Προβλήματα στα παιδιά των διαζευγμένων και στα ζητήματα γονικής επιμέλειας, έχουν επιφέρει τα μέτρα αυτοπεριορισμού που αποφασίστηκαν ενόψει της πανδημίας του κορωνοϊού. Όπως ανέφερε στον «Φ» η επίτροπος Προστασίας Δικαιωμάτων του Παιδιού, Δέσπω Μιχαηλίδου – Λιβανίου, αμέσως μετά την εφαρμογή του διατάγματος απαγόρευσης της κυκλοφορίας, το γραφείο της έλαβε περί των 15 παραπόνων και καταγγελιών. Από την πλευρά της, προτρέπει τους γονείς να συνεργαστούν και να δείξουν κατανόηση, με στόχο το καλό των παιδιών τους.
«Τα παράπονα των διαζευγμένων γονέων ξεκίνησαν στις 24 Μαρτίου 2020, δηλαδή αμέσως μετά την απαγόρευση της κυκλοφορίας», ανέφερε η κ. Μαχαηλίδου και πρόσθεσε: «Ήδη από την αρχή της εβδομάδας λάβαμε γύρω στα 15 παράπονα. Είναι πολλά αν σκεφτεί κανείς ότι οι γονείς απευθύνονται και σε άλλες υπηρεσίες, στο Γραφείο Ευημερίας και σε δικηγόρους. Δεν καταφεύγουν όλα κοντά μας». Όπως εξήγησε, κάποτε καλούν οι γονείς για να καταγγείλουν ότι δεν τους δίνουν το παιδί τους και άλλοτε πάλι καλούν οι ίδιοι για να αναφέρουν ότι δεν θέλουν να δώσουν το παιδί στον άλλο γονιό, επειδή φοβούνται για τη μετάδοση του ιού.
«Λαμβάνουμε τηλεφωνήματα και επιστολές ότι κάποιοι γονείς φοβούνται για τη μετακίνηση του παιδιού τους και συνεπώς δεν το αφήνουν να πάει στον άλλο γονιό, ο οποίος σύμφωνα με σχετικό διάταγμα έχει επικοινωνία με το παιδί. Δηλαδή, που έχει απόφαση δικαστηρίου με την οποία ρυθμίζεται ποιες μέρες και ποιες ώρες θα βρίσκεται με το παιδί του». Σε άλλες περιπτώσεις, επικοινωνούν γονείς οι οποίοι έχουν παιδιά που ανήκουν στις ευάλωτες ομάδες του πληθυσμού. «Παιδιά που αντιμετωπίζουν σοβαρές παθήσεις και προβλήματα, όπου οι γονείς φοβόντουσαν να δώσουν.
Σε μια περίπτωση, μας κάλεσε μητέρα και μας είπε ότι δεν θέλει να δώσει το παιδί της, το οποίο ανήκει στις ευάλωτες ομάδες, καθώς υπάρχει ακόμη ένα άτομο στο σπίτι (πέρα από τον γονιό που θα το έβλεπε), το οποίο βγαίνει έξω. Θεώρησε ότι υπήρχε αυξημένος κίνδυνος από τις ενδεχόμενες επαφές με το τρίτο πρόσωπο».
Ωστόσο, η Επίτροπος εκτιμά ότι «υπάρχουν γονείς οι οποίοι είχαν από προηγούμενος την τάση να αποξενώσουν το παιδί από τον άλλο γονιό. Οι περιπτώσεις δηλαδή διαπροσωπικών διαφορών. Υποθέτουμε ότι θα εκμεταλλευτούν τη συγκεκριμένη συγκυρία». Όπως είπε, κάτι τέτοιο είναι δύσκολο να το εμποδίσει κάποιος. «Επαφίεται στη συνείδηση του εκάστοτε γονέα και ανάλογα με το εάν λειτουργεί για το καλό του παιδιού του ή για προσωπικό του όφελος».
Από την πλευρά της, ξεκαθάρισε ότι δεν μπορούν να δώσουν λύση. «Δεν είμαστε ούτε γνωμοδοτικό γραφείο, ούτε η Γενική Εισαγγελία. Ακούμε τα παράπονα και προσπαθούμε να επέμβουμε σε υπηρεσίες για να βοηθήσουμε οικογένειες, όχι, όμως, για να λυθούν διαφορές που είναι χρόνια άλυτες. Τα διατάγματα είναι εκεί. Η κάθε περίπτωση πρέπει να κρίνεται με βάση τα δικά της περιστατικά. Εάν η στάση του γονέα είναι δικαιολογημένη, το δικαστήριο θα το κρίνει. Εάν για παράδειγμα, πρόκειται για παιδί που ανήκει σε ευάλωτη ομάδα, θα εξεταστεί και θα αξιολογηθεί αν είναι δικαιολογημένη η άρνηση ή εάν αποτελεί μια ανυπακοή διατάγματος. Αυτή είναι και η στάση που παίρνει το γραφείο. Δεν μπορούμε να πούμε, ούτε δώστε τα παιδιά ούτε μην τα δώσετε».
Ανέφερε, τέλος, ότι ρυθμιστής είναι το δικαστήριο. «Ελπίζω να μην υπάρξουν πολλές τέτοιες περιπτώσεις. Δεν είναι η καλύτερη λύση, το δικαστήριο να αποφαίνεται για παιδιά. Καλύτερα σε μια τέτοια εποχή οι γονείς να αφήσουν κατά μέρος τις διαφορές τους, με στόχο το καλό των παιδιών τους. Πρέπει να υπάρχει συνεργασία και κατανόηση».
Τηλεφωνική γραμμή ψυχολογικής στήριξης επαγγελματιών υγείας
Την έναρξη παροχής υπηρεσίας ψυχολογικής στήριξης και ενδυνάμωσης για την αυτο-διαχείριση της έντασης στους επαγγελματίες υγείας, ανακοίνωσε το Τμήμα Νοσηλευτικής του Τεχνολογικού Πανεπιστημίου Κύπρου, σε συνεργασία με το Κέντρο Φοιτητικής Ανάπτυξης της Υπηρεσίας Σπουδών και Φοιτητικής Μέριμνας.
Συγκεκριμένα, «έμπειροι επαγγελματίες ψυχικής υγείας θα παρέχουν ψυχολογική στήριξη και ενδυνάμωση σε επαγγελματίες υγείας που εργάζονται κάτω από πρωτόγνωρες συνθήκες για την αντιμετώπιση της πανδημίας». Η υπηρεσία παρέχεται μέσω της τηλεφωνικής γραμμής 25002900 και είναι διαθέσιμη καθημερινά μεταξύ των ωρών 08:00-22:00. Η Υπηρεσία παρέχεται σε συνεργασία με τον Τομέα Ψυχικής Υγείας του Παγκύπριου Συνδέσμου Νοσηλευτών και Μαιών (ΠΑΣΥΝΜ).
Δέσποινα Ψύλλου
Πηγή: philenews
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου