Δύο μήνες μετά το κλείσιμο των σχολείων για τη μη εξάπλωση του κορωνοϊού και μετά την απόφαση της κυβέρνησης αναμένεται η επάνοδος των μαθητών όλων των τάξεων όλων των βαθμίδων… εκ περιτροπής στις σχολικές μονάδες, υπό τον σχεδιασμό των μέτρων ασφάλειας και υγείας που σχεδιάζει το Υπουργείο Παιδείας.
Η επάνοδος στη σχολική ζωή δεν είναι όμως για όλους εύκολη υπόθεση. Οι μαθητές με αναπηρίες καλούνται να επιστρέψουν σε ένα περιβάλλον με νέες συνθήκες διαφορετικές από αυτές που γνώριζαν μέχρι στιγμής, γκρεμίζοντας ότι έχτισαν πριν από το κλείσιμο των σχολείων και με ανοιχτό το ενδεχόμενο να διακινδυνεύσουν την υγεία τους, όπως φυσικά και όλοι οι συμμαθητές τους.
Περισσότερες από 60 μέρες εγκλεισμού σε «καραντίνα» εξαιτίας του κορωνοιού δεν ήταν καθόλου εύκολες για τα παιδιά με αναπηρίες αλλά και τις οικογένειες τους. Θεραπείες που διακόπηκαν λόγω των περιοριστικών μέτρων, σχολική ζωή που διακόπηκε απότομα και γονείς που εν μέσω τηλεργασίας κάποιες φορές κλήθηκαν να αναλάβουν εκτός από το γονεικό ρόλο, το ρόλο θεραπευτή, του εκπαιδευτικού, του φίλου.
Tέσσερις γονείς παιδιών με αναπηρίες μοιράζονται τις εμπειρίες της καραντίνας και τοποθετούνται για τα ζήτημα της επιστροφής των παιδιών τους στα θρανία μετά τις ανακοινώσεις του Υπουργείου Παιδείας.
Κώστας Γρηγορίου- πατέρας μαθήτριας δημοτικού
Για την ένταξη του παιδιού του στην ενιαία εκπαίδευση δόθηκε πολύ σκληρή μάχη καθώς οι ειδικοί δεν ενέκριναν την τοποθέτηση σε τυπική τάξη με τον κ. Γρηγορίου να καταφεύγει ακόμη και στα Μέσα Ενημέρωσης να διεκδικήσει ίσες ευκαιρίες για τη μαθήτρια.
Η 8χρονη μαθήτρια, εν τέλει, εντάχθηκε στην τυπική εκπαίδευση αφού πλέον διαθέτει συνοδό με ειδικότητα στη λογοθεραπεία και λαμβάνει την υποστήριξη που χρειάζεται προκειμένου να ανταποκριθεί. Σήμερα η πρόοδος που σημειώνει η μικρή μαθήτρια είναι αλματώδης σε όλα τα επίπεδα, όπως σημειώνει ο κ.Γρηγορίου.
Η συνεργασία του σχολείου με την οικογένεια κύλισε ομαλά κατά τη διάρκεια των περιοριστικών μέτρων, αφού η δασκάλα φρόντισε να παρέχει υλικό στη μαθήτρια για το σπίτι με τους γονείς να αναλαμβάνουν το ρόλο του εκπαιδευτικού. Ωστόσο, όλες αυτές τις μέρες του περιορισμού, το σχολείο της έλειψε πολύ.
Εξαιτίας των περιοριστικών μέτρων, αναφέρει ο κ. Γρηγορίου, χρειάστηκε η μικρή να διακόψει τις λογοθεραπείες αλλά και τη γυμναστική στο σπίτι που ενδείκνυται για την περίπτωση της.
Στα θετικά των διαταγμάτων, ο πατέρας της μαθήτριας εντοπίζει το γεγονός ότι μετά τις 30 Μαρτίου δόθηκε η ευκαιρία στους γονείς ατόμων με αναπηρίες το δικαίωμα επιπλέον μετακινήσεων. Ακόμη και ένας επιπλέον περίπατος με το αυτοκίνητο για τα παιδιά με αναπηρίες ήταν ευεργετικός τις μέρες του εγκλεισμού.
Σ.Λ- Πατέρας μαθητή δημοτικού στο φάσμα του αυτισμού
Αρχικά στα μέτρα που έλαβε η κυβέρνηση σε σχέση με την αναχαίτιση της εξάπλωσης του κορωνοϊού δεν είχε συμπεριλάβει τους γονείς παιδιών με αναπηρίες, σημειώνει ο κ. Σ.Λ.
Σε ερώτηση προς την υπουργό Εργασίας για τα ζητήματα γονέων παιδιών με αναπηρίες, είπε ότι θα συνέχιζαν να λαμβάνουν επίδομα φροντίδας. Ωστόσο σαφώς αυτό δεν θα μπορούσε να υποκαταστήσει οκτώ ώρες φροντίδας του παιδιού ιδιαίτερα τη στιγμή που επιβλήθηκε κοινωνική αποστασιοποίηση η οποία διέκοψε σχολείο θεραπείες και άλλες δραστηριότητες για τα παιδιά, σημειώνει. Ένα παιδί με αναπηρίες και ιδιαίτερα σε ότι αφορά το φάσμα του αυτισμού χρειάζεται ανθρώπους με εξειδίκευση και γνώση στο πως θα παρέμβουν.
Προσθέτει δε, πως οι γονείς παιδιών με αναπηρίες θα έπρεπε εξαρχής, ανεξάρτητα μισθολογικής βαθμίδας, συνθηκών εργασίας και άλλων παραγόντων να διατηρούν το δικαίωμα να παραμείνουν στο σπίτι χωρίς να πρέπει να στηριχθούν στην καλή διάθεση των εργοδοτών ή των διευθυντών τους να παραμείνουν στο σπίτι. Ο ίδιος,προκειμένου να παραμείνει στο σπίτι με το παιδί του από τη μία στάθηκε τυχερός διότι προχώρησε άμεσα σε διευθετήσεις με τον εργοδότη του για παραμονή στο σπίτι.
Ανάλογες διευθετήσεις έγιναν και από πλευράς άλλων γονέων, ωστόσο δεν είναι για όλους εφικτή η εργασία από το σπίτι, υπογραμμίζει ο κ. Σ.Λ.
Σε ότι αφορά τον μαθητή ο οποίος μετά από μεγάλη μάχη εντάχθηκε στην ενιαία εκπαίδευση με μια εξαιρετική συνοδό, την αγάπη των δασκάλων του αλλά και των φίλων του.
Ο περιορισμός στο σπίτι τον απορύθμισε. Ενδεχόμενη επάνοδος στο σχολείο σημαίνει επαναπροσαρμογή από την αρχή με διαφορετικό περιβάλλον και άλλα δεδομένα. Το παιδί παρακολούθησε μερικά μαθήματα online και έκανε κάποιες δραστηριότητες στο σπίτι με τους γονείς να αναλαμβάνουν ρόλο εκπαιδευτή και θεραπευτή προκειμένου να υποστηρίξουν όσο ήταν δυνατόν την κατάσταση.
Επισημαίνει ακόμη ότι οι επιπλέον μετακινήσεις για τις οικογένειες παιδιών με αναπηρίες μετά το διάταγμα της 30ης Μαρτίου, ήταν ιδιαίτερα σημαντικές διότι η αλλαγή παραστάσεων, η εκτόνωση ενέργειας του παιδιού και ότι συνεπάγεται βοήθησαν να κυλήσουν οι μέρες της καραντίνας.
Η επιστροφή των μαθητών στο σχολείο αυτή τη στιγμή για τον κ. Σ.Λ είναι πρόωρη εν μέσω της πανδημίας, ωστόσο βρίσκεται στο σπίτι ήδη δυο μήνες με ειδικές διευθετήσεις απουσίας από την εργασία του. Ενδεχόμενο εκ νέου διευθετήσεων για περεταίρω παραμονή στο σπίτι ενδεχομένως να μην είναι και εφικτό.
Ελπινίκη Ζαχαρίου- μητέρα μαθήτριας δημοτικού
Νοσηλεύτρια στο Γενικό Νοσοκομείο Πάφου η κ. Ζαχαρίου χρειάστηκε να εγκαταλείψει από τις πρώτες μέρες της πανδημίας το πόστο της για αρκετά μεγάλο χρονικό διάστημα ιδιαίτερα με τα όσα συνέβησαν. Εκτός από μητέρα παιδιού με αναπηρίες είναι μητέρα τρίδυμων παιδιών.
Οι μέρες σε περιορισμό ήταν ιδιαίτερα δύσκολες αφού κλήθηκαν να διακόψουν απότομα εργασία και σχολείο και να ανταποκριθούν στις νέες συνθήκες.
Για το ίδιο το παιδί ήταν αρκετά μεγάλο πλήγμα το γεγονός ότι στερήθηκε το σχολείο, ωστόσο ενδεχόμενη επιστροφή εν μέσω της πανδημίας προκαλεί ιδιαίτερο προβληματισμό ιδιαίτερα με τα μέτρα που δεν ανακοινώθηκαν.
Όπως εξήγησε η κ. Ζαχαρίου, το παιδί της βρίσκεται σε τροχοκάθισμα και χρειάζεται υποστήριξη από συνοδό συνεχώς τόσο σε εκπαιδευτικό επίπεδο όσο και σε πρακτικά ζητήματα τουαλέτας και φαγητού, εκφράζοντας ιδιαίτερες ανησυχίες για την ασφάλεια και την υγεία των παιδιών.
Γιούλα Πιτσιάλη- μητέρα μαθητή λυκείου
Οι πρώτες μέρες του εγκλεισμού βρήκαν τον Νικόλα στο σπίτι μαζί με την οικογένειά του και τις αγαπημένες του… εξωσχολικές δραστηριότητες!
Ωστόσο από πλευράς εκπαιδευτικών ζητημάτων από την πρώτη στιγμή το σχολείο επικοινώνησε με την οικογένεια και εξευρέθηκαν οι τρόποι να παρακολουθεί τα μαθήματα της τάξης εξ αποστάσεως με τα παιδιά της τάξης του αλλά και τα ατομικά υποστηρικτικά μαθήματα με την παρουσία και τη βοήθεια του συνοδού του στην κάμερα να εξηγεί στη νοηματική.
Χρειάστηκε όμως η συμβολή της μητέρας του προκειμένου να «μεταφράζεται» στον συμβολογράφο το εκπαιδευτικό υλικό αλλά και η οποιαδήποτε άλλη πρακτική υποστήριξη. Το ενδεχόμενο επανόδου στο σχολείο χαροποιεί ιδιαίτερα τον ίδιο, ωστόσο η μητέρα του εκφράζει έντονες ανησυχίες για το γεγονός ότι δεν λήφθηκε επί της ουσίας κανένα μέτρο προστασίας.
Όπως υπογραμμίζει στο philenews η κ. Πιτσιάλη για άλλη μια φορά οι σχεδιασμοί του Υπουργείου Παιδείας, για την επάνοδο στις σχολικές μονάδες αυτή τη φορά, δεν περιλαμβάνουν τα παιδιά με αναπηρίες. Ακόμη και οι ανακοινώσεις του Υπουργού Παιδείας για το άνοιγμα των σχολείων την 21η Μαϊού δεν απευθύνονταν σε μαθητές αναπηρίες και ιδιαίτερα με απώλεια ακοής αφού την ώρα που μιλούσε δεν υπήρχε διερμηνέας νοηματικής για να εξηγεί ταυτόχρονα.
Ο Νικόλας επιχείρησε να παρακολουθήσει μαζί με τις αδελφές του τις δηλώσεις αδυνατώντας να καταλάβει τι συμβαίνει με τη μητέρα του να του εξηγεί στη νοηματική όσα από τα λεχθέντα προλάβαινε.
Η κ. Πιτσιάλη κάνει λόγο για μη λήψη μέτρων από πλευράς του Υπουργείου Παιδείας αφού οι μαθητές θα επιστρέψουν στα σχολεία με την επιδημιολογική ομάδα να αλληληλοσυγκρούεται και την προστασία των μαθητών να μη λαμβάνεται υπόψη. Για τις ευάλωτες ομάδες μαθητών και εκπαιδευτικών δεν έχει ανακοινωθεί οποιαδήποτε πρόβλεψη.
Στις ανακοινώσεις του το Υπουργείο Παιδείας δεν έδωσε καμία διευκρίνιση σε ότι αφορά τα παιδιά με αναπηρίες σε εκπαιδευτικά και πρακτικά ζητήματα αφού τα θέματα. Για παράδειγμα στις τάξεις των παιδιών με απώλεια ακοής το υπουργείο θα προμηθεύσει μάσκες διάφανες που θα επιτρέπουν τη χειλανάγνωση; Για τα παιδιά που χρειάζονται συνοδό πως μπορούν να τηρηθούν οι αποστάσεις; Για τα παιδιά που έχουν συνοδό πώς θα διευθετηθούν οι αποστάσεις; Για τα παιδιά των ειδικών μονάδων και των ειδικών σχολείων πώς θα γίνουν οι απαραίτητες διευθετήσεις για την ασφάλεια τους; Η ατομική στήριξη, λογοθεραπείας και ειδικής θα γίνεται; Αν ναι, πως; Για τις ευάλωτες ομάδες παιδιών θα υπάρχει η δυνατότητα να συνεχίσουν την τηλεκπαίδευση;
Σε ανάρτηση της στον προσωπικό της λογαριασμό αναφέρει: «Ο Υπουργός Παιδείας των ''κανονικών παιδιών'' δεν είπε τίποτα για τα παιδιά με αναπηρίες ή και εκπαιδευτικές ανάγκες. Υπάρχει κάποιος άλλος υπουργός που είναι αρμόδιος να αναφερθεί στη συγκεκριμένη ευάλωτη κοινωνική ομάδα και απλώς δεν τον ξέρουμε;»
Σημειώνει ακόμη πως η φυσική παρουσία των παιδιών στο σχολείο ενόψει της επανόδου θα πρέπει να είναι προαιρετική μέχρι να ξεπεραστεί ο κίνδυνος ενώ η τηλεκπαίδευση θα πρέπει να συνεχιστεί για όσους το επιθυμούν. Δεν γίνεται να εξαναγκάσεις κανέναν γονέα να θέσει σε κίνδυνο το παιδί του από στιγμή που δεν λαμβάνονται μέτρα όπως σε άλλους οργανισμους για τη χρήση μάσκας.
Εάν είναι ασφαλές τα παιδιά να πηγαίνουν στα σχολεία χωρίς προστασία τότε 21 Μάιου δεν πρέπει να υπάρχει κανένας άλλος περιορισμός οπουδήποτε αλλού ,θα είμαστε εκτός πανδημίας. Σε οποιανδήποτε άλλη περίπτωση εθελοτυφλούμε εις βάρος των παιδιών μας» καταλήγει.
Μυρτώ Ζουμίδου
Πηγή: philenews
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου