Η πρόεδρος της Ομοσπονδίας Συλλόγων γονέων και κηδεμόνων παιδιών με δυσλεξία και Μαθησιακές Δυσκολίες μάς βάζει στο μυαλό ενός δυσλεκτικού ατόμου και εξηγεί τί είναι τελικά η δυσλεξία.
Τελικά, τι ακριβώς είναι η δυσλεξία; Σίγουρα δεν είναι μόνο μια μαθησιακή δυσκολία, αφού δεν παύει να υπάρχει με το τέλος του σχολείου. Η Γεωργία Μπάρου, πρόεδρος της Ομοσπονδίας Συλλόγων Γονέων και κηδεμόνων παιδιών με δυσλεξία και Mαθησιακές Δυσκολίες, εξηγεί στη Vwoman τι είναι η δυσλεξία αλλά και τι πρέπει να κάνουν οι γονείς των δυσλεκτικών παιδιών για να τα στηρίξουν.
Είστε η γυναίκα που ίδρυσε την Ομοσπονδία συλλόγων γονέων παιδιών με δυσλεξία. Τί σας ώθησε στην ενέργεια αυτή;
Η άγνοια των εκπαιδευτικών απέναντι στη δυσλεξία με οδήγησε, ούσα μητέρα δύο δυσλεκτικών παιδιών,να προχωρήσω στην ίδρυση της Ομοσπονδίας. Οι δάσκαλοι αδύνατούσαν να αναγνωρίσουν τα συμπτώματα της δυσλεξίας με αποτέλεσμα να βάζουν διάφορες ταμπέλες στα δυσλεκτικά παιδιά, όπως: “τεμπέλης, “αδιάφορος, “απρόσεκτος”. Η ίδρυση του φορέα μας πριν από 20 χρόνια ήταν αρκετά δύσκολη. Έπρεπε να συγκεντρώσω 20 γονείς παιδιών με δυσλεξία. Όμως, λόγω της νομοθεσίας περί προστασίας των προσωπικών δεδομένων, ούτε τα σχολεία, ούτε και οι επαγγελματίες που ασχολούνταν με την αντιμετώπιση της δυσλεξίας, ήταν εφικτό να μου δώσουν ονόματα γονέων που είχαν επίσης δυσλεκτικά παιδιά.
Τί είναι τελικά δυσλεξία;
Το ερώτημα είναι: “Δυσλεξία για ποιον;” Για το παιδί; Για τον δάσκαλο; Για τον γονιό; Για τους συμμαθητές και τους φίλους; Για όλους είναι σίγουρα μια ακατανόητη κατάσταση. Το βέβαιο είναι ότι η καθημερινότητα είναι δύσκολη για ένα δυσλεκτικό παιδί, το οποίο ενώ προσπαθεί να κατανοήσει τη διαδικασία αποκωδικοποίησης του λόγου (ανάγνωση, γραφή), η προσπάθειά του είναι αναποτελεσματική, με αποτέλεσμα να απογοητεύεται, να παραιτείται, να θυμώνει και να εκνευρίζεται. Κανείς όμως, δεν του εξηγεί τι διαφορετικό συμβαίνει στον εγκέφαλό του και κυρίως με ποιον τρόπο μπορεί να βοηθηθεί
Ποιο ήταν το πρώτο συναίσθημα που νιώσατε όταν ακούσατε ότι τα παιδιά σας είναι δυσλεκτικά;
Για τον γονιό όλη αυτή η κατάσταση είναι ένα μεγάλο ερωτηματικό. “Αφού είναι πανέξυπνος τί συμβαίνει;”, “Σε ποιον να απευθυνθώ;”. Η επικοινωνία με το σχολείο απαξιωτική, οι καβγάδες στο σπίτι πολλοί… Το δυσλεκτικό παιδί βιώνει αμφισβήτηση και απαξίωση σε μεγάλο βαθμό. Και αιτία είναι η ελλιπής ενημέρωση και εξειδίκευση της εκπαιδευτικής κοινότητας.
Ποια είναι τα χαρακτηριστικά ενός δυσλεκτικού παιδιού στη διάρκεια της σχολικής του πορείας;
Τα σημάδια της δυσλεξίας, αρχίζουν από πολύ νωρίς, από τα προνήπια, όπου το δυσλεκτικό παιδί δυσκολεύεται να βρει τη σωστή ονομασία σε αντικείμενα που γνωρίζει, ξεχνάει ονόματα φίλων, μπερδεύει στην εκφορά του λόγου του συλλαβές -π.χ. λέει το “καροτο”,”ροκατο”-, δεν μπορεί να μάθει τις μέρες της εβδομάδας, τα χρώματα και τα σχήματα. Στο δημοτικό κάνει αναγραμματισμούς και αποσπάται εύκολα η προσοχή του. Επίσης, στα μαθηματικά, συγχέει τα σύμβολα και τους αριθμούς, όπως το 4 με το 7 και 6 με 9. Στο γυμνάσιο κάνει πολλά ορθογραφικά λάθη, δυσκολεύεται να θυμηθεί αριθμητικούς πίνακες και να κάνει υπολογισμούς. Ακόμα, δεν μπορεί να διαχειριστεί σωστά τον χρόνο του, να οργανώσει το διάβασμα του και να συγκεντρωθεί. Γι’αυτούς τους λόγους, το δυσλεκτικό παιδί αντιμετωπίζει συχνά συναισθηματικές και κοινωνικές δυσκολίες.
Ως μητέρα δύο δυσλεκτικών παιδιών ποια ήταν η μεγαλύτερη δυσκολία που κληθήκατε να αντιμετωπίσετε;
Τα πρώτα χρόνια ήταν πολύ δύσκολα, ειδικά με τον γιο μου. Οι δάσκαλοι μου έλεγαν πως είναι ένας “εξυπνότατος τεμπέλης”. Έτσι,και εγώ τον μάλωνα, νομίζοντας ότι με αυτό τον τρόπο τον βοηθάω. Αργότερα, όταν έμαθα τι είναι η δυσλεξία κατανόησα πόσο απαράδεκτη μάνα ήμουν και πόσο είχα πληγώσει το παιδί μου! Στο δεύτερο παιδί μου, που γεννήθηκε 11 χρόνια αργότερα, ζήτησα από νωρίς βοήθεια. Το πιο δύσκολο κομμάτι ήταν να μάθω τι πραγματικά είναι η δυσλεξία και να αντιληφθώ τις ιδιαιτερότητες που έχει ένα δυσλεκτικό άτομο, όχι μόνον στο σχολείο, αλλά και στην καθημερινότητά του. Η δυσλεξία είναι μια κατάσταση που προκύπτει από τον διαφορετικό τρόπο που επεξεργάζεται ο εγκέφαλος τις λεκτικές πληροφορίες. Βασική διαφορά είναι πως για να επεξεργαστεί πληροφορίες ένας δυσλεκτικός πρέπει να τις κάνει πρώτα εικόνα.
Τί δεν γνωρίζουμε και θα έπρεπε να ξέρουμε για τη δυσλεξία;
Μόλις εδώ και 70 χρόνια η επιστημονική κοινότητα άρχισε να παρατηρεί, να ερευνά και να ονοματίζει τις δυσκολίες των δυσλεκτικών παιδιών και ανθρώπων. Όλες οι ενδογενείς δυσκολίες της μνήμης, της αλληλουχίας και του προσανατολισμού ενυπάρχουν, εκτός από το σχολείο και σε όλους τομείς της καθημερινότητάς των δυσλεκτικών. Η δυσλεξία δεν τελειώνει με το πέρας του σχολείου. Κάποιος είναι δυσλεκτικός σε όλη του τη ζωή. Τα δυσλεκτικά άτομα συχνά κατηγορούν τον εαυτό τους όταν ξεχνούν τα ραντεβού και τις υποχρεώσεις τους. Όμως, πρέπει να απενοχοποιηθούν και να εκπαιδευτούν ώστε να είναι θέση να διαχειρίζονται αυτές τις καθημερινές δυσκολίες που αντιμετωπίζουν και να υπερασπίζονται τη διαφορετικότητά τους.
Ποιες είναι οι δράσεις και οι ενέργειες της πανελλήνιας ομοσπονδίας συλλόγων γονέων παιδιών με δυσλεξία και μαθησιακές δυσκολίες;
Όλα αυτά τα χρόνια από το 2001 ο φορέας μας έχει διοργανώσει με μεγάλη συμμετοχή και επιτυχία πολλές ημερίδες και 9 συνέδρια που απευθύνονταν σε γονείς, εκπαιδευτικούς, επαγγελματίες ειδικοτήτων συναφών, αλλά και προς τα παιδιά. Ακόμη με παρεμβάσεις που κάνουμε όλα αυτά τα χρόνια, έχουμε επιτύχει πολλές νομικές τροποποιήσεις προς το συμφέρον των δυσλεκτικών ατόμων.
Μάθετε περισσότερα για τη δυσλεξία και επικοινωνήστε με την Ομοσπονδία συλλόγων γονέων και κηδεμόνων παιδιών με δυσλεξία και ΜΔ
τηλέφωνο: 2310449554
Σοφία Αποστολίδου
Πηγή: vwoman
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου