα, δεν θυμούνται απολύτως τίποτα. Η δυσκολία να ανακαλεί κανείς όσα διάβασε οφείλεται σε δυσκολίες/διαταραχή στις εκτελεστικές λειτουργίες.
Οι ακόλουθες στρατηγικές μπορούν να βοηθήσουν τα παιδιά να κατανοούν και να θυμούνται περισσότερα από όσα διαβάζουν.
Εργαλεία για εκπαιδευτικούς:
- Δώστε δομή στο μάθημά σας, αλλά φροντίστε να το προσαρμόζετε στο μαθησιακό στυλ των μαθητών σας. Καθιερώστε ένα συγκεκριμένο τρόπο ανάγνωσης- πρώτα διαβάζει ο εκπαιδευτικός μια παράγραφο, μετά τη διαβάζει ο μαθητής και μετά και οι δύο μαζί. Με αυτό τον τρόπο μειώνεται το άγχος που βιώνουν οι αδύναμοι αναγνώστες και επίσης οι μαθητές δημιουργούν μια ρουτίνα ανάγνωσης στο μυαλό τους. Αφήστε το παιδί να είναι όρθιο στο θρανίο του ή να περπατάει στο χώρο την ώρα που διαβάζει.
- Προκαλέστε το ενδιαφέρον των παιδιών για τις λέξεις στο χαρτί. Οι χειρονομίες, οι εκφράσεις του προσώπου, οι κινήσεις, θα κερδίσουν την προσοχή τους ώστε να παρακολουθούν το κείμενο συγκεντρωμένα και χωρίς να αφαιρούνται. Το “γράψιμο στον αέρα” με το δάχτυλο δίνει τη δυνατότητα στο μαθητή να εξασκείται στην ορθογραφία των λέξεων. Οι κάρτες αντίδρασης- απάντησης επιτρέπουν στους μαθητές να δείχνουν αν και κατά πόσο/ σε ποιο βαθμό έχουν κατανοήσει το κείμενο που διαβάστηκε. Γράψτε «ναι» ή «όχι», και «α», «β», «γ» πάνω σε κάρτες και δώστε τις στα παιδιά για να απαντούν στις ερωτήσεις.
- Χρησιμοποιείτε χρώματα και ήχους: Έγχρωμες διαφανείς λωρίδες τονισμού για τις λέξεις, τις προτάσεις ή κομμάτια των κειμένων αυξάνουν την συμμετοχή των αναγνωστών. Η ακρόαση ηχητικών βιβλίων και η μεγαλόφωνη ανάγνωση από τους ίδιους τους μαθητές ώστε να ακούν τι διαβάζουν βελτιώνουν την κατανόησή τους. Χρησιμοποιήστε μουσική να δείξετε στους μαθητές ότι περνάτε στο επόμενο θέμα ανάγνωσης.
- Μην μένετε μόνο στις διαλέξεις όταν διδάσκετε νέο υλικό. Η τεχνική που ονομάζεται “καρουζέλ” βοηθά τα παιδιά να συγκρατούν περισσότερα από όσα διαβάζουν. Οι μαθητές σχηματίζουν μικρές ομάδες και απαντούν σε ερωτήσεις σχετικά με το κείμενο που είναι γραμμένες σε πόστερς που κρέμονται στους τοίχους. Ο/Η εκπαιδευτικός τους δίνει χρόνο για να συζητήσουν και να σχηματίσουν την απάντησή τους σε μια ερώτηση από ένα πόστερ. Μόλις περάσει ο χρόνος, οι ομάδες περνούν στις επόμενες ερωτήσεις.
- Δοκιμάστε την ανάγνωση με διαφορετικούς τρόπους. Βάλτε όλα τα παιδιά της τάξης να διαβάσουν ταυτόχρονα. Αυτή είναι μια εξαιρετική στρατηγική όταν χρησιμοποιείται ένα σύντομο κομμάτι στο οποίο εστιάζουν τα παιδιά. Διαβάστε ή ξαναδιαβάστε δυνατά στην τάξη, παραλείποντας λέξεις- κλειδιά. Δώστε στους μαθητές μια σύντομη, ενδιαφέρουσα παράγραφο για διάβασμα. Στη συνέχεια βάλτε τα να τα ξαναδιαβάσουν μέχρι να αυξηθεί η ευχέρειά τους, καταγράφοντας κάθε φορά την πρόοδό τους σε διάγραμμα.
Ιδέες για γονείς:
- Κάντε ομάδα. Να διαβάζετε στο παιδί σας και με το παιδί σας κάθε μέρα. Διαβάζετε εναλλάξ, μια παράγραφο ο καθένας. Ή διαβάζετε εσείς τις σελίδες στη δεξιά μεριά του βιβλίου και το παιδί σας στην αριστερή πλευρά του βιβλίου. Διαβάστε μαζί, βάζοντας το δάχτυλό σας κάτω από τις λέξεις.
- Βοηθήστε το στις δύσκολες λέξεις. Αν το παιδί σας διαβάσει λάθος μια λέξη, πείτε του αμέσως πώς διαβάζεται σωστά. Βάλτε το να εντοπίσει την λέξη με το δάχτυλό του και να την διαβάσει δυνατά τρεις φορές. Μετά ζητήστε του να διαβάσει ξανά όλη την πρόταση που την περιέχει και να συνεχίσει την ανάγνωση.
- Δώστε στο παιδί ένα καθαρό φύλλο χαρτί. Αφού διαβάσει μια σύντομη παράγραφο, ζητήστε του να γράψει όσα θυμάται από αυτά που διάβασε. Μόλις τελειώσει, μπορεί να κάνει ένα σύντομο διάλειμμα. Επαναλάβετε τη διαδικασία.
- Φροντίστε να είναι σύντομα και διασκεδαστικά τα κείμενα. Οι αδύναμοι αναγνώστες τρομοκρατούνται από μεγάλα, πολυσέλιδα βιβλία χωρίς εικόνες (ή με ελάχιστες εικόνες). Δώστε τους να διαβάσουν βιβλία κατάλληλα για την ηλικία τους με πολλές εικόνες και σύντομα κείμενα. Φροντίστε να είναι διασκεδαστικά και να ενδιαφέρουν το παιδί πχ κόμικς, περιοδικά, στίχους τραγουδιών κτλ
- Υπογραμμίζετε τις σημαντικές πληροφορίες. Βγάλτε φωτοτυπία ένα κεφάλαιο από το σχολικό βιβλίο του παιδιού και ζητήστε του να υπογραμμίσει με ένα χρώμα τις σημαντικές λέξεις και με ένα άλλο χρώμα τις βασικές ιδέες.
Απόδοση του άρθρου Remember More from the Page
Ιωάννα Αγγέλου
Ειδική Παιδαγωγός (Παν. Θεσσαλίας)
Νηπιαγωγός (Α.Π.Θ.)
MEd - Μεταπτυχιακό Δίπλωμα στην Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου