Δευτέρα 29 Μαρτίου 2021

Διαβάζοντας στο γιο μου: 5 κόλπα που χρησιμοποιώ ως μπαμπάς με δυσλεξία.

Σε μια φάση της ζωής μου δεν ήθελα να αποκτήσω παιδιά εξαιτίας της δυσλεξίας μου. Δεν ήθελα να πρέπει να διαβάζω στο παιδί μου. Έφταιγε η ανασφάλεια που ένιωθα. Χρόνια μετά, θυμάμαι μια φορά που διάβαζα στον γιο μου και δυσκολευόμουν στις λέξεις. Ένιωσα τόσο άβολα που άρχισα να λέω τις δικές μου λέξεις αντί να διαβάζω. Άρχισα να βάζω δικές μου λέξεις που ταίριαζαν με τα συμφραζόμενα γιατί δεν μπορούσα να καταλάβω ποια ήταν η γραμμένη λέξη. Ένιωθα τελείως χαζός όταν το έκανα.

Τότε ήταν που ανέπτυξα ένα σύστημα έτσι ώστε να μην κολλάω και να μην δυσκολεύομαι με τις λέξεις. Το να είσαι γονιός είναι μια πράξη που δεν χωράει εγωισμούς. Το να διαβάζω στο γιο μου ήταν πιο σημαντικό από τις ανασφάλειές μου. Ήθελα να διαβάζω στο γιο μου, να δημιουργώ όμορφες αναμνήσεις και να συνδέομαι μαζί του.

Διαβάστε 5 τρόπους για το πώς προετοιμάζομαι να διαβάσω στον γιο μου:

1) Βάζω το γιο μου να επιλέγει βιβλίο από την προηγούμενη νύχτα: Κάθε νύχτα όταν τελειώνουμε την ανάγνωση, ρωτάω τον γιο μου «Ποιο βιβλίο θέλεις να διαβάσουμε αύριο το βράδυ;» Για λίγο ήταν οι υπερήρωες Spider – Man, Black Panther κοκ. Όταν ο γιός μου ήταν κολλημένος με τους υπερήρωες, τέτοια βιβλία διαβάζαμε. Μερικές φορές θέλω να συστήσω τον γιο μου σε βιβλία με μαύρους χαρακτήρες ή μαύρων συγγραφέων. Τότε ρωτάω «Ποιο από αυτά τα βιβλία θέλεις να διαβάσουμε αύριο;» Αλλά πάντα τον ρωτάω την προηγούμενη μέρα επειδή χρειάζομαι χρόνο για να προετοιμαστώ.

2) Διαβάζω το βιβλίο από πριν: Θέλω να είμαι σίγουρος ότι γνωρίζω το βιβλίο και είμαι άνετος. Αυτό με βοηθάει να ζωντανεύω το βιβλίο, να αλλάζω τη φωνή μου σε συγκεκριμένα μέρη της ιστορίας. Το ίδιο κόλπο βοηθάει πολύ και τους γονείς που δεν έχουν δυσλεξία. Όσο πιο ζωντανή κάνετε την αφήγηση, όσο πιο διασκεδαστική και αλληλεπιδραστική, τόσο πιο πολύ θα συμμετέχει το παιδί στην ανάγνωση του βιβλίου.

3) Αποκωδικοποιώντας τις λέξεις με την βοήθεια του τηλεφώνου (ή του υπολογιστή): Αν υπάρχει μια λέξη που δυσκολεύομαι να αποκωδικοποιήσω, πηγαίνω στο τηλέφωνό μου και γράφω τη λέξη. Στη συνέχεια το πρόγραμμα διαβάζει τη λέξη και καταλαβαίνω ποια είναι. Όταν βρήκα αυτό το κόλπο, πραγματικά σώθηκα.

4) Μπαίνω στην κατάλληλη συναισθηματική κατάσταση: Κάθε βράδυ πριν αρχίσω το διάβασμα, σκέφτομαι πόσο ευγνώμων είμαι που έχω αυτό τον χρόνο με τον γιο μου επειδή εγώ σαν παιδί δεν είχα αυτό το χρόνο με τον δικό μου πατέρα. Επίσης, συγχωρώ τον εαυτό μου από την αρχή. Λέω στον εαυτό μου «Δεν πειράζει αν κάνεις λάθη. Όλα θα πάνε καλά. Αν κάνεις λάθη δεν θα πάψει ο γιος σου να σε σέβεται και να σε αγαπάει. Μην σκέφτεσαι άσχημα για τον εαυτό σου».

5) Το διασκεδάζω! Όσο πιο πολύ διασκεδάζω εγώ, τόσο πιο πολύ διασκεδάζει και το παιδί μου. Δεν έχει να κάνει με το βιβλίο που διαβάζουμε εκείνη την στιγμή, αλλά με το χρόνο που περνάμε μαζί και την σχέση που δημιουργώ με το γιο μου.

Για τους γονείς, η ανάγνωση με τα παιδιά τους μπορεί να είναι απλά στιγμές. Για τα παιδιά είναι αναμνήσεις…


Ιωάννα Αγγέλου
Ειδική παιδαγωγός - Νηπιαγωγός
MEd - Μεταπτυχιακό Δίπλωμα στην Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου