Τρίτη 19 Απριλίου 2022

Προς τη Generation Alpha

Γράφει η Αθηνά Καρατζογιάννη, Καθηγήτρια στο University of Leicester, United Kingdom:

Αυτό το κείμενο προέκυψε μετά την πρόσκληση του Eteron, να σχολιάσω την έρευνά του «Gen Z Voice ON ETERON», από την οπτική γωνία του έργου DigiGen H2020 «Ο αντίκτυπος των τεχνολογικών μετασχηματισμών στην ψηφιακή γενιά».

Η έρευνα διεξήχθη από την aboutpeople (συλλογή δεδομένων) για λογαριασμό του Εteron – Ινστιτούτο για την Έρευνα και την Κοινωνική Αλλαγή, μεταξύ 10-18 Δεκεμβρίου 2021. Τα δεδομένα συλλέχθηκαν χρησιμοποιώντας δομημένα διαδικτυακά ερωτηματολόγια που απαντήθηκαν από ένα δείγμα 403 ατόμων ηλικίας 16-25 ετών από όλη την Ελλάδα.

Για το έργο DigiGen, διεξήγαμε μια έρευνα για τις Τεχνολογίες Πληροφοριών και Επικοινωνιών (ΤΠΕ) και τη Συμμετοχή των Πολιτών στην Εσθονία, την Ελλάδα και το Ηνωμένο Βασίλειο, επικεντρώνοντας στους εφήβους ηλικίας 16-18 ετών, αλλά συμπεριλαμβάνοντας και μεγαλύτερες ηλικίες, όπου κάτι τέτοιο προέκυπτε από το συγκείμενο, χρησιμοποιώντας netnography (διαδικτυακή ανάλυση περιεχομένου, διαδικτυακές συνεντεύξεις), εργαστήρια ψηφιακής αφήγησης, και ανάλυση εγγράφων πολιτικής για την ψηφιακή ιθαγένεια. Επιπλέον, συμβάλλαμε σε μια μελέτη για τις ΤΠΕ και τον ελεύθερο χρόνο στην Αυστρία, την Ελλάδα, τη Νορβηγία, τη Ρουμανία και το Ηνωμένο Βασίλειο, όπου μελετήσαμε παιδιά 9-15 ετών, χρησιμοποιώντας συνεντεύξεις, ημερολόγια εφαρμογών και παρατήρησή τους όσο έπαιζαν το παιχνίδι Minecraft.

Σε αυτό το κείμενο, θα συμπεριλάβω αποτελέσματα από την τελευταία αυτή έρευνα που σχετίζονται με τα αποτελέσματα του Eteron για τη χρήση των ΤΠΕ, μόνο στην ενότητα των συμπερασμάτων. Όσον αφορά το επίκεντρο της έρευνας του Eteron στη Gen Z, και στις δύο μελέτες ερευνήσαμε τη χρήση των ψηφιακών τεχνολογιών στον νεότερο πληθυσμό αυτής της Gen Z, δηλαδή εκείνους και εκείνες που γεννήθηκαν μεταξύ 2003-2012, που επομένως βρίσκονται στη Generation Alpha.

Ο σχολιασμός για την έρευνα του Eteron διαρθρώνεται σε τρεις ενότητες. Μετά από αυτήν την εισαγωγή, η δεύτερη ενότητα εξηγεί τη μεθοδολογία μας και πώς μπορούν να διαβαστούν τα βασικά μας ευρήματα από την έρευνα του DigiGen «ΤΠΕ και Συμμετοχή των Πολιτών» σε σχέση με εκείνα του Eteron, υπογραμμίζοντας ότι εμείς εξετάσαμε κυρίως τον νεότερο πληθυσμό, καθώς και πώς μπορούν να διαβαστούν ορισμένα ευρήματα σχετικά με τη χρήση των ΤΠΕ από την έρευνα του DigiGen «ΤΠΕ και Ελεύθερος Χρόνος» επίσης σε σχέση με την έρευνα του Eteron. Η τελευταία ενότητα ολοκληρώνει το κείμενο εισχωρώντας σε ζητήματα πολιτικής σχετικά με διάφορα θέματα που ανακύπτουν και από τα δύο ερευνητικά έργα, και τα οποία ενδέχεται να επιδράσουν στις μελλοντικές πολιτικές για την ψηφιακή ιθαγένεια της Generation Alpha (γεννημένη μεταξύ 2010-2024).


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου